* THINK POSITIVE. TOGETHER WE ARE BUILDING THE FUTURE *

ဒီ

ပို႔စ္မွာ ေဖာ္ျပသြားမွာက Pipe jacking ဆိုတဲ့ ဥမင္တူးေဖာ္နည္း တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ယေန႔ကမာၻမွာ ေခတ္ရဲ႕ ေတာင္းဆိုခ်က္ေတြအရ ဥမင္မ်ားစြာကို ရည္ရြယ္ခ်က္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ တူးေဖာ္ၾကပါတယ္။ အသံုးျပဳရာ က႑ကိုလိုက္ၿပီး ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အရြယ္အစား အမ်ဳိးမ်ဳိး ကြဲျပားပါတယ္။ အရင္ပို႔စ္ေတြမွာ အရြယ္အစားႀကီးမားတဲ့ ပံုမွန္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ဥမင္မ်ားကို ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ အခုေဖာ္ျပမယ့္ နည္းကေတာ့ ပံုမွန္ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး အတြက္မဟုတ္တဲ့ ၿမိဳ႕ျပ ဆက္သြယ္ေရး နဲ႔ ေရေပးေ၀ေရး၊ အျခားေသာ ၀န္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းသံုး ဥမင္မ်ားေဖာက္လုပ္တဲ့ အခါမွာ အသံုးျပဳတဲ့ နည္းျဖစ္ပါတယ္။ ပံုမွန္ ေျမေအာက္ရထားလမ္း ဥမင္တစ္ခုရဲ႕ အခ်င္းဟာ အနည္းဆံုး ၅.၅ မီတာရွိပါတယ္။ ေမာ္ေတာ္ကားလမ္း ဥမင္မ်ားကေတာ့ ဒီထက္ ပိုမိုႀကီးမားပါတယ္။

အခ်င္း ၄ မီတာေအာက္ အရြယ္အစားရွိတဲ့ ဥမင္ေတြဟာ Microtunnelling ဆိုတဲ့ အရြယ္အစား ေသးငယ္တဲ့ ဥမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးအစားထဲမွာ ပါရွိပါတယ္။ ဥမင္ အခ်င္း ၂၅၀ မီလီမီတာ ကေန ၄ မီတာ အရြယ္အစားရွိတဲ့ ဥမင္မ်ားကို ဒီ Microtunnelling နည္းပညာနဲ႔ပဲ တူးေဖာ္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ဆက္ေၾကာင္းေတြမွာ ရထားလမ္းနဲ႔ ကားလမ္းဆံုေတြ႔တဲ့ အခါ သြားလာမႈကို ရပ္တန္႔ထားရမယ့္ အခါမ်ဳိး၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ ေရေပးေ၀ေရး လုပ္ငန္းန႔ဲ အျခားစြမ္းအင္ ေပးပို႔ေရးဆိုင္ရာေတြမွာ ဆက္သြယ္မယ့္ ဧရိယာတစ္ေလွ်ာက္ အျခားေသာ အေဆာက္အအံုမ်ား၊ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္မ်ားကို ဖယ္ရွားရမယ့္ အခါမ်ဳိးေတြမွာ ယခင္ကလို ေျမာင္းတူးၿပီး ပိုက္ခ်သြယ္တန္း ေနစရာမလိုေတာ့ပဲ ဒီ Microtunnelling နည္းပညာနဲ႔ အသံုးျပဳၿပီး အထက္ပါ အခက္အခဲမ်ားကို ေက်ာ္လႊားလာႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ Pipe jacking method ကေတာ့ Microtunnelling နည္းပညာထဲက အဆိုပါ ဥမင္မ်ားကို ေဖာက္လုပ္တဲ့ နည္းလမ္းတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။

