* THINK POSITIVE. TOGETHER WE ARE BUILDING THE FUTURE *

ထားသြားရာ လမ္းတေလွ်ာက္မွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ Vibration ႏွင့္ noise ေတြကို ဘယ္လို ေလွ်ာ့ခ်မလဲ ဆုိတဲ့အခ်က္ကို တည္ေဆာက္ေရး အင္ဂ်င္နီယာမ်ား သာမက ရထားဒီဇုိင္းထုတ္ အင္ဂ်င္နီယာ မ်ားပါ အေရးထား စဥ္းစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေန႔စဥ္နဲ႔ အမွ် ရထားေပါင္းမ်ားစြာ ျဖတ္သန္းသြားလာေနတဲ့ ရထားလမ္း အနီးနားမွာ ေနထိုင္တဲ့ လူထုအတြက္ အဲဒီ့ vibration ေတြက ေတာ္ေတာ္ေလးကို ဒုကၡေပးပါတယ္။ ေျမေအာက္ကေန ရထားတစ္စီး ျဖတ္သြားတိုင္း ေျမေပၚရွိ အေဆာက္အအံုမွာ ထို ရထားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ Vibration ေတြကို ခံစားေနရမယ္ ