ေျမ
ေအာက္ဘူတာ႐ုံ (Underground Station) မ်ားသည္ အရြယ္အစား ႀကီးမားသည့္ ေျမေအာက္ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္ၿပီး ၎၏ဖြဲ႔စည္း တည္ေဆာက္ပံု မွာလည္း ႐ႈပ္ေထြးလွသည္ျဖစ္ရာ ဒီဇိုင္းတြက္ခ်က္မႈ အပိုင္းမွၾကည့္လွ်င္ အလြန္ခက္ခဲေသာ ေျမေအာက္ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္း၏ အစိတ္အပိုင္းမ်ား အျဖစ္ ေတြ႔ျမင္ၾကရေပမည္။ ယေန႔အခါတြင္ ထို႔ကဲ့သို႔ ႐ႈပ္ေထြးသည့္ ဒီဇိုင္းတြက္ခ်က္မႈမ်ားကို အေကာင္းဆံုးနည္းလမ္းမွ ခ်ဥ္းကပ္ ေျဖရွင္းေပးႏိုင္မည့္ နည္းလမ္းတစ္ရပ္ ရရွိေနၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ထို ဒီဇိုင္းတြက္ခ်က္မႈ နည္းလမ္းမွာ ျပႆနာ တစ္ရပ္လံုးကို ေကာင္းစြာ ေျဖရွင္းႏိုင္စြမ္းရွိၿပီး ယခင္က တြက္ခ်က္ အေျဖရွာ မရခဲ့သည့္ ဒီဇိုင္း တြက္ခ်က္မႈမ်ားကိုပါ ေျဖရွင္းႏိုင္စြမ္းရွိသည့္ Finite-element method (FEM) ျဖစ္ပါသည္။ ယခု ထိုနည္းလမ္းကို အသံုးျပဳ၍ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္က စိန္႔ပီတာစဘတ္ၿမိဳ႕ မီထ႐ိုပိုလီတန္တြင္ တည္ေဆာက္ ၿပီးစီးခဲ့ေသာ Commandant Avenue Station ( Column type Station) ၏ဒီဇိုင္းကို ေလ့လာ တြက္ခ်က္မႈမ်ား ျပဳလုပ္သြားပါမည္။
ဒီဇိုင္းတြက္ခ်က္မႈအတြက္ လုိအပ္ေသာ Station ၏ Stree-strain state အျပည့္အစံုကို အဆိုပါ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းတြင္ အသံုးျပဳခဲ့ေသာ အခ်က္အလက္မ်ားအတိုင္း အသံုးျပဳပါသည္။ ဒီဇိုင္း တြက္ခ်က္ရာတြင္ အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္သည့္ ေဒါက္လိုက္ သက္ေရာက္အား (vertical stress) မ်ားကို Station တြင္ အသံုးျပဳထားေသာ တိုင္မ်ားကို String gauge အသံုးျပဳတိုင္းတာ၍ ရယူပါသည္။ ထိုတိုင္းတာ တြက္ခ်က္မႈမ်ားမွ ရရွိလာေသာ station ၏ Structural behavior မ်ားသည္ Station ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းကာလ တေလွ်ာက္လံုးတြင္ ရွိခဲ့သည့္ Stress-strain state ႏွင့္ ကိုက္ညီမႈရွိသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ယခု ဒီဇိုင္းအေပၚေလ့လာ တြက္ခ်က္မႈမ်ားကို ပံု(၁)တြင္ ျပထားသည့္အတိုင္း Station ေဆာက္လုပ္ေရး အဆင့္ ၄ ဆင့္ျဖင့္ ခြဲျခားကာ Analyze ျပဳလုပ္သြားပါမည္။ ပထမအဆင့္တြင္ အခ်င္း ၅.၅ မီတာ အရြယ္အစားရွိသည့္ Pilot Tunnel ကို ဦးစြာ ေဖာက္လုပ္ၿပီးေနာက္ အခ်င္း ၈.၅ မီတာရွိသည့္ ဥမင္ရရွိေအာင္ ဆက္လက္ေဖာက္လုပ္ပါသည္။ ဒုတိယအဆင့္တြင္ Station ၏ ေဘးႏွစ္ဖက္ ဥမင္မ်ားကို ေဖာက္လုပ္ပါသည္။ တတိယအဆင့္တြင္ တိုင္မ်ားႏွင့္ ထုပ္၊ ယက္မမ်ားကို တပ္ဆင္ၿပီး အေပၚအမိုးခံုးကို ေဆာက္လုပ္ပါသည္။ Station ၏ က်န္အစိတ္အပိုင္း အားလံုးႏွင့္ ဥမင္ၾကမ္းခင္းကို စတုတၳအဆင့္တြင္ အၿပီးသတ္ ေဆာက္လုပ္ပါသည္။
