* THINK POSITIVE. TOGETHER WE ARE BUILDING THE FUTURE *

ေန႔ ၂၁ ရာစုတြင္ Jet aircraft မ်ားသည္ အလ်င္ႏႈန္း ျမင့္မားစြာျဖင့္ ပ်ံသန္းလာႏိုင္သည္မွာ ယံုမွား သံသယ ျဖစ္စရာ မလိုပါ။ အသံ၏ အျမန္ႏႈန္း ျဖစ္ေသာ တစ္နာရီ ၇၅၀ မိုင္ႏႈန္း(၁၂၅၀ ကီလိုမီတာ/နာရီ) ထက္ ေက်ာ္လြန္ေအာင္ ပ်ံသန္းႏိုင္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ လူစီးေလယာဥ္မ်ား၊ ကုန္တင္ ေလယာဥ္မ်ား ႏွင့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းသံုး ေလယာဥ္မ်ား အေနျဖင့္မူ တစ္နာရီ ၃၀၀ မိုင္ႏႈန္းမွ ၆၀၀ မိုင္ႏႈန္းအတြင္းသာ ပ်ံသန္းၾကပါသည္။ ရထားမ်ားတြင္မူ အျမင့္ဆံုးအျမန္ႏႈန္း တစ္နာရီ ၁၈၆ မိုင္( ၃၀၀ ကီလိုမီတာ/နာရီ) အထိသာ ခုတ္ေမာင္း ႏိုင္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရထားမ်ား၏ အျမန္ႏႈန္းမွာ ေလယာဥ္မ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္လ်င္ သံုးဆ မွ်ေလ်ာ့နည္းသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ Aircraft မ်ားမွာ ခရီးသြားလာမႈ ပိုမိုျမန္ဆန္ေသာ္လည္း စက္ပိုင္းဆိုင္ရာ ခ်ဳိ႕ယြင္းမႈ ျဖစ္လာပါက အသက္ေဘးအထိ အႏၱရာယ္ႀကီးမားလွသည္။ သို႔ေသာ္ ေ၀ဟင္မွ ပ်ံသန္းရသျဖင့္ အခ်ိန္တိုအတြင္း မိုင္ေပါင္း မ်ားစြာကို ေရာက္ရွိ ခရီးတြင္ေစပါသည္။

မ်ားေသာအားျဖင့္ Airport မ်ားသည္ ေျမဧကမ်ားစြာရယူရျခင္း၊ ခရီးသည္မ်ား အတြက္ အေဆာက္အအံုမ်ား၊ ေလေၾကာင္းထိန္းသိမ္းမႈမ်ား၊ control room မ်ားႏွင့္ အျခားေသာ အေဆာက္အအံုမ်ားေၾကာင့္ ေနရာက်ယ္၀န္းစြာ ရရွိႏိုင္ေသာ ၿမိဳ႕အျပင္ဘက္တြင္သာ ထားရွိတည္ေဆာက္ၾကသည္။ ခရီးသည္မ်ားသည္ Airport သို႔လာရန္အတြက္ အနည္းဆံုး မိနစ္ ၃၀ မွ် အခ်ိန္ယူရသည္။ အျခားတစ္ဖက္တြင္ Trains Station မ်ားသည္ ေျမဧရိယာမ်ားစြာ မယူရသည့္အျပင္၊ ေျမေအာက္ဘူတာရုံမ်ား တည္ေဆာက္ႏိုင္ျခင္း၊ Station အမ်ားစုသည္ ၿမိဳ႕တြင္းတြင္ တည္ရွိျခင္း တို႔ေၾကာင့္ ခရီးသည္မ်ားအေနျဖင့္ အခ်ိန္ၾကန္႔ၾကာမႈနည္းပါး ေစသည့္အျပင္ Station မ်ားသို႔ အလြယ္တကူ သြားေရာက္ႏိုင္သည့္ အားသာခ်က္မ်ားရွိပါသည္။

