* THINK POSITIVE. TOGETHER WE ARE BUILDING THE FUTURE *

မီးရထားက႑ မိတ္ဆက္

စာေရးသူ © Tayzar.mt |

ထားတစ္စီး ေျပးဆြဲဖို႔ အဓိကက်တဲ့ အစိတ္အပိုင္းေတြထဲမွာ Electric traction ပိုင္းဟာလည္း တစ္ခု အပါအ၀င္ ျဖစ္ပါတယ္။ Electric traction ဆိုတာကေတာ့ ဆြဲအားေကာင္းတဲ့ Traction motor မ်ားကို ဆိုလိုတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ၎ Traction motor မ်ားကို မီးရထားမ်ားမွာ တပ္ဆင္ အသံုးျပဳၾကပါတယ္။ ရထားတစ္စီးရဲ႕ အျမန္ႏႈန္း သတ္မွတ္ရာမွာ ၎ motor မ်ားရဲ႕ power ဟာလည္း တစိတ္တေဒသ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ၎ Traction motor မ်ား အေၾကာင္းကို အနည္းငယ္ တင္ျပလိုပါတယ္။

Locomotive လို႔ေခၚတဲ့ မီးရထားေခါင္းတြဲမ်ားမွာ Traction motor ၄ လံုး သို႔မဟုတ္ ၆ လံုးကို Series သို႔မဟုတ္ parallel ျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္ တပ္ဆင္ အသံုးျပဳေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ ၎ Traction motor တစ္လံုးစီရဲ႕ ပါ၀ါကေတာ့ ၅၀၀ မွ ၁၅၀၀ ကီလို၀ပ္အထိ ရွိႏိုင္ပါတယ္။ Traction motor အေရအတြက္ ေပၚမွာလည္း မူတည္ပါတယ္။ သာမန္ locomotive မ်ားကိုေတာ့ ၁၁၀-၁၂၀ ကီလိုမီတာ/နာရီ ေမာင္းႏွင္ႏိုင္ေအာင္ တည္ေဆာက္ ထားၾကပါတယ္။ (ယခု ေနာက္ဆံုးေပၚရထားမ်ား ျဖစ္တဲ့ TGV (ျပင္သစ္)၊ Shinkansan(ဂ်ပန္)၊ Amtrak (အေမရိကန္) ရထားမ်ား မပါ၀င္ပါ။)

View image
View image

Electric Train (လွ်ပ္စစ္ရထား) မွာက်ေတာ့ ယခင္သမ႐ိုးက် ရထားမ်ားမွာလို ေလးလံတဲ့ ရထားေခါင္းတြဲႀကီးမ်ား မလိုအပ္ေတာ့ပါဘူး။ ထိန္းခ်ဳပ္ ေမာင္းႏွင္တြဲ တစ္တြဲသာ လုိအပ္ပါတယ္။ ရထားတြဲ တစ္တြဲစီရဲ႕ ကိုယ္ထည္ ေအာက္မွာပင္ Traction motor ၄ လံုးစီတပ္ဆင္ထားၿပီး ၎တို႔ရဲ႕ power ကေတာ့ ၄x၁၁၄ ကီလို၀ပ္အထိ ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံခ်င္း အလိုက္ စံႏႈန္းမ်ားေပၚ မူတည္ၿပီးေတာ့ ရထားတြဲ ၄ တြဲမွ ၈ တြဲအထိ တည္ေဆာက္ၾကပါတယ္။ တစ္နာရီ အျမန္ႏႈန္း ၈၀ ကီလိုမီတာ အထိ ေမာင္းႏွင္ႏိုင္ပါတယ္။ အနီးစပ္ဆံုး ဥပမာျပရမယ္ဆိုရင္ ယခု မီထ႐ုိပိုလီတန္မ်ားမွာ အသံုးျပဳေနတဲ့ ရထားမ်ားကဲ့သို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

ယခင္က Traction motor မ်ားကို commutator နဲ႔ Brush ပါေသာ အမ်ဳိးအစားမ်ားကို အသံုးျပဳၾကေသာ္လည္း နည္းပညာ တိုးတက္လာသည္ ႏွင့္အမွ် ယခုအခါ Induction type motor မ်ားကို အသံုးျပဳေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေမာ္တာ မ်ားမွာေတာ့ Commutator နဲ႔ Brush မပါတဲ့အတြက္ losses မ်ား ေလ်ာ့နည္းသြားပါတယ္။ ဒါကေတာ့ အၾကမ္းဖ်ဥ္း တြက္ခ်က္မႈမ်ားအရ ေျပာတာပါ။ ၎ေမာ္တာမ်ားဟာ Constant velocity မ်ားအတြက္ အလြန္ သင့္ေလ်ာ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ Break system ကို အသံုးျပဳေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ Generator သေဘာမ်ဳိးလည္း ထမ္းေဆာင္ ေပးႏိုင္ပါေသးသည္။

လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားကို အသံုးျပဳရာမွာ အမ်ားသိၿပီးျဖစ္တဲ့ AC နဲ႔ DC ႏွစ္မ်ဳိးလံုးကို အသံုးျပဳၾကပါတယ္။ Locomotive မ်ားမွာ DC ကို သံုးမည္ဆိုပါက ပိုမိုတန္ဖိုးႀကီးတဲ့ IGBT Transistor မ်ား လုိအပ္ပါတယ္။ Metropolitan မ်ားမွာ အသံုးျပဳေနတဲ့ ရထားမ်ားမွာေတာ့ DC traction motor မ်ားကို အသံုးျပဳၾကပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ ေျမေအာက္ဥမင္ လိုဏ္ေခါင္းအတြင္းမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေျမေပၚရထားမ်ားလို ေကာင္းကင္မွ လွ်ပ္စစ္ႀကိဳးျဖင့္ ဓာတ္အားရယူရန္ အခက္အခဲ ရွိသည့္အတြက္ ႐ိုး႐ိုးရထား သံလမ္းေဘးတြင္ ေနာက္ထပ္ အပိုသံလမ္း(Third rail) ကိုတည္ေဆာက္ၿပီး လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားကို ရယူအသံုးျပဳရတဲ့ အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ သူရဲ႕ အားသာခ်က္ကေတာ့ Control system မ်ားအတြက္ အထူးေကာင္းမြန္ ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ၎ရထားမ်ားမွာ ေတာ့ IGBT transistor မ်ား မလိုအပ္ေတာ့ပါဘူး။

ဥေရာပ၊ အေမရိကနဲ႔ အာရွႏိုင္ငံ အခ်ဳိ႕မွာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားသံုး ရထားမ်ား အသံုးျပဳေနတာ ဆယ္စုႏွစ္မက ၾကာၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ဒီဇယ္ ရထားမ်ားကိုသာ အသံုးျပဳႏိုင္ ပါေသးတယ္။ ဒီဇယ္ရထားမ်ားကိုသာ အသံုးျပဳ ေနရေသးသည့္ အတြက္ ရထားကို ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းတဲ့ ေနရာမွာ လိုအပ္တဲ့ ပစၥည္းမ်ား ဥပမာ Generator ကဲ့သို႔ တန္ဖိုးႀကီးမားတဲ့ ပစၥည္းမ်ားနဲ႔ ေလာင္စာစြမ္းအင္ အတြက္ စရိတ္မ်ားစြာ ပိုမိုကုန္က်လ်က္ ရွိေနပါတယ္။ တကယ္လို႔သာ လွ်ပ္စစ္ရထားကို အသံုးျပဳႏိုင္မည္ ဆိုပါက ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္ဟာ ပိုမို ျမန္ဆန္ ေခ်ာေမြ႕လာမွာ ျဖစ္သလို ယေန႔ ကမာၻ႕မွာ hot ျဖစ္ေနတဲ့ စြမ္းအင္ ျပႆနာကိုလည္း အေတာ္အတန္ ေျဖရွင္းႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

