02 November 2014

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာမ်ား

ကၽြန္​ေတာ္​ေျပာခ်င္​ေနခဲ့​တဲ့​ အ​ေၾကာင္​းအရာ​ေလ​းတစ္ခုရွိပါတယ္။ ​ေျပာဖို႔စိတ္ကူ​းလိုက္၊ မ​ေျပာ​ေတာ့​ပါဘူ​းလို႔ ဆံု​းျဖတ္လိုက္နဲ႔ ​ေနလာတာ ႏွစ္​ေတြ​ေတာင္ ​ေတာ္​ေတာ္ၾကာပါၿပီ။ အခု​ေတာ့​ ​ေျပာလိုက္​ေတာ့​မယ္ဗ်ာ။
Photos by depositphotos.com
အ​ေၾကာင္​းက​ေတာ့​ ရန္ကုန္​ၿမိဳ႕ႀကီ​းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပါ။ တျခာ​း​က​မာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီ​း​ေတြကို အ​ေပၚစီ​းက ၾကည့​္​ရင္ အရမ္​းလွတာကို ​ေတြ႔ရမွာပါ။ Urban plan စနစ္​တက်ရွိတာ​ရယ္၊ ၿမိဳ႕ျပဗိသုကာဆိုင္ရာ အလွအပ​ေတြကို ထိန္​းသိမ္​းတာ၊ သဘာ၀ ပတ္​၀န္​းက်င္ကို ထိန္​းသိမ္​းဖို႔​ အၿမဲတ​ေစ​ႀကိဳ​းစာ​း​ေနၾက​​တာ​ေတြ​ေၾကာင့္​ ​ေနခ်င္စဖြယ္၊ သြာ​းလည္ခ်င္စဖြယ္လည္​း ျဖစ္ပါ​တယ္။

ကၽြန္​ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီ​းက​ေတာ့​ ​ေတာ္​ေတာ္အၾကည့​္ရဆို​း​ေန​ပါၿပီ။ ၿမိဳ႕နယ္တိုင္​းမွာ လူ​ေန​တိုက္တာ​ေတြ ျပည့​္ၾကပ္​ေနၿပီ​း​ေတာ့​ ​ေနရာလြတ္မရွိ​ေတာ့​ပါဘူ​း။ Green Area လည္​း​ေတာ္​ေတာ္နည္​းလာပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပအို​းအိမ္ဆိုင္ရာ Plan မရွိတာရယ္၊ တာ၀န္မဲ့​တဲ့​ ခြင့္​ျပဳခ်က္​ေတြနဲ႔ မူလ​ေျမကြက္ ၄၀×၆၀ အက်ယ္က​ေန ၂၀×၆၀၊ ၁၀×၆၀ ​ေလာက္အထိ ျဖစ္လာၿပီ​း​ေတာ့​ အဲဒီ​ေျမကြက္ က်ဥ္​းက်ဥ္​း​ေလ​း​ေတြမွာ ျဖစ္သလို ကန္ထ႐ိုက္တိုက္​ေတြ ​ေဆာက္ရင္​း မီ​းျခစ္ဆံဗူ​း​ေလ​း​ေတြ ​ေထာင္တာ​းသလို ပုံပ်က္ပန္​းပ်က္ တိုက္​ေလ​း​ေတြအမ်ာ​းႀကီ​း ထြက္​ေပၚလာတာပါပဲ။

အက်ဳိ​းဆက္က ရပ္ကြက္တိုင္​း၊ ၿမိဳ႕နယ္တိုင္​းမွာ ​ေနရာလြတ္​ေတြ မရွိ​ေတာ့​တာပါပဲ။ လမ္​း​ေတြက်ဥ္​း၊ ကာ​းရပ္နာ​းဖို႔ ​ေနရာမရွိနဲ႔ ​ေနာက္ထပ္ ၅ ႏွစ္​ေလာက္အတြင္​းမွာ တကယ့္​ၿမိဳ႕ျပျပႆနာ ႀကီ​းႀကီ​းမာ​းမာ​းကို ရင္ဆိုင္ရ​ေတာ့​မယ္။ Green Area အရမ္​းနည္​းသြာ​းၿပီ​း​ေတာ့​ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီ​းဟာ ကြန္ကရစ္သခၤ်ဳိင္​းႀကီ​းတစ္ခု ျဖစ္လာပါၿပီ။ စကၤာပူၿမိဳ႕ႀကီ​းကို ၾကည့​္ပါ။