Airport မ်ားတြင္ ခရီးသည္မ်ားအေနျဖင့္ စစ္ေဆးမႈမ်ား၊ ေလေၾကာင္းသြားလာမႈ စည္းကမ္းမ်ား အရ သယ္ေဆာင္ႏိုင္ေသာ အေလးခ်ိန္မ်ား စစ္ေဆးခ်ိန္တြယ္မႈမ်ား၊ မိမိႏွင့္အတူပါလာေသာ ၀န္စည္စလယ္မ်ားကို စစ္ေဆးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရျခင္း၊ တဖန္ ထိုပစၥည္းမ်ားကို ေရြးယူရန္အတြက္ ေစာင့္ဆိုင္းရျခင္း၊ ထို႔အျပင္ ျပည္ပထြက္ခြာပါက immigration ျပဳလုပ္ျခင္း၊ passport မ်ားစစ္ေဆးျခင္း တို႔ျဖင့္ အခ်ိန္မ်ားစြာ ၾကန္႔ၾကာေစပါသည္။ ရထားျဖင့္ ခရီးသြားမည္ ဆိုပါက ခရီးသည္အေနျဖင့္ လက္မွတ္၀ယ္ၿပီး ရထားထြက္မည့္ အခ်ိန္ platform သို႔ သြားေရာက္၍ စီး႐ုံသာရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ျပည္ပထြက္ခြာေသာ ရထားမ်ားအေနျဖင့္ immigration ႏွင့္ passport registration မ်ား ေဆာင္ရြက္ေသာ္လည္း ေလေၾကာင္းျဖင့္ ခရီးသြားလာမႈထက္ အခ်ိန္ၾကန္႔ၾကာမႈ နညး္ပါးပါသည္။


View image
View image

ေလေၾကာင္းခရီးသည္မ်ား အေနျဖင့္ စီးနင္းမည့္ ေလယာဥ္သို႔ တက္ေရာက္ ေနရာယူရန္မွာ ရထားျဖင့္ သြားေသာ ခရီးသည္မ်ားထက္ အခ်ိန္ပိုမိုၾကန္႕ၾကာေပသည္။ ဥပမာအားျဖင့္- London မွ Paris သို႔ သြားေသာ Eurostar high speed train တြင္ ခရီးသည္ ၈၀၀ လိုက္ပါစီးနင္ႏိုင္ၿပီး တံခါးေပါက္ ၁၈ ေပါက္ ပါ၀င္ကာ တံခါးတစ္ေပါက္လ်င္ ခရီးသည္ ၄၅ ေယာက္ လြယ္လင့္တကူ တက္ေရာက္ႏိုင္ပါသည္။ ဘိုးအင္း ၇၄၇ ေလယာဥ္သည္ ခရီးသည္ ၄၀၀ စီးနင္းလိုက္ပါႏိုင္ၿပီး main တံခါးေပါင္း ၃ ေပါက္သာပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ခရီးသည္မ်ား ေလယာဥ္ေပၚသို႔ တက္ေရာက္ ေနရာယူရာတြင္ တံခါးေပါက္ ၁ ေပါက္လွ်င္ ခရီးသည္ ၁၃၃ ေယာက္က်စီ တက္ေရာက္ရေပမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အခ်ိန္ ၁၅ မိနစ္ခန္႔ ၾကန္႕ၾကာေစမည္။

ရထားတြင္ အခ်ိန္ ၂ မိနစ္အတြင္းတြင္ ခရီးသည္မ်ား အားလံုးနီးပါး တက္ေရာက္ ေနရာယူၿပီး ျဖစ္ေပမည္။ Platform ႏွစ္ဖက္စလံုးမွ တက္ေရာက္ႏုိင္ပါက အခ်ိန္အနည္းငယ္ အတြင္းတြင္ ခရီးသည္မ်ားအားလံုး တက္ေရာက္ေနရာယူ ၿပီးစီးႏိုင္ပါသည္။ ထို႔အျပင္ ခရီးသည္မ်ားသည္ ရထားစတင္ထြက္ခြာေနစဥ္ အတြင္း မိမိတို႔ ပစၥည္းမ်ား ေနရာခ်ထားျခင္း၊ ထိုင္လ်က္ျဖစ္ေစ၊ လမ္းေလွ်ာက္လ်က္ျဖစ္ေစ၊ သက္ေတာင့္ သက္သာ လိုက္ပါသြားႏိုင္သည္။

ေလေၾကာင္းခရီးသည္မ်ား အတြက္မူ Safety belt မ်ား ပတ္ထားျခင္းမ်ား ရွိမရွိ၊ အႏၱရာယ္ တစ္စံုတစ္ရာ ႀကံဳလာပါက မည္ကဲ့သို႔ လုပ္ေဆာင္ရမည္ စသည့္ Safety reasons မ်ားကို ေျပာၾကားၿပီးမွသာ ေလယာဥ္ကို စတင္ထြက္ခြာ ပ်ံသန္းႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထိုအျပင္ ေလယာဥ္မ်ားသည္ အလြယ္တကူ ခ်က္ျခင္း ထြက္ခြာမႈ မျပဳႏိုင္သလို၊ ေလယာဥ္ကြင္းသို႔ ဆင္းသက္ရာတြင္လည္း ေရွ႕ေလယာဥ္မ်ား၏ ပ်ံသန္းထြက္ခြာမႈ၊ ဆင္းသက္မႈမ်ားကို အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ ေစာင့္ဆိုင္းရေပအံုးမည္။

ေလယာဥ္အဆင္းအတက္ ႐ႈပ္ေထြးေသာ Heathrow airport ကဲ့သို႔ ေလဆိပ္မ်ဳိးတြင္ အနည္းဆံုး ေလယာဥ္ ၄ စင္းမွ် အတက္အဆင္း ျပဳလုပ္ေနသည္ကို ေစာင့္ဆိုင္းရမည္။ ေလယာဥ္ဆင္းသက္ၿပီး ပါကလည္း ခရီးသည္မ်ား သက္ဆိုင္ရာ board သို႔ တက္ေရာက္ရန္အတြက္ ေရွ႕မွ ဆိုက္ကပ္ေသာ ေလယာဥ္ကို ေစာင့္ဆိုင္းရ ေပဦးမည္။ အထက္ပါ ႏိႈင္းယွဥ္ခ်က္မ်ားသည္ ၄၀၀ ကီလုိမီတာ ( ၂၅၀မိုင္) အထက္ ခရီးသြားလာမႈမ်ား အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။

Aircraft မ်ားသည္ တည္ေဆာက္မႈ ႏွင့္ Maintenance ပိုင္းတြင္ ရထားမ်ားထက္ ပိုမို၍ အကုန္အက်မ်ားသည္။ Aircraft မ်ားစီးနင္းခ ေစ်းႏႈန္းျမင့္မားရျခင္းမွာ Landing charges အတြက္ Airport သို႔ ေငြအေျမာက္အမ်ား ေပးရျခင္း၊ Aircraft သည္ အခ်ိန္အနည္းငယ္ အတြင္းတင္ ဆီပမာဏ ေျမာက္မ်ားစြာ အသံုးျပဳျခင္း၊ Safety side ဘက္စံုမွ ယူရျခင္း တို႔ေၾကာင့္ အကုန္အက်ပို၍မ်ားသည္။ ရထားတြင္မူ ရထားလမ္းေၾကးႏွင့္ အျခားအနည္းငယ္သာ ေပးေဆာင္ရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ Operating Cost အေနျဖင့္ ရလဒ္မွာ ေလေၾကာင္း လိုင္းမ်ားသည္ ရထားလိုင္းမ်ားထက္ ၂ ဆ၊ ၃ဆ မွ် ပိုမို၍ ကုန္က်စရိတ္မ်ားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စရိတ္ အကုန္အက် သက္သာ၍ ေစ်းႏႈန္းခ်ဳိသာကာ အႏၱရာယ္ကင္းေသာ သယ္ယူပို႔ေဆာင္မႈစနစ္ကို ေရြးခ်ယ္ အသံုးျပဳရန္ လိုအပ္ပါသည္။

ထုိ႔အခ်က္မ်ားအရ ယခုေနာက္ပိုင္းတြင္ ေလယာဥ္မ်ားအစား High speed train မ်ားကို အစားထိုး အသံုးျပဳေျပးဆြဲ လာၾကသည္။ ျပင္သစ္၏ အႀကီးဆံုးၿမိဳ႕ႏွစ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္ေသာ Paris ႏွင့္ Lyon သည္ ၄၅၀ ကီလိုမီတာ ကြာေ၀းသည္။ ၁၉၈၁ ခုႏွစ္မွစ၍ ထိုၿမိဳ႕ႏွစ္ၿမိဳ႕ အၾကားတြင္ TGV(Train a grande vitesse) French high-speed passenger train line ကို စတင္ေျပးဆြဲခဲ့သည္။ Paris မွ Lyon သို႔ ၂ နာရီမွ်သာၾကာျမင့္သည္။ ယခင္က ထိုႏွစ္ၿမိဳ႕သို႔ Airline ေျပးဆြဲခဲ့သည္။

TGV railway line စတင္ေျပးဆြဲၿပီးေနာက္တြင္ ေလယာဥ္စီးသူ ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ က်ဆင္းခဲ့သည္။ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္ Paris မွ ၃၄၀ ကီလိုမီတာ ကြာေ၀းေသာ Brussels သို႔ တိုက္ရိုက္ High speed train စတင္ေျပးဆြဲခဲ့သည္။ ၾကာခ်ိန္ ၁ နာရီ ၃၀ မိနစ္သာရွိၿပီး ေလေၾကာင္းျဖင့္ သြားလာမႈေလာက္ပင္ ၾကာျမင့္ခဲ့သည္။ London မွ Paris ႏွင့္ Brussels သို႔ ေျပးဆြဲေသာ High speed train “ Eurostar” သည္ တစ္နာရီလွ်င္ ၁၀၀ ကီလိုမီတာႏႈန္းျဖင့္ ခုတ္ေမာင္းၿပီး journey time ၃ နာရီသာ ၾကာျမင့္သည္။ ေလေၾကာင္းျဖင့္ London မွ Paris သို႔ ပ်ံသန္းမႈ ၾကာခ်ိန္သည္ ၄၅ မိနစ္သာရွိေသာ္လည္း အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ အေထြေထြ ကိစၥရပ္မ်ားေၾကာင့္ ခရီးသည္မ်ားသည္ London မွ Paris သို႔ ေရာက္ရွိရန္ အခ်ိန္ ၃ နာရီနီးပါး ၾကာျမင့္သည္။ London မွ Paris သို႔ Channel tunnel ေဖာက္လုပ္ၿပီးေသာအခါတြင္ ေမာင္းႏွင္မႈၾကာခ်ိန္သည္ ၂ နာရီ ၃၀ မိနစ္သာ ၾကာျမင့္ေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ Eurostar သည္ အဓိက လူစီးမ်ားေသာ Railway line ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ၁၉၇၀ ခုႏွစ္တြင္ British Aerospace ႏွင့္ Air French တို႔မွ ပူးေပါင္းထုတ္လုပ္ေသာ Concorde ေလယာဥ္သည္ အျမန္ႏႈန္း တစ္နာရီလွ်င္ ၁၄၄၈ မိုင္ႏႈန္းျဖင့္ ပ်ံသန္းႏိုင္ၿပီး အသံ၏ အလ်င္ထက္ ႏွစ္ဆ ပိုျမန္သည္။ London မွ Paris သို႔ ပ်ံသန္းခ်ိန္ ၃ နာရီၾကာျမင့္သည္။

သို႔ေသာ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ မေတာ္တဆမႈ ထိခိုက္မႈမ်ား၊ Technical, commercial လိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ Maintenance cost မ်ားလာေသာေၾကာင့္ ပ်ံသန္းမႈကို ရပ္ဆိုင္းခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ ေလယာဥ္ ပ်ံသန္း ျဖတ္သန္းခိုက္ ေလထုတြင္ ျဖစ္ေပၚေသာ ေပါက္ကြဲ ျမည္ဟည္းသံ ( Sonic boom) ေၾကာင့္ ကုန္းေျမေပၚတြင္ ပ်ံသန္းစဥ္ Supersonic speed ျဖင့္ ပ်ံသန္းမႈကို တားျမစ္ခဲ့သည္။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ အေျခအေန အရပ္ရပ္တို႔ေၾကာင့္ ေလယာဥ္မ်ားေနရာတြင္ High speed train မ်ားကို အစားထိုး အသံုးျပဳလာၾကသည္။

High speed trains မ်ားသည္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားကို အသံုးျပဳ၍ ေမာင္းႏွင္ေသာေၾကာင့္ wasted energy ႏွင့္ emission နည္းပါးသည္။ Power efficiency ျမင့္၍ Energy consumption ၏ ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းမွ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္း အထိရယူႏိုင္သည္။ Aircrafts မ်ားသည္ High speed train မ်ားထက္ Carbon dioxide ႏွင့္ Toxic nitrous oxide ထုတ္လႊတ္မႈ ၅ ဆ ပိုမ်ားသည္။ Japan ႏုိင္ငံမွ ထုတ္လုပ္ေသာ Largest high speed train သည္ ခရီးသည္ ၁၄၀၀ ေယာက္ စီးနင္းလိုက္ပါႏိုင္သည္။ အထက္ပါ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ခရီးသည္မ်ားသည္ ဗာဟီရ ကိစၥနည္းပါးေသာ၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စရိတ္ခ်ိဳသာေသာ၊ လံုၿခံဳစိတ္ခ်ရမႈရွိေသာ ရထားကိုသာ ေရြးခ်ယ္အသံုးျပဳ လာၾကသည္။

