* THINK POSITIVE. TOGETHER WE ARE BUILDING THE FUTURE *

N

ATM- (New Austrian Tunneling Method) ကို ၁၉၅၇ ခုႏွစ္မွ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္ၾကား ကာလမ်ားမွာ ၾသစႀတီးယား ႏိုင္ငံမွာ ေပၚေပါက္ခဲ့တာပါ။ ၾသစႀတီးယားမွာ ယခင္ရွိၿပီးျဖစ္တဲ့ ဥမင္လိုဏ္ေခါင္း တူးေဖာ္မႈ နည္းလမ္းနဲ႔ ကြဲျပားေစဖို႔အတြက္ ဒီအမည္ကို ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က Salzburg ၿမိဳ႕မွာ ေပးခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီနည္းလမ္းကို စတင္ေဖာ္ထုတ္ခဲ့တဲ့သူေတြကေတာ့ Ladislaus von RabcewiczLeopold Muller နဲ႔ Franz Pacher တို႔ပဲ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ဥမင္လိုဏ္ေခါင္း တစ္ခုရဲ႕ ေဘးပတ္ပတ္လည္ မွာရွိတဲ႔ ေက်ာက္သား (ေျမလႊာ) တို႔က သက္ေရာက္လာမယ့္ Geological stress ေတြကို ဥမင္လိုဏ္ေခါင္းရဲ႕ Stability ကိုထိန္းရာမွာ ျပန္အသံုးခ်ႏိုင္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

NATM ဆိုတာ loading သက္ေရာက္မႈခံေနရတဲ့ အခါမွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေက်ာက္သား(ေျမလႊာ) တို႔ရဲ႕ ျပဳမူပံု သဘာ၀ေတြနဲ႔ ဥမင္လိုဏ္ေခါင္း တစ္ခုကို တူးေဖာ္ေနစဥ္အတြင္း ေျမေအာက္ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္း တစ္ခုရဲ႕ သေဘာ သဘာ၀ေတြ၊ ျဖစ္ပ်က္ပံုေတြကို ေလ့လာေတြးေခၚတဲ့ ခ်ဥ္းကပ္မႈပံုစံ တစ္ရပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

Leopold Muller
က NATM ရဲ႕ အေျခခံ သေဘာတရား ၂၂ ခ်က္ကို ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဓိက အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္ ၇ ခ်က္ေပၚမွာပဲ အေျခတည္ၿပီး NATM ကိုစဥ္းစားပါတယ္။

  • ေက်ာက္သား(ေျမလႊာ)ထု၏ အားကို စုစည္းျခင္း။ ဒီနည္းလမ္းဟာ ဥမင္လိုဏ္ေခါင္းရဲ႕ ပတ္ပတ္လည္မွာ တည္ရွိေနတဲ့ ေက်ာက္သား (ေျမလႊာ)ထုရဲ႕ နဂိုရွိရင္းအား (inherent strength) ကို ဥမင္ကို ေထာက္မတ္ေပးေစတဲ့ အဓိက အစိတ္အပိုင္း တစ္ရပ္အျဖစ္ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္း ထားေစပါတယ္။
  • Shotcrete နည္းျဖင့္ ကာကြယ္ျခင္း။ (Shotcrete ဆိုသည္မွာ ဘိလပ္ေျမ ေဖ်ာ္ရည္ (mortar) သို႔မဟုတ္ ကြန္ကရစ္ ေဖ်ာ္ရည္ကို မိမိတို႔ လုပ္ေဆာင္မည့္ နံရံ(သို႔) အမိုးခံုးေပၚသို႔ ဖိအားအသံုးျပဳ၍ မႈတ္ထုတ္ကာ ပက္ျဖန္းျခင္း ျဖစ္သည္။ အေသးစိတ္သိလိုက)။ ဥမင္ တူးေဖာ္လိုက္တဲ့ အခါမွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေက်ာက္သားထု ပြလာျခင္း၊ ပံုသ႑ာန္ ပ်က္ယြင္းျခင္းမ်ားကို ေလ်ာ့က်ေစပါတယ္။ ဥမင္မ်က္ႏွာျပင္ကို တူးေဖာ္ၿပီးၿပီးခ်င္း ဒီ Shotcrete အလႊာပါးကို ျပဳလုပ္ေပးၿပီး ကာကြယ္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
  • တိုင္းတာမႈမ်ား။ တူးေဖာ္မႈတိုင္းမွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေျမလႊာပ်က္ယြင္းမႈ တိုင္းကို တိုင္းတာ ထားရပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ တိုင္းတာေရး ကိရိယာမ်ား တပ္ဆင္ဖို႔ လုိအပ္ပါတယ္။ ၎တိုင္းတာေရး ကိရိယာကို ဥမင္ Lining၊ ေျမသားနဲ႔ တူးေဖာ္ထားတဲ့ တြင္းေပါက္မ်ားမွာ တပ္ဆင္ေလ့ရွိပါတယ္။
  • ေပ်ာ့ေျပာင္းေသာ ပင့္ေထာက္မႈ(Flexible support)။ ပါးလႊာတဲ့ ကနဦး Lining တစ္ခုကို ဖန္တီးေပးၿပီး ယာယီအလႊာ (ေျမသားလႊာ) တစ္ခုရဲ႕ အေျခအေနမ်ဳိးကို ျဖစ္ေစပါတယ္။ ပါးလႊာတဲ့ ကြန္ကရစ္အလႊာကို အသံုးျပဳမႈဟာ ထူထဲတဲ့ Completed Lining ကို အသံုးျပဳတာထက္ ပုိမိုအက်ဳိးမ်ားပါတယ္။ တူးေဖာ္ၿပီးတဲ့ ဥမင္နံရံမ်ားကို ေပ်ာ့ေျပာင္းလြယ္၊ ေကြးညြတ္လြယ္ သေဘာရွိတဲ့ ကြန္ကရစ္ Lining ပါးပါး၊ သံဇကာ၊ Steel ribs မ်ားနဲ႔ အသံုးျပဳၿပီး ေျမလႊာကို မာေက်ာ ေတာင့္တင္းေစပါတယ္။
  • Invert (обратный) အလႊာျပဳလုပ္ျခင္း။ တူးေဖာ္ၿပီး ဥမင္မ်က္ႏွာျပင္မွာ ကနဦး lining အလႊာ ျပဳလုပ္ၿပီးတာနဲ႔ ေအာက္ေျခ ၾကမ္းျပင္ကိုလည္း invert အလႊာ အျမန္ျပဳလုပ္ေပးၿပီး တစ္ခုျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးေပးရပါတယ္။ ေျမအမ်ဳိးအစား ေပ်ာ့ေျပာင္းတဲ့ ေျမေအာက္ တူးေဖာ္ေရး လုပ္ငန္းေတြမွာ ယာယီ အခိုက္အတန္႔ေလးမွ် ကြန္ကရစ္ (သို႔) အျခားေထာက္မေပးမယ့္ အရာတစ္ခုခုနဲ႔ load-bearing ring Support မလုပ္ဘဲ လႊတ္ထားလို႔ရတဲ့ ေနရာမရွိပါဘူး။
  • တိက်တဲ့ အစီအစဥ္မ်ားထားရွိမႈ။ NATM ဟာ ရရွိလာတဲ့ တိုင္းတာမႈမ်ားကို အေျခခံထားတာ ျဖစ္လို႔ ဥမင္ေျမသားကို Support လုပ္မဲ့ပံုစံနဲ႔ ေဆာက္လုပ္မႈ နည္းစနစ္မ်ားကို အေျခအေနအလိုက္ ေျပာင္းလဲလို႔ ရပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ေဆာက္လုပ္ေရး အစီအစဥ္မ်ားနဲ႔ ထိုေျပာင္းလဲမႈမ်ား ကိုက္ညီမွသာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
  • ေက်ာက္အမ်ဳိးအစား ခြဲျခားျခင္းျဖင့္ Support ၏အတိုင္းအတာမ်ား တြက္ခ်က္ျခင္း။ ဥမင္ေဖာက္လုပ္ရာ ေနရာ၏ အဓိက ေက်ာက္အမ်ဳိးအစားမ်ားနဲ႔ လိုက္ဖက္ေသာ support ကို တြက္ခ်က္ယူျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ဥမင္ရဲ႕ Reinforcement ပိုင္းကို အေထာက္အကူ ျပဳပါတယ္။

View image

ဥမင္ရဲ႕ တြက္ခ်က္ထားၿပီးျဖစ္တဲ့ ျဖတ္ပိုင္းပံုေပၚ မူတည္ၿပီး shotcrete အလႊာပါးနဲ႔ ေျမသားကို ထိန္းသိမ္း ကာကြယ္ထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဥမင္တူးေဖာ္ၿပီးၿပီးခ်င္း TBM - ဥမင္တူးေဖာ္စက္ ေနာက္ကေန ဒီအလႊာကို ခ်က္ခ်င္း ျပဳလုပ္ၿပီး သဘာ၀ ၀န္အားသက္ေရာက္ေနတဲ့ကြင္း load-bearing ring ကို ဖန္တီးေပးသလို ျဖစ္တာေၾကာင့္ ဥမင္ပတ္ပတ္လည္ ေက်ာက္လႊာရဲ႕ ပံုသ႑ာန္ ပ်က္ယြင္းမႈကို ေလ်ာ့ခ်ေပးပါတယ္။ ဒီေနာက္မွာေတာ့ ထပ္မံျဖစ္ေပၚလာမယ့္ ပံုသ႑ာန္ ပ်က္ယြင္းမႈ (deformation) မ်ားကို တိုင္းတာဖို႔အတြက္ ဘူမိနည္းပညာ တိုင္းတာေရး ကိရိယာမ်ားကို တပ္ဆင္ရပါတယ္။ ဒါမွသာ ေက်ာက္လႊာမ်ား အတြင္းမ်ာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ Stress distribution မ်ားကို ေလ့လာ တြက္ခ်က္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုမ်ဳိး တိုင္းတာေရး ကိရိယာမ်ား တပ္ဆင္ၿပီး ေလ့လာၾကည့္႐ႈျခင္းဟာ ႐ုတ္တရက္ ေျမလႊာမ်ား အက္ကြဲျခင္း၊ ေရမ်ားစိမ့္ထြက္ျခင္း စတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးမွာေတာင္မွ NATM ကို အသံုးျပဳရ လြယ္ကူေစပါတယ္။ NATM ကို ေျမအမ်ဳိးအစား ေပ်ာ့ေျပာင္းတဲ့ ေနရာမ်ားနဲ႔ ပိုရပ္စ္ အနည္က် ေက်ာက္လႊာ (porous sendiments) မ်ားကဲ့သို႔ေသာ ေျမအမ်ဳိးအစားမ်ားမွာ ဥမင္ေဖာက္လုပ္တဲ့ အခါမွာ အမ်ားဆံုး အသံုးျပဳၾကပါတယ္။ NATM နည္းစနစ္ရဲ႕ ေျပာင္းလြယ္ျပင္လြယ္ရွိမႈဟာ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ား အေသးစိတ္ လုပ္ကိုင္ရတဲ့ အခါမွာ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလို႔ ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေျပာင္းလြယ္ျပင္လြယ္ရွိတဲ့ ေဆာက္လုပ္ေရး စနစ္ေတာ့ ရွိဖို႔လိုပါတယ္။

NATM အေၾကာင္းကို ဥမင္ေဖာက္လုပ္ေရး အင္ဂ်င္နီယာေတြ ေဆြးေႏြးၾကတဲ့ အခါမွာ တခ်ဳိ႕က NATM ကို ဥမင္ေဖာက္လုပ္ေရး ဆိုင္ရာ အထူးနည္းလမ္း တစ္ရပ္အျဖစ္ ျမင္ၾကသလို၊ တခ်ဳိ႕ကလည္း စဥ္းစား ေတြးေခၚရမယ့္ ပံုစံတစ္ရပ္ အျဖစ္ျမင္ၾကပါတယ္။ နာမည္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ သတ္မွတ္ေခၚေ၀ၚ ၾကပါတယ္။ NATM ဆုိၿပီး အေျခမတည္ခင္ ကတည္းက ဒီနည္းလမ္းရဲ႕ အယူအဆအခ်ဳိ႕ကို အေမရိကန္ႏိုင္ငံရဲ႕ ေျမအမ်ဳိးအစား ေပ်ာ့တဲ့ ေျမေအာက္ဥမင္ လုပ္ငန္းေတြမွာ တစိတ္တပိုင္းအေနနဲ႔ အသံုးျပဳခဲ့ ၾကပါတယ္။ NATM ကို Sequential Excavation Method(SEM) သို႔မဟုတ္ Sprayed Concrete Lining(SCL) လို႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာေတာ့ Centre Dividing Wall NATM သို႔မဟုတ္ Cross Diaphragm Method (CDM) နဲ႔ Upper Half Vertical Subdivision Method(UHVS) လို႔ အမ်ဳိးမ်ဳိး ေခၚၾကပါတယ္။

ဘယ္လိုပဲ နာမည္ေတြ အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ေခၚၾကပါေစ NATM ရဲ႕ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ ဥမင္ရဲ႕ ပတ္လည္မွာရွိတဲ့ ေက်ာက္သား(ေျမလႊာ)နဲ႔ ဖြဲ႔စည္းပံုေတြဟာ ဥမင္ရဲ႕ Stability ကို တစိတ္တပိုင္းအားျဖင့္ Support ျဖစ္ေနေစ ရမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာကေတာ့ အတူတူပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ NATM ဟာေျမေအာက္ဥမင္ ေဖာက္လုပ္ေရးအတြက္ နည္းလမ္း တစ္ရပ္ျဖစ္သလို ေျမအမ်ဳိးအစား မေကာင္းတဲ့အခါမွာ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲဆိုတဲ့ ေတြးေခၚစဥ္းစားမႈ နည္းလမ္း မ်ားကိုပါေပးတဲ့ နည္းစနစ္တစ္ရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ NATM ကို အသံုးျပဳၿပီး ေဖာက္လုပ္ခဲ့တဲ့ ဥမင္မ်ား၊ ေျမေအာက္ဘူတာ႐ုံ အစရွိတဲ့ ေျမေအာက္ အေဆာက္အအံုမ်ားစြာ ရွိေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။