View image
View image


ယေန႔ အခ်ိန္အခါမွာ ျပည္တြင္းမွာပဲ ကိုယ္ပိုင္ ဒီဇယ္ရထား စက္ေခါင္းကို ထုတ္လုပ္ ႏိုင္ၿပီဆိုတာ ျမန္မာ့မီးရထား က႑အတြက္ ၀မ္းသားစရာ သတင္းေကာင္းပါ။ နည္းပညာအေျခအေန၊ ဘ႑ာေရး၊ လူ႔အရင္းအျမစ္မ်ားအရ မိမိတို႔အေနနဲ႔ သူမ်ားႏုိင္ငံေတြလို လွ်ပ္စစ္ရထားေတြ မထုတ္လုပ္ႏိုင္ေသးေပမဲ့ ဒီဇယ္စက္ေခါင္း တစ္လံုးကို ျပည္တြင္းမွာပဲ ကိုယ္ပိုင္တပ္ဆင္ ထုတ္လုပ္လာႏိုင္ျခင္းဟာ မီးရထားက႑ အဆင့္ျမင့္တင္ႏိုင္ဖို႔ အတြက္ ပထမဆံုး ေျခလွမ္းတစ္ရပ္လို႔ ျမင္မိပါတယ္။ ရထားရဲ႕ အခ်ဳိ႕အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို ျပည္ပကေန မွာယူတင္သြင္း ေနရေသာ္လည္း ေနာင္တစ္ခ်ိန္မွာ ရထားတစ္စီးလံုးကို ျပည္တြင္းမွာပဲ ထုတ္လုပ္ လာႏိုင္မည္ဟုလည္း ယံုၾကည္ပါတယ္။ လက္ရွိျပည္တြင္းမွာ ေျပးဆြဲေနတဲ့ ရထားစက္ေခါင္းမ်ားဟာ တစ္နာရီကို ၁၁၀-၁၂၀ ကီလိုမီတာ အထိေမာင္းႏွင္ ႏိုင္စြမ္းရွိပါတယ္။

ဤကဲ့သို႔ စြမ္းအားျပည့္ မေမာင္းႏွင္ႏိုင္ရျခင္း၏ အဓိက ျပႆနာမွာ လမ္းပိုင္းႀကံ႕ခိုင္မႈ မေကာင္းျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အသံုးျပဳေနေသာ ရထားလမ္း၏ အက်ယ္မွာ ၁၀၀၀ မီလီမီတာသာ ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာမွာေတာ့ ၁၄၅၀ မီလီမီတာ အက်ယ္ကို အနိမ့္ဆံုး စံႏႈန္း ထား၍ အသံုးျပဳေနၾကပါတယ္။ အမ်ားဆံုး ရထားလမ္း အက်ယ္မွာ ၁၅၂၀ မီလီမီတာ ထိရွိပါတယ္။ သို႔မွသာ ရထားေျပးဆြဲရာတြင္ တည္ၿငိမ္မႈ ပိုမိုရွိေစပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ရထားလမ္းခင္းသည့္ နည္းပညာပိုင္းမွာလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ အားနည္းမႈမ်ား ရွိပါသည္။ အရည္အေသြး ျပည့္စံုသည့္ ရထားလမ္းတစ္ခု ေဖာက္လုပ္ ႏိုင္ဖို႔အတြက္ လိုအပ္ခ်က္မ်ား ရွိေနပါေသးသည္။ ထိုသို႔ ရထားလမ္းပိုင္းမ်ား ႀကံ႕ခိုင္မႈ မေကာင္းသည့္အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရထားမ်ားကို တစ္နာရီလွ်င္ ၃၅-၄၅ ကီလိုမီတာ ႏႈန္းျဖင့္သာ ေမာင္းႏွင္ႏိုင္ပါတယ္။

လက္ရွိအေနအထားအရ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရထားလမ္းမ်ားကို ေျမလွန္ပစ္ဖို႔ ဆုိသည္မွာ မျဖစ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ ထို႔ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေနျဖင့္ ျမန္မာ့မီးရထား က႑ကို အဆင့္ျမင့္ႏိုင္ဖို႔ နည္းလမ္းမ်ားကို အေလးအနက္ ထားၿပီး စဥ္းစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ဖြ႕ံၿဖိဳးတိုးတက္ေရးတြင္ ပို႔ေဆာင္ ဆက္သြယ္ေရးဟာ အဓိကက်တဲ့ အခန္းက႑မွာ ပါ၀င္ပါတယ္။ သြားလာမႈ အဆင္ေျပ လံုၿခံဳ ေခ်ာေမြ႕ တိက် ျမန္ဆန္ေသာ ပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္ ရွိမွသာ ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ သက္ေတာင့္သက္သာ သြားလာႏိုင္မွာ ျဖစ္သလို ကုန္စည္ စီးဆင္းမႈလည္း ျမန္ဆန္ ေခ်ာေမြ႕လာၿပီး ႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရးဟာလည္း အရွိန္အဟုန္နဲ႔ တိုးတက္လာႏိုင္မွာ ျဖစ္ေၾကာင္း သံုးသပ္တင္ျပ လိုက္ရပါတယ္။

Print ပရင့္ထုတ္ရန္
3 ထင္ျမင္ခ်က္၊
  1. Anonymous April 25, 2007 at 1:30 AM  

    IGBT transistor ma use ya yin tot ...a kg sone pop byar ...you use tae IGBT ko ..I thi tal naw ...ma lote par nae ...My Country lae ..Mwae twar par ohn mal ..he he :P

  2. Unknown May 17, 2007 at 12:33 AM  

    Bro...di nay tot metropolitan akyaung ko ma phyit ma nay ko read nay ya pee..Fri tot arr lone phay ng pe bro yay..ako ko lite shar thay tal..ma see bu...sar may ma lot :P

  3. Unknown May 17, 2007 at 12:33 AM  

    Bro...di nay tot metropolitan akyaung ko ma phyit ma nay ko read nay ya pee..Fri tot arr lone phay ng pe bro yay..ako ko lite shar thay tal..ma see bu...sar may ma lot :P

CITY DIRECTORY FROM METRO BITS

Adana Amsterdam Ankara Antwerp Athens Atlanta Baku Baltimore Bangkok Barcelona Beijing Belo Horizonte Berlin Bielefeld Bilbao Bochum Bonn Boston Brasilia Brussels Bucharest Budapest Buenos Aires Buffalo Bursa Busan Cairo Caracas Catania Changchun Charleroi Chennai Chiba Chicago Chongqing Cleveland Cologne Copenhagen Daegu Daejeon Dalian Delhi Detroit Dnepropetrovsk Dortmund Dubai Duesseldorf Duisburg Edmonton Essen Frankfurt Fukuoka Gelsenkirchen Genoa Glasgow Guadalajara Guangzhou Gwangju Haifa Hamburg Hanover Helsinki Hiroshima Hong Kong Incheon Istanbul Izmir Jacksonville Kamakura Kaohsiung Kazan Kharkov Kiev Kitakyushu Kobe Kolkata Kryvyi Rih Kuala Lumpur Kyoto Las Vegas Lausanne Lille Lima Lisbon London Los Angeles Ludwigshafen Lyon Madrid Manila Maracaibo Marseille Medellin Mexico City Miami Milan Minsk Monterrey Montreal Moscow Mulheim Mumbai Munich Nagoya Naha Nanjing Naples New York Newark Newcastle Nizhny Novgorod Novosibirsk Nuremberg Oporto Osaka Oslo Palma de Mallorca Paris Perugia Philadelphia Pittsburgh Porto Alegre Poznan Prague Pyongyang Recife Rennes Rio de Janeiro Rome Rotterdam Rouen Saint Louis Saint Petersburg Samara San Francisco San Juan Santiago Santo Domingo Sao Paulo Sapporo Seattle Sendai Seoul Seville Shanghai Shenzhen Singapore Sofia Stockholm Stuttgart Sydney Taipei Tama Tashkent Tbilisi Tehran The Hague Tianjin Tokyo Toronto Toulouse Turin Valencia Valencia Valparaiso Vancouver Vienna Volgograd Warsaw Washington Wuhan Wuppertal Yekaterinburg Yerevan Yokohama
Currently, there are 175 metros all over the world.