High speed train မ်ားျဖင့္ ပင္လယ္ရပ္ျခား ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ မသြားေရာက္ႏိုင္ေသာလည္း ျပည္တြင္းႏွင့္ ကုန္းခ်င္းဆက္ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ အလြယ္တကူ သြားေရာက္ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ ယခုအခါတြင္ ႏိုင္ငံအမ်ားစု၌ Airlines မ်ားအစား High speed trains မ်ားကို အစားထိုးေျပးဆြဲလ်က္ရွိသလို ထပ္မံ၍လည္း ေဖာက္လုပ္မႈမ်ား ရွိေနပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အာရွႏိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း အာရွပတ္လည္ ရထားလမ္းစီမံကိန္းကို အာရွတိုက္ ကုန္းတြင္းႏိုင္ငံမ်ားမွ ေဖာက္လုပ္ရန္ သေဘာတူညီထားၿပီး စီမံကိန္းအႀကိဳ လုပ္ငန္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္လ်က္ရွိရာ ၂၁ ရာစုတြင္ ရထားျဖင့္ ခရီးသြားလာမႈမွာ အေရးပါေသာ ေနရာသို႔ တက္လွမ္းေရာက္ရွိလာေတာ့မည္ဟု ခန္႔မွန္းသံုးသပ္ တင္ျပလိုက္ရပါသည္။
By KhunThiha(Electric Traction)

Related Posts
1.ျမန္ႏႈန္းျမင့္ရထား ကမာၻ႔စံခ်ိန္သစ္
2.မီးရထားက႑မိတ္ဆက္

Print ပရင့္ထုတ္ရန္
0 ထင္ျမင္ခ်က္၊

CITY DIRECTORY FROM METRO BITS

Adana Amsterdam Ankara Antwerp Athens Atlanta Baku Baltimore Bangkok Barcelona Beijing Belo Horizonte Berlin Bielefeld Bilbao Bochum Bonn Boston Brasilia Brussels Bucharest Budapest Buenos Aires Buffalo Bursa Busan Cairo Caracas Catania Changchun Charleroi Chennai Chiba Chicago Chongqing Cleveland Cologne Copenhagen Daegu Daejeon Dalian Delhi Detroit Dnepropetrovsk Dortmund Dubai Duesseldorf Duisburg Edmonton Essen Frankfurt Fukuoka Gelsenkirchen Genoa Glasgow Guadalajara Guangzhou Gwangju Haifa Hamburg Hanover Helsinki Hiroshima Hong Kong Incheon Istanbul Izmir Jacksonville Kamakura Kaohsiung Kazan Kharkov Kiev Kitakyushu Kobe Kolkata Kryvyi Rih Kuala Lumpur Kyoto Las Vegas Lausanne Lille Lima Lisbon London Los Angeles Ludwigshafen Lyon Madrid Manila Maracaibo Marseille Medellin Mexico City Miami Milan Minsk Monterrey Montreal Moscow Mulheim Mumbai Munich Nagoya Naha Nanjing Naples New York Newark Newcastle Nizhny Novgorod Novosibirsk Nuremberg Oporto Osaka Oslo Palma de Mallorca Paris Perugia Philadelphia Pittsburgh Porto Alegre Poznan Prague Pyongyang Recife Rennes Rio de Janeiro Rome Rotterdam Rouen Saint Louis Saint Petersburg Samara San Francisco San Juan Santiago Santo Domingo Sao Paulo Sapporo Seattle Sendai Seoul Seville Shanghai Shenzhen Singapore Sofia Stockholm Stuttgart Sydney Taipei Tama Tashkent Tbilisi Tehran The Hague Tianjin Tokyo Toronto Toulouse Turin Valencia Valencia Valparaiso Vancouver Vienna Volgograd Warsaw Washington Wuhan Wuppertal Yekaterinburg Yerevan Yokohama
Currently, there are 175 metros all over the world.