Station အေဆာက္အအံု တစ္ခုလံုးကို ကြန္ကရစ္အမ်ဳိးအစား B30 ႏွင့္ B40၊ သံမဏိ၊ Cast iron ႏွင့္ သံကူကြန္ကရစ္ကို အသံုးျပဳ တည္ေဆာက္ထားပါသည္။ Station တည္ရွိရာ ေဒသ၏ ေျမအမ်ဳိးအစားမွာ ေက်ာက္ေျမ အမ်ဳိးအစားႏွင့္ Cambrain clay အမ်ဳိးအစားတို႔ ျဖစ္သည္။ ဥမင္သည္ ေျမေအာက္ ၆၀ မီတာ အနက္တြင္ တည္ရွိၿပီး ဥမင္အမိုးခံုး အေပၚမွ Clay ၏အထူမွာ ၃၅ မီတာရွိၿပီး ေျမေအာက္ေရ အနက္မွာ ၂၅ မီတာရွိသည္။ ဥမင္အတြင္း တိုင္မ်ားၾကား အကြာအေ၀းမွာ ၃.၈ မီတာ ျဖစ္ပါသည္။ ဒီဇိုင္း တြက္ခ်က္မႈ အတြက္ ေျမသားထုကို သတ္မွတ္ရာတြင္ Station ေဘးတစ္ဖက္ တစ္ခ်က္ မွ အေပၚဘက္ရွိ အလ်ား ၅၅ မီတာ၊ အျမင့္ ၈၅ မီတာရွိေသာ ထုကို ယူပါသည္။ Station သည္ ေဒါင္လိုက္ျပင္ညီ Y-Z ၀င္ရိုးအတိုင္း အခ်ဳိးညီပါသည္။
ဒီဇိုင္းတြက္ရန္အတြက္ X,Y,Z ျပင္ညီမ်ားအတိုင္း ထားမည့္ node မ်ားကို အေရြ႔ (displacement) မရွိသည့္ fixed state(u=0) အေျခအေနတြင္ ထားရွိပါမည္။ ပိုမိုတိက်ေသာ အေျဖကို ရရွိရန္အတြက္ Structure တစ္ခုလံုး၏ အစိတ္အပိုင္း အားလံုးကို node ၄ ခုစီပါ၀င္ေသာ အပိုင္းမ်ားျဖင့္ စိတ္ပိုင္းပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ structure elements မ်ားတြင္ အကြက္မ်ားစိတ္၍ Station ၏အျပင္ဘက္ ပိုင္းမ်ားသည္ အကြက္မ်ား ႀကဲသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ (ပုံ-၂ တြင္႐ႈ)။
အဆိုပါ ဒီဇိုင္းကို Calculate လုပ္လိုက္သည့္အခါ Station ၏ Structure တစ္ခုလံုးအေပၚ၌ သက္ေရာက္ လက္ရွိေသာ Vertical stress၊ horizontal stress၊ normal stress မ်ားႏွင့္ displacement မည္မွ် ျဖစ္သည္ကို တန္ဖိုးမ်ားႏွင့္တကြ တြက္ထုတ္ေပးပါသည္။
ဒီဇိုင္းတြက္ခ်က္မႈ အေျဖမ်ားအရ Station ၏ lining ေပၚသို႔ ျဖန္႔ခြဲ သက္ေရာက္လ်က္ရွိေသာ Vertical loads ေဒါက္လိုက္ သက္ေရာက္အားမ်ား ညီမွ်စြာ သက္ေရာက္ျခင္း မရွိသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ Vertical loads မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ပင္မ station ဥမင္ႏွင့္ ေဘးဥမင္မ်ား၏ Moment diagrams မ်ားကို ပံု(၃၊၄၊၅) တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