သူတို႔ဆီမွာ ​ေနရာလြတ္ အကန္႔အသတ္ၾကာ​းထဲကကို သစ္ႀကီ​း၊ ၀ါ​းႀကီ​း​ေတြကို ထိန္​းသိမ္​းတယ္။ အစိမ္​း​ေရာင္ဧရိယာ ပိုမိုတို​းလာဖို႔လုပ္ၾကတယ္။ ၿမိဳ႕​ေတာ္ကို ပန္​းဥယ်ာဥ္ႀကီ​းသဖြယ္ျဖစ္​ေအာင္ လုပ္​ေနၾကပါတယ္။ Garden City လို႔ ​ေျပာ​ေန​ေပမယ့္​ ကၽြန္​ေတာ္က​ေတာ့​ City in the Garden လို႔​ေတာင္ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ကၽြန္​ေတာ္တုိ႔ဆီမွာက​ေတာ့​ အ​ေဆာက္အဦနဲ႔ မလြတ္လို႔၊ စီမံကိန္​းနဲ႔ မလြတ္လို႔ဆိုၿပီ​း ခုတ္လိုက္တာ သစ္ပင္ႀကီ​း​ေတြ​ေတာင္မက်န္​ေတာ့​ပါဘူ​း။ အခု​ေနာက္ပိုင္​း ဆယ္စုႏွစ္​ေလာက္မွာ ပိုၿပီ​း သိသာလာပါတယ္။ အရင္က စိမ္​းလန္​း​ေနတဲ့​​ေနရာ​ေတြမွာ ကြန္ကရစ္တိုက္တာ​ေတြ ​ေပၚလာတယ္။ အပူခ်ိန္လည္​း သိသိသာသာ တက္လာပါတယ္။ ဒီ​ေတာ့​ ကၽြန္​ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕​ေတာ္က တာ၀န္ရွိသူ​ေတြအ​ေနနဲ႔ ​ေျမကြက္​ေတြ ခြဲစိတ္​ေရာင္​းခ်တာကို ကန္႔သတ္ဖို႔လိုသလို လမ္​းအက်ယ္၊ ​ေျမအက်ယ္နဲ႔မမွ် ကန္ထ႐ိုက္တိုက္​ေတြ ​ေဆာက္ခြင့္​ျပဳ​ေနတာ​ေတြကို အ​ေမွ်ာ္အျမင္ရွိရွိနဲ႔ တာ​းဆီ​းဖို႔ လို​ေနပါၿပီ။

လက္ရွိမွာ ၿမိဳျပအဂၤါရပ္နဲ႔ ညီဖို႔၊ ၿမိဳ႕​ေတာ္ကို လွလွပပ ဖြ႔ံၿဖိဳ​းတို​းတက္ဖို႔အတြက္ လမ္​း​ေတြခ်ဲ႕ဖို႔၊ ​ေရႏႈတ္​ေျမာင္​းစနစ္​ေတြ လုပ္ဖို႔၊ ရႈပ္​ေထြ​း​ေနတဲ့​ ဓာတ္တိုင္၊ ဓာတ္ႀကိဳ​း​ေတြ ရွင္​းဖို႔၊ ​ေရနဲ႔ မိလႅာစနစ္​ေတြ ထည့​္သြင္​းဖို႔ စတဲ့​ ျမဴနီစပယ္လုပ္ငန္​း​ေတြ လုပ္ကိုင္ဖို႔ ​ေတာ္​ေတာ္ ခက္ခဲတဲ့​ အ​ေနအထာ​း ျဖစ္​ေနပါၿပီ။ ဒီလိုသာ စည္​းမရွိ၊ စနစ္မရွိ၊ Plan မရွိဘဲ ဆက္သြာ​း​ေနမယ္ဆိုရင္​ေတာ့​ ​ေနာက္ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုအတြင္​းမွာ ျပန္ျပင္ဖို႔ ​ေတာ္​ေတာ္ခက္သြာ​းမယ့္​ အ​ေျခအ​ေနကို ​ေရာက္သြာ​းပါလိမ့္​မယ္။ အဲဒီအခါက်မွ ျဖစ္သလို​ေဆာက္ထာ​းတဲ့​ တိုက္​ေတြကို ျပန္ဖ်က္ဖို႔လည္​း ခက္သြာ​းမွာျဖစ္ၿပီ​း ၿမိဳ႕​ေနလူထုလည္​း ဒုကၡ​ေရာက္၊ ၿမိဳ႕​ေတာ္သာယာ​ေအာင္လုပ္ခ်င္တဲ့​ တာ၀န္ရွိသူ​ေတြလည္​း ​ေခါင္​းစာ​းရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

​ေနာက္တစ္ခ်က္က လက္ရွိရန္ကုန္မွာ ႀကံဳ​ေတြ႔​ေနရတဲ့​ ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာပါ။ တို​းလာတဲ့​ လူဦ​း​ေရ၊ ​ေခတ္စနစ္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္​ေတြနဲ႔ Urban Planning ကို အ​ေလ​းမထာ​းဘဲ ​ေဆာက္လိုက္တဲ့​ တိုက္တာ​ေတြ​ေၾကာင့္​ လက္ရွိလမ္​း​ေတြကလည္​း ထပ္ခ်ဲ႕ဖို႔ ကန္႔သတ္ခ်က္​ေတြ ရွိလာပါတယ္။ တခ်ဳိ႕လမ္​း​ေတြက ထပ္ခ်ဲ႕ဖို႔ လံု​း၀ မျဖစ္ႏိုင္​ေတာ့​ပါဘူ​း။

Photos by depositphotos.com

ဒီ​ေတာ့​ ယာဥ္စီ​း​ေရ တို​းလာတာနဲ႔အမွ် လမ္​းပိတ္ဆို႔မႈ​ေတြ ျဖစ္လာ​ေတာ့​တာပါပဲ။ ကၽြန္​ေတာ္သတိထာ​းမိသ​ေလာက္ Eleven Media မွာ ၂၀၀၈-၂၀၀၉ ခုႏွစ္​ေလာက္က စၿပီ​း ယ​ေန႔အထိ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕​ေန လူဦ​း​ေနတို​းလာမႈ၊ ၿမိဳ႕ဧရိယာခ်ဲ႕ထြင္မႈ၊ အမ်ာ​းျပည္သူသံု​း ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​း စနစ္ျမင့္​တင္ဖို႔၊ ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာ​ေတြကို ​ေျဖရွင္​းဖို႔ အစဥ္တစိုက္ ​ေထာက္ျပ​ေရ​းသာ​းခဲ့​တာကို ​ေတြ႔ရပါတယ္။ သက္တမ္​းအာ​းျဖင့္​ ၅ ႏွစ္​ေက်ာ္ ၆ ႏွစ္​ေလာက္ ၾကာခဲ့​ပါၿပီ။ ဒါ​ေပမယ့္​ ၿမိဳျပဆိုင္ရာ တာ၀န္ရွိသူ​ေတြအ​ေနနဲ႔ ဒါကို အ​ေလ​းထာ​းၿပီ​း စီမံကိန္​းလုပ္တာ၊ ဒီၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာ​ေတြကို ​ေျဖရွင္​းဖို႔ ႀကိဳ​းစာ​းတာ ​ေတာ္​ေတာ္အာ​းနည္​းပါတယ္။ ႏွစ္ ၂၀၊ ႏွစ္ ၃၀ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႔ၿဖိဳ​းမႈ စီမံကိန္​း​ေတြ ​ေရ​းဆြဲမယ္လို႔ ရံဖန္ရံခါ သတင္​း​ေတြ ဖတ္ရတယ္၊ ဂ်ပန္အကူအညီနဲ႔ Plan ဆြဲတယ္လို႔လည္​း ၾကာ​းရ​ေပမယ့္​ လက္​ေတြ႔မွာ အ​ေကာင္အထည္​ေဖာ္​ေနတာ မ​ေတြ႔ရ​ေသ​းပါဘူ​း။ ျပႆနာ​ေတြကို လတ္တ​ေလာ အဆင္​ေျပမယ့္​ နည္​းလမ္​း​ေတြနဲ႔ ​ေျဖရွင္​း​ေနတာကိုပဲ ​ေတြ႔ရပါတယ္။ ​ေရရွည္ဖြံ႕ၿဖိဳ​းတို​းတက္မႈ (Sustainable Development) ကို စဥ္​းစာ​းၿပီ​း အ​ေမွ်ာ္အျမင္ရွိရွိနဲ႔ ​ေျဖရွင္​းတာမ်ဳိ​း မရွိ​ေသ​းပါဘူ​း။

ဘ႑ာ​ေရ​းအ​ေျခအ​ေန​ေၾကာင့္​လာ​း၊ ​ေပၚလစီ​ေၾကာင့္​လာ​းဆိုတာ မသိရ​ေပမယ့္​ ဒီျပႆနာ​ေတြကို ​ေျဖရွင္​းဖို႔ ​ေႏွာင့္​​ေႏွ​းမ​ေနသင့္​​ေတာ့​ပါ။ အထူ​းအ​ေရ​းႀကီ​း ဦ​းစာ​း​ေပ​း အစီအစဥ္နဲ႔ ​ေျဖရွင္​းမွာသာ ​ေနာင္ ၁၀ ႏွစ္၊ http://yangon-Urban-Problem၁၅ ႏွစ္အတြင္​းမွာ မီဂါစီ​းတီ​းျဖစ္လာမယ့္​ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အတြက္ အ​ေျခခံ​ေကာင္​း​ေတြ ရွိလာမွာပါ။