View image

သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ဥမင္မ်ားကို ေဖာက္လုပ္ရာမွာ TBM( tunnel boring machine) ေတြကို အသံုးျပဳပါတယ္။ Shield tunneling method လို႔လည္း ေခၚပါတယ္။ ဒီ Pipe jacking method မွာလည္း Shield tunneling machine ကိုပဲ အသံုးျပဳပါတယ္။ ကြာျခားပံုကေတာ့ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး ဥမင္ေတြမွာ အသံုးျပဳတဲ့ စက္ေတြက ေျမသားကို တူးေဖာ္ၿဖိဳခြဲၿပီးတဲ့ အခါမွာ စက္ရဲ႕ေနာက္ပိုင္းမွာ တဆက္တည္းတပ္ဆင္ထားတဲ့ Hydraulic jacks ေတြရဲ႕တြန္းအားနဲ႔ အေရွ႕ကို ဆက္လက္ ေရြ႕လ်ားပါတယ္။ Pipe jacking method မွာ အလုပ္လုပ္တဲ့ စက္ကေတာ့ ေျမႀကီးကို တူးေဖာ္ၿဖိဳခြဲၿပီးတဲ့ အခါမွာ စက္ေရွ႕ကို ဆက္လက္ေရြ႕လ်ားေစမယ့္ Hydraulic jacks ေတြကို ပင္မဥမင္ေျမာင္း(launch shaft <သို႔> Start shaft ဟုလည္းေခၚၾကသည္။) ထဲမွာ တပ္ဆင္ထားပါတယ္။ ပံုတြင္ၾကည့္ပါ။ ထိုပင္မေျမာင္းထဲက hydraulic jacks မ်ားရဲ႕ တြန္းအားနဲ႔ စက္ပါမက ဥမင္ကိုယ္ထည္ႀကီး တစ္ခုလံုးပါ ေရြ႕ရွားပါတယ္။ ဥမင္တူးေဖာ္ေရး လုပ္ငန္းတစ္ခုလံုးဟာ ေျမေအာက္ထဲမွာပဲ တည္ရွိပါတယ္။ ဥမင္စတင္ ေဖာက္လုပ္မယ့္ေနရာ နဲ႔ ဆံုးမယ့္ေနရာမွာ ကနဦးေျမာင္း(ေဒါင္လိုက္ပံုသ႑ာန္ရွိေသာ တြင္း)နဲ႔ လက္ခံေျမာင္း ႏွစ္ေနရာပဲ ေျမေပၚမွ တူးေဖာ္ဖို႔လိုပါတယ္။ ၎ေျမာင္းမ်ားမွာ တပ္ဆင္မယ့္ Hydraulic jack နဲ႔ ဥမင္ရဲ႕ Lining segments ေတြကို ခ်ေပးဖို႔ ေနရာလံုေလာက္ရင္ ရတာမို႔လို႔ ေျမေနရာ ရွားပါးတဲ့ ၿမိဳ႕ျပဧရိယာထဲမွာ လုပ္ငန္းခြင္ေနရာ က်ယ္က်ယ္၀န္း၀န္းလည္း မလိုအပ္ပါဘူး။ ေျမာင္းမ်ားရဲ႕ အခ်င္းဟာ အမ်ားဆံုး ၅ မီတာမွ ၆ မီတာထိသာ ရွိပါတယ္။