ရရွိလာေသာ အေျဖမ်ားအရ Column မ်ားႏွင့္ ဥမင္၏ ေဘးဘက္ရွိ lining blocks မ်ားသည္ vertical load သက္ေရာက္မႈမ်ားကို အမ်ားဆံုး ခံရသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ Column တိုင္မ်ား၏ အေပၚရွိ lining blocks မ်ားတြင္ သက္ေရာက္ေနေသာ moment မွာ 4.6 MPa ထိရွိၿပီး ေဘးဘက္ရွိ lining blocks မ်ားတြင္ 5.5 MPa အထိရွိတာကို ေတြ႔ရပါသည္။ Column တိုင္ႏွစ္ခုၾကားရွိ ယက္မတန္းအေပၚ lining block ေနရာတြင္ သက္ေရာက္ေနေသာ အားမွာ 1.6 MPa ရွိၿပီး ထိုေနရာ ေဘးဘက္တြင္ရွိေသာ အားမွာ 5.5 MPa ပင္ျဖစ္သည္။ Moment အနည္းဆံုး သက္ေရာက္လ်က္ရွိေသာ ေနရာမွာ ပင္မဥမင္ႏွင့္ ေဘးဥမင္ ႏွစ္ခုလံုးတို႔၏ အမိုးခံုးထိပ္တြင္ ျဖစ္သည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။ အလ်ားလိုက္ အေနအထားအတိုင္း ေလ့လာၾကည့္ပါက Column ႏွစ္ခုၾကားရွိ moment သက္ေရာက္မူမွာ Column တိုင္မ်ား၏ ၀င္ရုိးမွ ေ၀းသြားသည္ႏွင့္အမွ် သက္ေရာက္မူအား ေလ်ာ့နည္းသြား သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ (ပံု-၅)။
ဒီဇိုင္းတြက္ခ်က္ရာတြင္ အေသးစိတ္ ေလ့လာမႈမ်ား ျပဳလုပ္ႏိုင္ရန္အတြက္ Column တိုင္မ်ားၾကား အကြာအေ၀း အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ Column တိုင္အရြယ္အစား အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ တြက္ခ်က္ၿပီး နမူနာပံုစံ ၁၆ မ်ဳိး တြက္ခ်က္ျပဳလုပ္ ထားပါသည္။ ဇယား တြင္ၾကည့္ပါ။
စီမံကိန္းတြင္ အသံုးျပဳထားေသာ Column တိုင္မ်ား၏ အရြယ္အစားကို ပံု(၆) တြင္ ေဖာ္ျပ ထားပါသည္။ Column တိုင္မ်ားႏွင့္ အေပၚယက္မ မ်ားကို အထူ ၇၅ မီလီမီတာ ရွိေသာ သံမဏိျပားမ်ားႏွင့္ ျပဳလုပ္ထားပါၿပီး အတြင္းပိုင္းကို concrete ျဖင့္ ျဖည့္သြင္းထားပါသည္။ ဇယားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ နမူနာပံုစံ(၁) မွာ စီမံကိန္းတြင္ အသံုးျပဳထားပါၿပီး ၎၏ အေပၚတြင္ Lining ring ၅ ခု တပ္ဆင္ထားပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရွ႕ဆက္လက္ၿပီး နမူနာပံုစံ(၁)ႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာသြားပါမည္။
နမူနာပံုစံ (၂) မွ (၇) ထိ ဒီဇိုင္းမ်ားတြင္ Column တိုင္မ်ားအၾကား အကြာအေ၀းႏွင့္ အရြယ္အစား မ်ားကို အေျပာင္းအလဲ လုပ္ၿပီး တြက္ခ်က္ ထားပါသည္။ Station တစ္ခုလံုးေပၚသို႔ သက္ေရာက္ေနေသာ ေဒါက္လိုက္ ဖိအား (σy) ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ load distribution ကို ပံု(၇) တြင္ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါက Stress အမ်ားဆံုး သက္ေရာက္ေနေသာ ေနရာမွာ Column တိုင္မ်ား ျဖစ္သည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။
တြက္ခ်က္ရရွိလာေသာ အေျဖမ်ားအရ Column တိုင္မ်ား အၾကား အကြာအေ၀းကို က်ဥ္းလိုက္ ပါက Column ႏွင့္ ယက္မတန္း မ်ား၏ ခံႏိုင္၀န္အား ပိုမို တက္လာပါသည္။ သို႔ေသာ္ တစ္ဖက္မွလည္း ထိုသို႔ အကြာအေ၀း က်ဥ္းသြားေသာအခါ သံုးစြဲရေသာ Materials အေရအတြက္ ပိုမို တိုးလာသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ တဖန္ Column တိုင္မ်ားအၾကား အကြာအေ၀းကို တိုးလိုက္ပါကလည္း ထို႔အတူ သက္ေရာက္မူမ်ား ေျပာင္းလဲသြားပါသည္။