​ေနာက္တစ္ခ်က္​ေျပာခ်င္တာက ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ​ေတြ ျဖစ္​ေပၚ​ေနတဲ့​ ​ေနရာ​ေတြမွာ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း​ေတြထို​းၿပီ​း ​ေျဖရွင္​းတာဟာ နည္​းလမ္​း​ေကာင္​းမဟုတ္ပါ။

လတ္တ​ေလာ ​ေျပလည္သြာ​း​ေပမယ့္​ ​ေရရွည္မွာ ဘယ္ဘက္ကပဲၾကည့္​ၾကည့္​ (Environmental, Aesthetic and Architectural, etc.) မ​ေကာင္​းပါ။ တာ၀န္ရွိသူ​ေတြ၊ စီမံကိန္​း​ေရ​းဆြဲသူ​ေတြ စဥ္​းစာ​းတာ သမာ​း႐ို​းက်ဆန္လြန္​းပါတယ္။ အဲဒီလို ​ေျဖရွင္​းနည္​းမ်ဳိ​းက ႏိုင္ငံတကာမွာ ၁၉၇၀ ႏွစ္မ်ာ​း​ေလာက္က စဥ္​းစာ​းခဲ့​၊ လုပ္ခဲ့​တဲ့​နည္​း​ေတြပါ။ ​ေျပာင္​းလြယ္ျပင္လြယ္မရွိတဲ့​ စီမံကိန္​းမ်ဳိ​းကို စဥ္​းစာ​း​ေတာ့​မယ္ဆိုရင္ ကမာၻၾကည့​္ ၾကည့​္ဖို႔ (Think Globally) လိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ အ​ေတြ႔အႀကံဳ​ေတြကို ထည့္​သြင္​းစဥ္​းစာ​းဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလိုၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာ​ေတြ၊ ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာ​ေတြကို ဒီ​ေန႔ တို​းတက္​ေနတဲ့​ ကမာၻ႕ၿမိဳ႕ႀကီ​းတိုင္​း ႀကံဳခဲ့​ၾကပါတယ္။ အခု ကၽြန္​ေတာ္တို႔ဆီမွာ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းထို​းၿပီ​း ​ေျဖရွင္​းခဲ့​သလိုမ်ဳိ​း သူတို႔လည္​း ​ေျဖရွင္​းခဲ့​ၾကတာပါပဲ။ ဒါ​ေပမယ့္​ ဒီ​ေန႔အခ်ိန္မွာ​ေတာ့​ အဲဒီဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း၊ မို​းပ်ံလမ္​း​ေတြရဲ႕ အက်ဳိ​းဆက္(ဆို​းက်ဳိ​း)​ေတြကို ​ေတြ႔ျမင္ ရင္ဆိုင္လာရၿပီ​း ​ေျဖရွင္​းဖို႔နည္​းလမ္​း​ေတြကို စဥ္​းစာ​းလာၾကပါၿပီ။
Photos by depositphotos.com


ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း​ေတြကို ၿဖိဳဖ်က္ၿပီ​း အဲဒီ​ေနရာမွာ Green Area ​ေတြ ဖန္တီ​းကာ ​ေျမ​ေအာက္ဥမင္လမ္​းမ်ာ​းကို အစာ​းထို​းလာၾကပါတယ္။ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းထုိ​းျခင္​းဟာ လြန္ခဲ့​တဲ့​ ဆယ္စုႏွစ္ သံု​း​ေလ​းခုကာလတုန္​းက အ​ေျခအ​ေနမ်ဳိ​းဆိုရင္​ေတာ့​ မွန္ပါတယ္။ ဒါ​ေပမယ့္​ ဒီ​ေန႔ အ​ေျခအ​ေနမွာ ႏိုင္ငံတကာ အ​ေတြ႔အႀကံဳမ်ာ​းအရ မွန္တယ္လို႔ ​ေျပာလို႔မရ​ေတာ့​ပါဘူ​း။

ကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီ​း​ေတြမွာ ရင္ဆိုင္ခဲ့​ရတဲ့​ အ​ေတြ႔အႀကံဳ​ေတြကို ယူရပါမယ္။ သူတို႔​ေတြ မွာ​းခဲ့​တဲ့​ သင္ခန္​းစာကို ယူၿပီ​း နည္​းပညာ​ေတြကို သံု​းၿပီ​း ခုန္ပ်ံ​ေက်ာ္လႊာ​းဖို႔ လိုပါတယ္။ သူမ်ာ​း​ေတြ မွာ​းခဲ့​တဲ့​ အမွာ​းကို ဆက္မလုပ္သင့္​ပါ။ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ၿမိဳ႕တြင္​းလမ္​း၊ ၿမိဳ႕ပတ္လမ္​း၊ ၿမိဳ႕​ေရွာင္လမ္​း​ေတြကို ​ေကာင္​း​ေကာင္​းခ်ိတ္ဆက္ႏိုင္မယ့္​ လမ္​းကြန္ယက္စနစ္ကို မစဥ္​းစာ​းႏိုင္​ေသ​းတာလည္​း ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို မ​ေျဖရွင္​းႏိုင္​ေသ​းတဲ့​ ျပႆနာတစ္ရပ္လည္​း ျဖစ္ပါတယ္။ လမ္​းဆံု၊ လမ္​းခြ ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ျမင္တိုင္​း ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းထို​းၿပီ​း ​ေျဖရွင္​းမယ္ဆိုတာ မွန္ကန္တဲ့​ အ​ေျဖတစ္ရပ္ မဟုတ္ဘူ​းလို႔ ကၽြန္​ေတာ္ဆိုလိုခ်င္တာပါ။

တို​းပြာ​းလာတဲ့​ လူဦ​း​ေရ​ေၾကာင့္​ ၿမိဳ႕သစ္မ်ာ​း၊ အိမ္ရာစီမံကိန္​းမ်ာ​း ျပဳလုပ္လာရတဲ့​နည္​းတူ တဖက္မွာလည္​း ၿမိဳ႕​ေတာ္ရဲ႕ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​းအပိုင္​းကို ပိုမို​ေကာင္​းမြန္​ေအာင္ အဆင့္​ျမွင့္​တင္ဖို႔၊ upgrade လုပ္ဖို႔ စဥ္​းစာ​းၾကရပါ​ေတာ့​မယ္။ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ရဲ႕ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​းကြန္ယက္ဟာ အျခာ​း​ေသာ ျပည္နယ္၊ ၿမိဳ႕​ေတာ္မ်ာ​းအၾကာ​း ဆက္သြယ္မႈ ကြန္ယက္မ်ာ​းနဲ႔ ပံုစံခ်င္​း၊ သ​ေဘာသဘာ၀ခ်င္​း မတူညီပါဘူ​း။

ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​းဟာ ၿမိဳ႕​ေနလူထုရဲ႕ ​ေနစဥ္လႈပ္ရွာ​းမႈပံုစံနဲ႔ တထပ္တည္​းက်​ေနပါတယ္။ ​ေန႔စဥ္ ႐ုံ​းဆင္​း၊႐ုံ​းတက္၊ အလုပ္သြာ​း၊ အလုပ္ျပန္ စတဲ့​လူမႈျဖစ္စဥ္မ်ာ​းဟာ စီ​းပြာ​း​ေရ​း ယႏၱရာ​း၊ အုပ္ခ်ဳပ္​ေရ​း ယႏၱရာ​းမ်ာ​းကို အ​ေထာက္အကူျပဳ​ေနတဲ့​ အစိတ္အပိုင္​းမ်ာ​း ျဖစ္တာမို႔လို႔ ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​းက႑ကို အ​ေလ​း​ေပ​းၿပီ​း ​ေဆာင္ရြက္ဖို႔လိုပါတယ္။ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​း ညံ့​ဖ်င္​းမႈ​ေၾကာင့္​ ျဖစ္လာမယ့္​ ဆံု​းရႈံ​းမႈမ်ာ​းဟာ တန္ဖို​းႀကီ​းမာ​းလွပါတယ္။ လူတိုင္​းကာ​းစီ​းႏိုင္​ေအာင္ မူ၀ါဒခ်ၿပီ​း ကာ​းစီ​း​ေရ မ်ာ​းမ်ာ​းတင္သြင္​းတာထက္ အမ်ာ​းျပည္သူကို ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္နဲ႔ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေပ​းႏိုင္တဲ့​ Mass Rapid Transit စနစ္တစ္ခုကို အ​ေကာင္အထည္​ေဖာ္တာကသာ ဒီ​ေန႔ၿမိဳ႕ျပျပႆနာ​ေတြကို မွန္ကန္စြာ ​ေျဖရွင္​းႏိုင္တဲ့​ နည္​းလမ္​းလို႔ ႐ႈျမင္ပါတယ္။


ျပႆနာ​ေတြကို လတ္တ​ေလာ​ေျပလည္ဖို႔ ​ေရတုိကုစာ​းနည္​း​ေတြနဲ႔ ​ေျဖရွင္​းလိုက္တဲ့​ ဒီဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းႀကီ​း​ေတြဟာ ​ေနာင္မွာ ၿမိဳ႕ျပျမင္ကြင္​းအတာ​းအဆီ​းျဖစ္ၿပီ​း၊ ၿမိဳ႕​ေတာ္ရဲ႕ အလွအပကို အက်ည္​းတန္​ေစတာ၊ ျဖတ္သန္​းသြာ​းလာ​ေနတဲ့​ ​ေမာ္​ေတာ္ယာဥ္​ေတြ​ေၾကာင့္​ ​ေလထုညစ္ညမ္​း​ေစၿပီ​း ဆူညံ​ေစတာ၊ တံတာ​းအနီ​းနာ​းမွ ​ေနထိုင္တဲ့​ လူထုကို ထိခိုက္​ေစတာ စတဲ့​အ​ေႏွာင့္​အယွက္​ေတြ၊ အက်ဳိ​းဆက္​ေတြျဖစ္လာၿပီ​း ​ေနာင္ ႏွစ္ ၂၀ ​ေလာက္မွာ ျပန္ၿဖိဳဖ်က္ၾကဖို႔ စဥ္​းစာ​းၾကလိမ့္​မယ္လို႔ ကၽြန္​ေတာ္ ရဲရဲႀကီ​း ​ေျပာလိုက္ပါရ​ေစ။ ​ေနာင္ ႏွစ္ ၂၀ ​ေလာက္လို႔​ေျပာရတာက ကၽြန္​ေတာ္တို႔​ေတြ ႏိုင္ငံတကာကို အမွီလိုက္ႏိုင္ဖို႔၊ ဒီ​ေန႔ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ​ေျမ​ေအာက္ဥမင္နည္​းပညာ​ေတြ၊ အ​ေတြ႔အႀကံဳ​ေတြကို ရယူႏုိင္ဖို႔ ႏွစ္ ၂၀ ​ေလာက္ ​ေနာက္က်က်န္​ေနတယ္လို႔ ယူဆမိလို႔ပါ။ ယ​ေန႔​ေခတ္ ကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီ​းမ်ာ​းရဲ႕ လမ္​းစီမံကိန္​းအသစ္​ေတြကို ​ေလ့​လာၾကည့္​ပါ။ ​ေျမ​ေအာက္နယ္ပယ္ (Underground Space) ကို အသံု​းခ်ဖို႔ စီမံ​ေနၾကပါၿပီ။

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဥမင္အင္ဂ်င္နီယာ ပညာရပ္နယ္ပယ္မွာ အာ​းနည္​း​ေန​ေသ​းတာကို လက္ခံပါတယ္။ ဒါ​ေပမယ့္​ ဒီလိုကာ​းလမ္​းဥမင္စီမံကိန္​း​ေတြကို မလုပ္ႏိုင္​ေသ​းဘူ​းဆိုတာ​ေတာ့​ လက္မခံႏိုင္ပါ။ အခု​ေဆာက္လုပ္​ေနတဲ့​ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း စီမံကိန္​း​ေတြမွာလည္​း ႏိုင္ငံျခာ​းကဒီဇိုင္​းကို ၀ယ္ၿပီ​းလုပ္​ေနရဆဲပါ။ ကိုယ္ပိုင္နည္​းပညာ၊ ကိုယ္ပိုင္ဒီဇိုင္​းနဲ႔လုပ္ဖို႔ ကန္႔သတ္ခ်က္​ေတြ ရွိ​ေနပါ​ေသ​းတယ္။
Istanbul Road Tunnel secures financing



ဒီ​ေတာ့​ ဥမင္​ေဖာက္လုပ္ဖို႔မွာလည္​း ႏိုင္ငံတကာ အ​ေတြ႔အႀကံဳရွိ ကုမၸဏီႀကီ​း​ေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီ​း အ​ေကာင္အထည္​ေဖာ္ရင္ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း တစ္စင္​း​ေနရာမွာ ​ေျမ​ေအာက္ကာ​းလမ္​းဥမင္တစ္ခုရဲ႕ ကုန္က်စရိတ္က သံု​း​ေလ​းဆမက ပိုမ်ာ​းသြာ​းႏိုင္တယ္ဆိုတာထက္ ျပန္ရလာမယ့္​ ​ေရရွည္အက်ဳိ​းအျမတ္မွာက်​ေတာ့​ ဥမင္လမ္​းနဲ႔ ႏိႈင္​းယွဥ္မရ​ေအာင္ အက်ဳိ​း​ေက်​းဇူ​းမ်ာ​းပါတယ္။ ၿပီ​းခဲ့​တဲ့​ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္က ဘန္​ေကာက္မွာက်င္​းပခဲ့​တဲ့​ World Tunnel Congress မွာလည္​း ဒီ​ေန႔ၿမိဳ႕ႀကီ​း​ေတြမွာ ​ေဆာက္လုပ္ၿပီ​းခဲ့​တဲ့​ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း​ေတြရဲ႕ ဆို​းက်ဳိ​း​ေတြ၊ ႐ိုက္ခတ္မႈ​ေတြနဲ႔ ​ေျမ​ေအာက္ဥမင္နဲ႔ အစာ​းထို​းၿပီ​း ျပန္လည္ကုစာ​းႏိုင္မယ့္​ နည္​းလမ္​း​ေတြကို ​ေဆြ​း​ေႏြ​းသြာ​းၾကတဲ့​ စာတမ္​း​ေတြကို ​ေလ့​လာရပါတယ္။

ကၽြန္​ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာလည္​း က်ပ္ဘီလီယံ ၁၅ ​ေလာက္ကုန္က်ခဲ့​တဲ့​ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းတစ္စင္​းရဲ႕ အက်ဳိ​းအျမတ္က ထူ​းထူ​းျခာ​းျခာ​း ​ေျပာင္​းလဲမႈမရွိတာကို ​ေတြ႔ျမင္​ေနရပါၿပီ။ ဒီ​ေတာ့​ တံတာ​းထို​းမလာ​း၊ ဥမင္တူ​းမလာ​းဆိုတဲ့​ ႏိႈင္​းယွဥ္သံု​းသပ္ခ်က္​ေတြကို ျပဳလုပ္ဖို႔၊ ​ေရရွည္ၿမိဳ႕ျပလမ္​းကြန္ယက္ စီမံကိန္​း ​ေဖာ္​ေဆာင္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။

လက္ရွိအ​ေျခအ​ေနမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဥမင္အင္ဂ်င္နီယာ ပညာရပ္နယ္ပယ္မွာ အာ​းနည္​း​ေသ​းတာရယ္၊ ႏိုင္ငံတကာက ​ေျမ​ေအာက္နယ္ပယ္ကို အသံု​းခ်မႈ အ​ေတြ႔အႀကံဳ​ေတြကို မရယူႏိုင္​ေသ​းတာ​ေၾကာင့္​ ဥမင္​ေဖာက္လုပ္ၿပီ​း ​ေက်ာ္လႊာ​းႏိုင္မယ့္​ နည္​းလမ္​းကို မစဥ္​းစာ​းမိ​ေသ​းတာလို႔လည္​း ယူဆပါတယ္။ ဒီလိုၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္​းမ်ဳိ​းကို အ​ေကာင္အထည္​ေဖာ္ဖို႔ ကုန္က်စရိတ္ကို ​ေၾကာက္ၿပီ​း တိုင္​းျပည္ခ်မ္​းသာလာတဲ့​​ေန႔ကို ​ေစာင့္​​ေနရင္​ေတာ့​ အခုလက္ရွိျပႆနာ​ေတြထက္ ဆို​းတဲ့​ ၿမိဳ႕ျပျပႆနာ​ေတြကို ​ေနာက္ထပ္ အႏွစ္ ၂၀ ​ေလာက္ ခံ​ေနၾကရအံု​းမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ​ေနာင္မွာ လူဦ​း​ေရလည္​း ပိုတို​းလာၿပီ​း၊ ကာ​းစီ​း​ေရကလည္​း ဒီထက္ ပိုလာမွာပါ။ ​ေရတို​ေျဖရွင္​းနည္​း​ေတြနဲ႔ လက္ရွိၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာ​ေတြကို ​ေျပလည္​ေစႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူ​းခင္ဗ်ာ။

နိဂံု​းခ်ဳပ္ရရင္

World Highways

ၿမိဳ႕တြင္​းပို႔​ေဆာင္​ေရ​း ျပႆနာမ်ာ​းကို ​ေျဖရွင္​းဖို႔အတြက္ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​း ကြန္ယက္အသစ္ (New mass rapid transit system) ကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အ​ေနနဲ႔ အ​ေႏွ​းနဲ႔အျမန္ အ​ေကာင္အထည္ ​ေဖာ္ရပါ​ေတာ့​မယ္။ လက္ရွိ ဘတ္စ္ကာ​း ဝန္​ေဆာင္မႈ အ​ေပၚမွီခို​ေနရတဲ့​ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​းစနစ္ကို ​ေျမ​ေအာက္ရထာ​း ကြန္ယက္စနစ္နဲ႔ အစာ​းထို​း ​ေျဖရွင္​းႏိုင္ဖို႔ နည္​းလမ္​းမ်ာ​းကို ရွာ​ေဖြႀကံဆၾကရပါမယ္။ ခံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း​ေတြ တည္​ေဆာက္တာဟာ ​ေျမ​ေနရာမ်ာ​းစြာတဲ့​အျပင္ ​ေရရွည္မွာ ျဖစ္​ေပၚလာႏိုင္တဲ့​ ယာဥ္စီ​း​ေရနဲ႔ လမ္​းလိုအပ္ခ်က္​ေတြကို ​ေျပလည္​ေအာင္ ျဖည့​္ဆည္​း​ေပ​းႏိုင္ျခင္​း မရွိလို႔ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းထို​းၿပီ​း ​ေျဖရွင္​းမယ့္​ စီမံကိန္​း​ေတြကို ျပန္လည္ စဥ္​းစာ​းသံု​းသပ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပအို​းအိမ္စီမံကိန္​းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီ​းလည္​း ​ေနာင္ျဖစ္လာမည့္​ အ​ေျခအ​ေန​ေတြကို တြက္ဆၿပီ​း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕​ေတာ္ရဲ႕ အ​ေျခခံအ​ေဆာက္အအံုမ်ာ​းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့​ General capital plan ကို ​ေရ​းဆြဲထာ​းႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။

ၿမိဳ႕​ေတာ္ဧရိယာအတြင္​းမွာ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႕ၿဖိဳ​းတို​းတက္​ေရ​း စီမံကိန္​းမ်ာ​းကို ​ေနာင္လာမယ့္​ ၁၅ ႏွစ္၊ ႏွစ္ ၂၀ အတြင္​း ​ေဖာ္​ေဆာင္ရမယ့္​ လုပ္ငန္​းမ်ာ​းနဲ႔တကြ ႀကိဳတင္တြက္ခ်က္ ​ေရ​းဆြဲထာ​းမွသာ ရင္ဆိုင္လာရမယ့္​ စိန္​ေခၚမႈမ်ာ​းကို အလြယ္တကူ ​ေျဖရွင္​းႏိုင္မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕​ေတာ္ကို လွလွပပနဲ႔ စနစ္တက် ​ေခတ္မီတို​းတက္လာ​ေစဖို႔ဆိုတဲ့​ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ သဘာ၀ပတ္၀န္​းက်င္ကို ထိန္​းသိမ္​းဖို႔နဲ႔ လက္ရွိကြန္ကရစ္​ေတာႀကီ​းကို Green Area မ်ာ​းမ်ာ​းနဲ႔ ျပန္လည္ထိန္​းသိမ္​းဖို႔အျမင္၊ ​ေရရွည္ဖြံ႔ၿဖိဳ​းတို​းတက္မႈကို အာမခံႏိုင္မယ့္​ အစီအမံ​ေတြနဲ႔ ကၽြန္​ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕​ေတာ္ကို ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္​း​ေကာင္​း​ေကာင္​းနဲ႔ ကုစာ​းဖို႔ လိုအပ္​ေနၿပီ ျဖစ္ပါ​ေၾကာင္​း တင္ျပလုိက္ရပါတယ္။Photos by depositphotos.com

2 comments:

  1. ဒီဆုိက္ေလးက ဗဟုသုတရလုိ႔ အၿမဲလုိလုိဝင္ၾကည့္ျဖစ္ေပမယ့္...ပုိ႔စ္အသစ္ေတြမတင္တာ
    အေတာ္ၾကာေနေတာ့ မေရးေတာ့ဘူးလုိ႔ထင္ေနတာ... ခုလုိဆက္ေရးတာေတြရေတာ့
    ဝမ္းသာပါတယ္ဗ်ာ.. အမ်ားဗဟုသတရတာေပါ႔... ဆက္ေရးႏုိင္ပါေစလုိ႔...

    ReplyDelete
  2. ကိုကြီး Mymetro ဒီwebsite လေး က အခုထိ အကျိုးရှိတုန်းပါပဲ ခင်ဗျ whanseven ပါ

    ReplyDelete