မိမိတို႔ ေက်ာင္းသားမ်ား အေနနဲ႔ ဥမင္ေဖာက္လုပ္ေရး ဆိုင္ရာ နည္းစနစ္မ်ား၊ နည္းလမ္းမ်ား စဥ္းစားနည္းမ်ားကို သင္ၾကားခဲ့ရၿပီ ျဖစ္လို႔ ဒီနည္းလမ္းကိုလည္း ေတာ္ေတာ္ယဥ္ပါးၿပီး ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သင္ၾကား႐ုံသက္သက္ မဟုတ္ဘဲ သူ႔ရဲ႕ အေျခခံ သေဘာေတြကိုပါ အေသးစိတ္ ေလ့လာၾကဖို႔လိုပါတယ္။ ေျမေအာက္ကမာၻဟာ Unseen ျဖစ္လို႔ သူ႔ရဲ႕သေဘာကို အၿမဲမွန္ကန္ တိက်စြာ တြက္ခ်က္ႏိုင္ဖို႔ ခဲယဥ္းပါတယ္။ လုပ္ငန္းအေတြ႔အႀကံဳ၊ ေလ့လာမႈ အားေကာင္းမွသာ ေျမေအာက္ လုပ္ငန္းမ်ားမွာ ရင္ဆိုင္ရမယ့္ အခက္အခဲမ်ားကို အလြယ္တကူ ေျဖရွင္းႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခုအခ်ိန္မွာ Construction Technologies မ်ားကို သင္ၾကားေနရၿပီ ျဖစ္တဲ့ ေက်ာင္းသားမ်ား အေနနဲ႔ ဒီဘာသာရပ္ အေပၚကို ဂ႐ုတစိုက္ ေလ့လာ အားထုတ္ၾကဖို႔ တိုက္တြန္းရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ပါတယ္။
NATM နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေလ့လာရန္

Related Posts
SEM Design ရဲ႕ အဓိက ေသာ့ခ်က္မ်ား

Print ပရင့္ထုတ္ရန္
0 ထင္ျမင္ခ်က္၊

CITY DIRECTORY FROM METRO BITS

Adana Amsterdam Ankara Antwerp Athens Atlanta Baku Baltimore Bangkok Barcelona Beijing Belo Horizonte Berlin Bielefeld Bilbao Bochum Bonn Boston Brasilia Brussels Bucharest Budapest Buenos Aires Buffalo Bursa Busan Cairo Caracas Catania Changchun Charleroi Chennai Chiba Chicago Chongqing Cleveland Cologne Copenhagen Daegu Daejeon Dalian Delhi Detroit Dnepropetrovsk Dortmund Dubai Duesseldorf Duisburg Edmonton Essen Frankfurt Fukuoka Gelsenkirchen Genoa Glasgow Guadalajara Guangzhou Gwangju Haifa Hamburg Hanover Helsinki Hiroshima Hong Kong Incheon Istanbul Izmir Jacksonville Kamakura Kaohsiung Kazan Kharkov Kiev Kitakyushu Kobe Kolkata Kryvyi Rih Kuala Lumpur Kyoto Las Vegas Lausanne Lille Lima Lisbon London Los Angeles Ludwigshafen Lyon Madrid Manila Maracaibo Marseille Medellin Mexico City Miami Milan Minsk Monterrey Montreal Moscow Mulheim Mumbai Munich Nagoya Naha Nanjing Naples New York Newark Newcastle Nizhny Novgorod Novosibirsk Nuremberg Oporto Osaka Oslo Palma de Mallorca Paris Perugia Philadelphia Pittsburgh Porto Alegre Poznan Prague Pyongyang Recife Rennes Rio de Janeiro Rome Rotterdam Rouen Saint Louis Saint Petersburg Samara San Francisco San Juan Santiago Santo Domingo Sao Paulo Sapporo Seattle Sendai Seoul Seville Shanghai Shenzhen Singapore Sofia Stockholm Stuttgart Sydney Taipei Tama Tashkent Tbilisi Tehran The Hague Tianjin Tokyo Toronto Toulouse Turin Valencia Valencia Valparaiso Vancouver Vienna Volgograd Warsaw Washington Wuhan Wuppertal Yekaterinburg Yerevan Yokohama
Currently, there are 175 metros all over the world.