View image

Shield ကတူးထုတ္လိုက္တဲ့ ေျမစာေတြကို Conveyor system နဲ႔ပဲ ေျမေပၚကို ပို႔ေဆာင္ပါတယ္။ ဥမင္ရဲ႕ အရြယ္အစားေသးတာေၾကာင့္ Lining segments ေတြကို shield ရဲ႕ေနာက္မွာ မတပ္ဆင္ပဲ Launch shaft ထဲမွာပဲ တပ္ဆင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ lining segments တစ္ခုရဲ႕ အလ်ားဟာ shield ကတူးထုတ္လိုက္တဲ့ ပမာဏနဲ႔ အတူတူပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိနည္းနဲ႔ ေရွ႕က Shield ကပထမ ဦးစြာ ေျမသားကို တူးထုတ္၊ အဲဒီေျမစာကို Conveyor belt နဲ႔ သယ္ပို႔၊ လြတ္သြားတဲ့ ေနရာကို Hydraulic jacks မ်ားနဲ႔ ေရွ႕ကို တြန္းပို႔၊ ၿပီးမွ ေနာက္ထပ္ Lining segment ကို တပ္ဆင္ၿပီး ဥမင္ကို ေဖာက္လုပ္သြားပါတယ္။ ဒီေတာ့ ေျမႀကီးတူးေဖာ္ရာမွာ အဓိက အက်ဆံုးျဖစ္တဲ့ Shield ဟာ ေျမႀကီးကို ထိုးခြဲႏိုင္ဖို႔နဲ႔ ဥမင္မ်က္ႏွာျပင္ ၿပိဳမက်ဖို႔(Ground stability) ကိုထိန္းသိမ္းႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ၎ Shield နဲ႔ ေနာက္မွာ တဆက္တည္း ပါရွိတဲ့ Lining segment တို႔ရဲ႕ အဆက္ကလည္း Hydraulic jacks မ်ားရဲ႕ တြန္းအားကို ခံရမွာ ျဖစ္လို႔ မာေက်ာဖို႔နဲ႔ သက္ေရာက္လာမယ့္ Pressure ကို လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္စြာ ခံႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါမွလည္း Shield ရဲ႕ direction ေျပာင္းလဲတဲ့အခါမွာ ဥမင္ရဲ႕ ေရျပင္ညီနဲ႔ ေဒါင္လိုက္လမ္းေၾကာင္း alignment ကို ထိန္းေပးႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ Lining segments ေတြဟာလည္း သာမန္ segments ေတြထက္ pressure ဒဏ္ကို ပိုမိုခံႏိုင္ဖို႔လိုပါတယ္။ Pipe jacking method ဟာ ဥမင္အစအဆံုး Hydraulic jacks ေတြရဲ႕ တြန္းအားနဲ႔ ေရြ႕လ်ားတာမို႔လို႔ ဥမင္ရဲ႕ အလ်ား ရွည္လ်ားလာတာနဲ႔ အမွ် သူ႔ကို ျပန္တြန္းကန္ေနတဲ့ resistance head ကလည္း ပိုမိုမ်ားျပားလာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ jacks ေတြရဲ႕ တြန္းအားဟာလည္း ပံုမွန္အတိုင္း ျမင့္တက္လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥမင္အလ်ား ရွည္လ်ားလာတဲ့အခါမွာ ဥမင္ရဲ႕ ကိုယ္ထည္ Lining နဲ႔ ေျမႀကီးတို႔ၾကားမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ Friction force ကိုေလ်ာ့ခ်ေပးဖို႔ လုိလာပါတယ္။ ဒီအတြက္ ဥမင္ Lining ၾကားထဲကို viscosity နည္းပါးတဲ့ noiseless emulsion၊ bentonitic slurry သို႔မဟုတ္ အျခား အရည္တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးကို စက္ဆီ lubricating grease နဲ႔ ေရာၿပီး 0.3 MPa-0.5 MPa ရွိတဲ့ pressure နဲ႔ မႈတ္ထည့္ေပးရပါတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ ဒီ grease jetting ကို Shield နဲ႔ Lining segments ေတြမွာ အတြင္းပိုင္းကေနပဲ ျပဳလုပ္ၾကပါတယ္။ တခ်ဳိ႕အေျခအေနေတြမွာေတာ့ ေျမျပင္ေပၚကေန တြင္းငယ္မ်ား တူးၿပီးလည္း ျပဳလုပ္ၾကပါတယ္။

ပိုမိုအလုပ္တြင္ေစတဲ့ နည္းလမ္းကေတာ့ ဥမင္ေတြရွည္လာတဲ့ အခါမွာ Launch shaft က ပင္မ jacks ေတြရဲ႕ အားနဲ႔တြန္းပို႔ဖို႔ရာ ခက္ခဲလာတဲ့ အတြက္ ဒီျပႆနာကို ေျဖရွင္းဖို႔ရာ ၾကားခံ Hydraulic jacks ေတြကို Lining segments ေတြရဲ႕ ၾကားထဲမွာ အသံုးျပဳျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီၾကားခံ jacks ေတြကို သံမဏိအခြံနဲ႔ ပတ္ပတ္လည္ ကာကြယ္ထားပါတယ္။

Shield ရဲ႕ေျမသားကို တူးေဖာ္တဲ့ အပိုင္းမွာ ေျမအမ်ဳိးအစားကို လိုက္ၿပီးေတာ့ ႐ိုး႐ိုးေျမသား တူးထုတ္ျခင္း၊ စက္ပစၥည္း အကူအညီျဖင့္ mechanization နည္းနဲ႔ အျခား ေျမတူးစက္ မ်ားနဲ႔ တူးထုတ္တဲ့နည္းမ်ားကို အသံုးျပဳပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ တစ္ခုသိထားရမွာက Shield ရဲ႕လုပ္ေဆာင္ပံုပါပဲ။ Shield ကို ေျမႀကီးတူးေဖာ္တဲ့ ေနရာမွာ ေျမႀကီးရဲ႕ Stability ကိုထိန္းထားဖို႔၊ ဥမင္ရဲ႕ ပံုသ႑ာန္ကို မပ်က္ယြင္းေစဖို႔နဲ႔ တူးေဖာ္ေရး စက္ယႏၱရားေတြကို အကာအကြယ္ေပးဖို႔ အသံုးျပဳတာျဖစ္ပါတယ္။ ယခုေနာက္ပိုင္း Shield ေတြမွာက်ေတာ့ Shield ရဲ႕ မူလ functions ေတြအျပင္ တူးေဖာ္ေရး စက္ယႏၱရားမ်ားကိုပါ တပါတည္းတပ္ဆင္အသံုးျပဳလာၿပီး၊ ေရြ႕လ်ားမႈအတြက္ Driving machine ေတြကိုပါ တပ္ဆင္ အသံုးျပဳၾကတာမို႔လို႔ ယခင္ကထက္ workability ပိုမို ေကာင္းမြန္လာပါတယ္။