ဇယားကိုၾကည့္ပါ။ နမူနာပံုစံ (၂) တြင္ သံုးစြဲရေသာ materials(Column & girder) မ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်လိုက္ပါက vertical stress (σy) ပိုမ်ားလာသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ နမူနာပံုစံ (၅) တြင္ materials သံုးစြဲအေရအတြက္ကို တိုးလိုက္ပါက vertical stress (σy) ေလ်ာ့က်သြားပါသည္။ နမူနာပံုစံ (၆)ႏွင့္(၇) တြင္မူ vertical stress (σy) မ်ား မ်ားစြာ ကြာျခားမႈမရွိပါ။ သို႔ေသာ္ ပံုစံ(၇)၏ materials သံုးစြဲမႈမွာ သိသိသာသာ ေလ်ာ့နည္းသြားပါသည္။ ထိုအခ်က္သည္ အေပၚယက္မတန္း၏ ခန္းဖြင့္အက်ယ္ ေလွ်ာ့ခ်မႈ အေပၚ မူတည္သည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
နမူနာပံုစံ (၁) ႏွင့္ (၃) တြင္ vertical stress (σy) တန္ဖိုးမ်ားမွာ ထပ္တူနီးပါးတူညီၾကၿပီး materials သံုးစြဲမႈမွာလည္း လက္ေတြ႔အားျဖင့္ အတူတူျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ပံုစံ(၃)၏ ခန္းဖြင့္မွာ ပိုက်ယ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူအေရအတြက္ မ်ားမ်ား ၀င္ထြက္ သြားလာႏိုင္သည့္ အားသာခ်က္ရွိသည္။
နမူနာပံုစံ (၁) ႏွင့္ (၉) တြင္လည္း vertical stress (σy) မ်ားမွာ အတူတူနီးပါးျဖစ္ေသာ္လည္း ပံုစံ (၉) ၏ ခန္းဖြင့္က ပိုမိုက်ယ္သည့္အတြက္ လူအေရအတြက္မ်ားမ်ား ၀င္ထြက္ သြားလာႏိုင္ၿပီး materials သံုးစြဲမႈမွာလည္း ပံုစံ (၁) ႏွင့္ယွဥ္လွ်င္ ပိုမိုေလ်ာ့နည္းပါသည္။
နမူနာပံုစံ (၁၀) ႏွင့္ (၁၁) တြင္ Column တိုင္ သံမဏိျပားမ်ား၏ အထူကို ၇၅ မီလီမီတာမွ ၉၀ မီလီမီတာသို႔ တိုးၿပီး ထားလိုက္ေသာ္လည္း ႏွစ္ခုစလံုး၏ vertical stress (σy) မ်ားမွာ သိသိသာသာ ေလ်ာ့နည္းမႈ မရွိပါ။
နမူနာပံုစံ (၁၄) သည္ materials သံုးစြဲမႈ မမ်ားသည့္ အျပင္ Column တိုင္မ်ားႏွင့္ အေပၚ ယက္မတန္းအေပၚ သက္ေရာက္ေနေသာ vertical stress (σy) ကိုလည္း ေကာင္းစြာ ခံႏိုင္ရည္ရွိသည့္ အတြက္ အသံုးျပဳမည္ ဆိုက သံုးႏုိင္ပါသည္။
နမူနာပံုစံ (၈) ႏွင့္ (၁၆) တို႔သည္ materials သံုးစြဲမႈကို အနည္းဆံုးအထိ ေလွ်ာ့ခ်ထားၿပီး vertical stress (σy) မ်ားမွာ အသံုးျပဳထားသည့္ သံမဏိျပားမ်ား၏ Strength (09G2C[C345] 335 MPa (CNaR))ႏွင့္ ယွဥ္လွ်င္ ေတာ္ေတာ္ေလ်ာ့နည္းပါေသးသည္။ ၎တို႔အေပၚတြင္ သက္ေရာက္ေနေသာ vertical stress (σy) မ်ားမွာ 153 MPa ႏွင့္ 173 MPa သာ အသီးသီးရွိၾကပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ Station တည္ေဆာက္ရာတြင္ ၎တို႔၏ ခန္းဖြင့္ အက်ယ္မ်ား (၄.၅၅ ႏွင့္ ၅.၃ မီတာ) ကို Column အရြယ္အစား တိုးစရာမလိုဘဲ အသံုးျပဳႏိုင္ပါသည္။
ပံုစံ(၈)တြင္ သံမဏိ သံုးစြဲမႈကို စီမံကိန္းတြင္ အသံုးျပဳထားေသာ ပံုစံ(၁)၏ သံမဏိသံုးစြဲရမႈႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ပါက ၃၆.၃ တန္ အထိေလ်ာ့ခ်ႏိုင္ၿပီး စုစုေပါင္း Column တိုင္ အေရအတြက္ကိုလည္း ၆ ခုအထိ ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္ပါသည္။ ပံုစံ(၁၆)တြင္ သံမဏိသံုးစြဲမႈကို ၆၃.၆ တန္အထိ ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္ၿပီး Column တိုင္ အေရအတြက္ကိုလည္း ၁၀ ခုအထိ ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္သည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ယခုျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ Column type Station ၏ ဒီဇိုင္းတြက္ခ်က္မႈမ်ားမွ Station ၏ အစိတ္အပိုင္း အသီးသီးေပၚသို႔ သက္ေရာက္ေနေသာ stress မ်ားကို အေသးစိတ္သိရွိရသည့္ အျပင္ အသံုးျပဳရမည့္ အသင့္ေတာ္ဆံုးေသာ ပံုစံ Optimum parameters မ်ား၊ တနည္းအားျဖင့္ အေကာင္းဆံုးေသာ ဒီဇိုင္းပံုစံကို ရရွိ လာသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ နမူနာပံုစံ(models)မ်ား ဖန္တီး၍ ၎တို႔၏ parameters မ်ားကို ေျပာင္းလဲ ေပးျခင္းျဖင့္ ဒီဇိုင္းတစ္ခုအား တြက္ခ်က္ ေလ့လာျခင္းသည္ အလြန္နည္းလမ္း က်နေသာ စနစ္တစ္ခု ျဖစ္ေၾကာင္း သံုးသပ္တင္ျပ လိုက္ရပါသည္။
ပရင့္ထုတ္ရန္
ထို႔ေၾကာင့္ ယခု ဒီဇိုင္းအေပၚေလ့လာ တြက္ခ်က္မႈမ်ားကို ပံု(၁)တြင္ ျပထားသည့္အတိုင္း Station ေဆာက္လုပ္ေရး အဆင့္ ၄ ဆင့္ျဖင့္ ခြဲျခားကာ Analyze ျပဳလုပ္သြားပါမည္။ ပထမအဆင့္တြင္ အခ်င္း ၅.၅ မီတာ အရြယ္အစားရွိသည့္ Pilot Tunnel ကို ဦးစြာ ေဖာက္လုပ္ၿပီးေနာက္ အခ်င္း ၈.၅ မီတာရွိသည့္ ဥမင္ရရွိေအာင္ ဆက္လက္ေဖာက္လုပ္ပါသည္။ ဒုတိယအဆင့္တြင္ Station ၏ ေဘးႏွစ္ဖက္ ဥမင္မ်ားကို ေဖာက္လုပ္ပါသည္။ တတိယအဆင့္တြင္ တိုင္မ်ားႏွင့္ ထုပ္၊ ယက္မမ်ားကို တပ္ဆင္ၿပီး အေပၚအမိုးခံုးကို ေဆာက္လုပ္ပါသည္။ Station ၏ က်န္အစိတ္အပိုင္း အားလံုးႏွင့္ ဥမင္ၾကမ္းခင္းကို စတုတၳအဆင့္တြင္ အၿပီးသတ္ ေဆာက္လုပ္ပါသည္။
Station အေဆာက္အအံု တစ္ခုလံုးကို ကြန္ကရစ္အမ်ဳိးအစား B30 ႏွင့္ B40၊ သံမဏိ၊ Cast iron ႏွင့္ သံကူကြန္ကရစ္ကို အသံုးျပဳ တည္ေဆာက္ထားပါသည္။ Station တည္ရွိရာ ေဒသ၏ ေျမအမ်ဳိးအစားမွာ ေက်ာက္ေျမ အမ်ဳိးအစားႏွင့္ Cambrain clay အမ်ဳိးအစားတို႔ ျဖစ္သည္။ ဥမင္သည္ ေျမေအာက္ ၆၀ မီတာ အနက္တြင္ တည္ရွိၿပီး ဥမင္အမိုးခံုး အေပၚမွ Clay ၏အထူမွာ ၃၅ မီတာရွိၿပီး ေျမေအာက္ေရ အနက္မွာ ၂၅ မီတာရွိသည္။ ဥမင္အတြင္း တိုင္မ်ားၾကား အကြာအေ၀းမွာ ၃.၈ မီတာ ျဖစ္ပါသည္။ ဒီဇိုင္း တြက္ခ်က္မႈ အတြက္ ေျမသားထုကို သတ္မွတ္ရာတြင္ Station ေဘးတစ္ဖက္ တစ္ခ်က္ မွ အေပၚဘက္ရွိ အလ်ား ၅၅ မီတာ၊ အျမင့္ ၈၅ မီတာရွိေသာ ထုကို ယူပါသည္။ Station သည္ ေဒါင္လိုက္ျပင္ညီ Y-Z ၀င္ရိုးအတိုင္း အခ်ဳိးညီပါသည္။
ဒီဇိုင္းတြက္ရန္အတြက္ X,Y,Z ျပင္ညီမ်ားအတိုင္း ထားမည့္ node မ်ားကို အေရြ႔ (displacement) မရွိသည့္ fixed state(u=0) အေျခအေနတြင္ ထားရွိပါမည္။ ပိုမိုတိက်ေသာ အေျဖကို ရရွိရန္အတြက္ Structure တစ္ခုလံုး၏ အစိတ္အပိုင္း အားလံုးကို node ၄ ခုစီပါ၀င္ေသာ အပိုင္းမ်ားျဖင့္ စိတ္ပိုင္းပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ structure elements မ်ားတြင္ အကြက္မ်ားစိတ္၍ Station ၏အျပင္ဘက္ ပိုင္းမ်ားသည္ အကြက္မ်ား ႀကဲသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ (ပုံ-၂ တြင္႐ႈ)။
အဆိုပါ ဒီဇိုင္းကို Calculate လုပ္လိုက္သည့္အခါ Station ၏ Structure တစ္ခုလံုးအေပၚ၌ သက္ေရာက္ လက္ရွိေသာ Vertical stress၊ horizontal stress၊ normal stress မ်ားႏွင့္ displacement မည္မွ် ျဖစ္သည္ကို တန္ဖိုးမ်ားႏွင့္တကြ တြက္ထုတ္ေပးပါသည္။
ဒီဇိုင္းတြက္ခ်က္မႈ အေျဖမ်ားအရ Station ၏ lining ေပၚသို႔ ျဖန္႔ခြဲ သက္ေရာက္လ်က္ရွိေသာ Vertical loads ေဒါက္လိုက္ သက္ေရာက္အားမ်ား ညီမွ်စြာ သက္ေရာက္ျခင္း မရွိသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ Vertical loads မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ပင္မ station ဥမင္ႏွင့္ ေဘးဥမင္မ်ား၏ Moment diagrams မ်ားကို ပံု(၃၊၄၊၅) တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
ဒီဇိုင္းတြက္ခ်က္ရာတြင္ အေသးစိတ္ ေလ့လာမႈမ်ား ျပဳလုပ္ႏိုင္ရန္အတြက္ Column တိုင္မ်ားၾကား အကြာအေ၀း အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ Column တိုင္အရြယ္အစား အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ တြက္ခ်က္ၿပီး နမူနာပံုစံ ၁၆ မ်ဳိး တြက္ခ်က္ျပဳလုပ္ ထားပါသည္။ ဇယား တြင္ၾကည့္ပါ။
စီမံကိန္းတြင္ အသံုးျပဳထားေသာ Column တိုင္မ်ား၏ အရြယ္အစားကို ပံု(၆) တြင္ ေဖာ္ျပ ထားပါသည္။ Column တိုင္မ်ားႏွင့္ အေပၚယက္မ မ်ားကို အထူ ၇၅ မီလီမီတာ ရွိေသာ သံမဏိျပားမ်ားႏွင့္ ျပဳလုပ္ထားပါၿပီး အတြင္းပိုင္းကို concrete ျဖင့္ ျဖည့္သြင္းထားပါသည္။ ဇယားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ နမူနာပံုစံ(၁) မွာ စီမံကိန္းတြင္ အသံုးျပဳထားပါၿပီး ၎၏ အေပၚတြင္ Lining ring ၅ ခု တပ္ဆင္ထားပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရွ႕ဆက္လက္ၿပီး နမူနာပံုစံ(၁)ႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာသြားပါမည္။
နမူနာပံုစံ (၂) မွ (၇) ထိ ဒီဇိုင္းမ်ားတြင္ Column တိုင္မ်ားအၾကား အကြာအေ၀းႏွင့္ အရြယ္အစား မ်ားကို အေျပာင္းအလဲ လုပ္ၿပီး တြက္ခ်က္ ထားပါသည္။ Station တစ္ခုလံုးေပၚသို႔ သက္ေရာက္ေနေသာ ေဒါက္လိုက္ ဖိအား (σy) ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ load distribution ကို ပံု(၇) တြင္ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ပံုကို ေလ့လာၾကည့္ပါက Stress အမ်ားဆံုး သက္ေရာက္ေနေသာ ေနရာမွာ Column တိုင္မ်ား ျဖစ္သည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။
တြက္ခ်က္ရရွိလာေသာ အေျဖမ်ားအရ Column တိုင္မ်ား အၾကား အကြာအေ၀းကို က်ဥ္းလိုက္ ပါက Column ႏွင့္ ယက္မတန္း မ်ား၏ ခံႏိုင္၀န္အား ပိုမို တက္လာပါသည္။ သို႔ေသာ္ တစ္ဖက္မွလည္း ထိုသို႔ အကြာအေ၀း က်ဥ္းသြားေသာအခါ သံုးစြဲရေသာ Materials အေရအတြက္ ပိုမို တိုးလာသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ တဖန္ Column တိုင္မ်ားအၾကား အကြာအေ၀းကို တိုးလိုက္ပါကလည္း ထို႔အတူ သက္ေရာက္မူမ်ား ေျပာင္းလဲသြားပါသည္။
ဇယားကိုၾကည့္ပါ။ နမူနာပံုစံ (၂) တြင္ သံုးစြဲရေသာ materials(Column & girder) မ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်လိုက္ပါက vertical stress (σy) ပိုမ်ားလာသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ နမူနာပံုစံ (၅) တြင္ materials သံုးစြဲအေရအတြက္ကို တိုးလိုက္ပါက vertical stress (σy) ေလ်ာ့က်သြားပါသည္။ နမူနာပံုစံ (၆)ႏွင့္(၇) တြင္မူ vertical stress (σy) မ်ား မ်ားစြာ ကြာျခားမႈမရွိပါ။ သို႔ေသာ္ ပံုစံ(၇)၏ materials သံုးစြဲမႈမွာ သိသိသာသာ ေလ်ာ့နည္းသြားပါသည္။ ထိုအခ်က္သည္ အေပၚယက္မတန္း၏ ခန္းဖြင့္အက်ယ္ ေလွ်ာ့ခ်မႈ အေပၚ မူတည္သည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
နမူနာပံုစံ (၁) ႏွင့္ (၃) တြင္ vertical stress (σy) တန္ဖိုးမ်ားမွာ ထပ္တူနီးပါးတူညီၾကၿပီး materials သံုးစြဲမႈမွာလည္း လက္ေတြ႔အားျဖင့္ အတူတူျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ပံုစံ(၃)၏ ခန္းဖြင့္မွာ ပိုက်ယ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူအေရအတြက္ မ်ားမ်ား ၀င္ထြက္ သြားလာႏိုင္သည့္ အားသာခ်က္ရွိသည္။
နမူနာပံုစံ (၁) ႏွင့္ (၉) တြင္လည္း vertical stress (σy) မ်ားမွာ အတူတူနီးပါးျဖစ္ေသာ္လည္း ပံုစံ (၉) ၏ ခန္းဖြင့္က ပိုမိုက်ယ္သည့္အတြက္ လူအေရအတြက္မ်ားမ်ား ၀င္ထြက္ သြားလာႏိုင္ၿပီး materials သံုးစြဲမႈမွာလည္း ပံုစံ (၁) ႏွင့္ယွဥ္လွ်င္ ပိုမိုေလ်ာ့နည္းပါသည္။
နမူနာပံုစံ (၁၀) ႏွင့္ (၁၁) တြင္ Column တိုင္ သံမဏိျပားမ်ား၏ အထူကို ၇၅ မီလီမီတာမွ ၉၀ မီလီမီတာသို႔ တိုးၿပီး ထားလိုက္ေသာ္လည္း ႏွစ္ခုစလံုး၏ vertical stress (σy) မ်ားမွာ သိသိသာသာ ေလ်ာ့နည္းမႈ မရွိပါ။
နမူနာပံုစံ (၁၄) သည္ materials သံုးစြဲမႈ မမ်ားသည့္ အျပင္ Column တိုင္မ်ားႏွင့္ အေပၚ ယက္မတန္းအေပၚ သက္ေရာက္ေနေသာ vertical stress (σy) ကိုလည္း ေကာင္းစြာ ခံႏိုင္ရည္ရွိသည့္ အတြက္ အသံုးျပဳမည္ ဆိုက သံုးႏုိင္ပါသည္။
နမူနာပံုစံ (၈) ႏွင့္ (၁၆) တို႔သည္ materials သံုးစြဲမႈကို အနည္းဆံုးအထိ ေလွ်ာ့ခ်ထားၿပီး vertical stress (σy) မ်ားမွာ အသံုးျပဳထားသည့္ သံမဏိျပားမ်ား၏ Strength (09G2C[C345] 335 MPa (CNaR))ႏွင့္ ယွဥ္လွ်င္ ေတာ္ေတာ္ေလ်ာ့နည္းပါေသးသည္။ ၎တို႔အေပၚတြင္ သက္ေရာက္ေနေသာ vertical stress (σy) မ်ားမွာ 153 MPa ႏွင့္ 173 MPa သာ အသီးသီးရွိၾကပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ Station တည္ေဆာက္ရာတြင္ ၎တို႔၏ ခန္းဖြင့္ အက်ယ္မ်ား (၄.၅၅ ႏွင့္ ၅.၃ မီတာ) ကို Column အရြယ္အစား တိုးစရာမလိုဘဲ အသံုးျပဳႏိုင္ပါသည္။
ပံုစံ(၈)တြင္ သံမဏိ သံုးစြဲမႈကို စီမံကိန္းတြင္ အသံုးျပဳထားေသာ ပံုစံ(၁)၏ သံမဏိသံုးစြဲရမႈႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ပါက ၃၆.၃ တန္ အထိေလ်ာ့ခ်ႏိုင္ၿပီး စုစုေပါင္း Column တိုင္ အေရအတြက္ကိုလည္း ၆ ခုအထိ ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္ပါသည္။ ပံုစံ(၁၆)တြင္ သံမဏိသံုးစြဲမႈကို ၆၃.၆ တန္အထိ ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္ၿပီး Column တိုင္ အေရအတြက္ကိုလည္း ၁၀ ခုအထိ ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္သည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ယခုျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ Column type Station ၏ ဒီဇိုင္းတြက္ခ်က္မႈမ်ားမွ Station ၏ အစိတ္အပိုင္း အသီးသီးေပၚသို႔ သက္ေရာက္ေနေသာ stress မ်ားကို အေသးစိတ္သိရွိရသည့္ အျပင္ အသံုးျပဳရမည့္ အသင့္ေတာ္ဆံုးေသာ ပံုစံ Optimum parameters မ်ား၊ တနည္းအားျဖင့္ အေကာင္းဆံုးေသာ ဒီဇိုင္းပံုစံကို ရရွိ လာသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ နမူနာပံုစံ(models)မ်ား ဖန္တီး၍ ၎တို႔၏ parameters မ်ားကို ေျပာင္းလဲ ေပးျခင္းျဖင့္ ဒီဇိုင္းတစ္ခုအား တြက္ခ်က္ ေလ့လာျခင္းသည္ အလြန္နည္းလမ္း က်နေသာ စနစ္တစ္ခု ျဖစ္ေၾကာင္း သံုးသပ္တင္ျပ လိုက္ရပါသည္။
Post a Comment
::: Thanks for Your Comment :::
စကားလံုး၊ စကားစုေလးေတြမွာ space ေလးေတြ ျခားၿပီး ႐ုိက္ထည့္ေပးရင္ ပိုေကာင္းပါတယ္။
@The MyMetroworld