View image

ယခင္က ဒီ Pipe jacking နည္းနဲ႔ တူးေဖာ္ရာမွာ ဥမင္အလ်ား အမ်ားဆံုး မီတာ ၅၀-၆၀ ထိသာ တူးေဖာ္ႏိုင္ပါတယ္။ ယခုေနာက္ပိုင္း စက္ေတြကေတာ့ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္းအား ပိုမိုေကာင္းမြန္လာတာမို႔လို႔ မီတာ ၁၀၀၀ ေက်ာ္ကို ၾကားခံ Hydraulic jacks ေတြ မသံုးပဲနဲ႔ တူးေဖာ္ႏိုင္လာပါတယ္။ ၾကားခံ jacks ေတြ အသံုးျပဳျခင္းရဲ႕ အက်ဳိး ေက်းဇူးကေတာ့ ဥမင္တူးေဖာ္ရာမွာ Pressure ကို အလြန္အမင္း အသံုးျပဳစရာ မလိုေတာ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေျမအေျခအေန အမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ သင့္ေတာ္တဲ့ lubricating grease ကိုလည္း အသံုးျပဳတတ္ဖို႔လိုပါတယ္။ Pipe jacking နည္းကေတာ့ ဒါပါပဲ။ ပိုမိုရွင္းလင္းနားလည္ေအာင္ Pipe jacking နည္းမွာ အသံုးျပဳတဲ့ Shield အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ပံု နည္းစနစ္မ်ားကို ပံုနဲ႔တကြ ေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။ ဒီနည္း အေပၚ မိမိတို႔ရဲ႕ ထင္ျမင္ခ်က္မ်ားကိုလည္း ေပးပို႔ႏိုင္ပါတယ္။

Related Links
Pipe Roof Method in Tunnel construction

Print ပရင့္ထုတ္ရန္
0 ထင္ျမင္ခ်က္၊

CITY DIRECTORY FROM METRO BITS

Adana Amsterdam Ankara Antwerp Athens Atlanta Baku Baltimore Bangkok Barcelona Beijing Belo Horizonte Berlin Bielefeld Bilbao Bochum Bonn Boston Brasilia Brussels Bucharest Budapest Buenos Aires Buffalo Bursa Busan Cairo Caracas Catania Changchun Charleroi Chennai Chiba Chicago Chongqing Cleveland Cologne Copenhagen Daegu Daejeon Dalian Delhi Detroit Dnepropetrovsk Dortmund Dubai Duesseldorf Duisburg Edmonton Essen Frankfurt Fukuoka Gelsenkirchen Genoa Glasgow Guadalajara Guangzhou Gwangju Haifa Hamburg Hanover Helsinki Hiroshima Hong Kong Incheon Istanbul Izmir Jacksonville Kamakura Kaohsiung Kazan Kharkov Kiev Kitakyushu Kobe Kolkata Kryvyi Rih Kuala Lumpur Kyoto Las Vegas Lausanne Lille Lima Lisbon London Los Angeles Ludwigshafen Lyon Madrid Manila Maracaibo Marseille Medellin Mexico City Miami Milan Minsk Monterrey Montreal Moscow Mulheim Mumbai Munich Nagoya Naha Nanjing Naples New York Newark Newcastle Nizhny Novgorod Novosibirsk Nuremberg Oporto Osaka Oslo Palma de Mallorca Paris Perugia Philadelphia Pittsburgh Porto Alegre Poznan Prague Pyongyang Recife Rennes Rio de Janeiro Rome Rotterdam Rouen Saint Louis Saint Petersburg Samara San Francisco San Juan Santiago Santo Domingo Sao Paulo Sapporo Seattle Sendai Seoul Seville Shanghai Shenzhen Singapore Sofia Stockholm Stuttgart Sydney Taipei Tama Tashkent Tbilisi Tehran The Hague Tianjin Tokyo Toronto Toulouse Turin Valencia Valencia Valparaiso Vancouver Vienna Volgograd Warsaw Washington Wuhan Wuppertal Yekaterinburg Yerevan Yokohama
Currently, there are 175 metros all over the world.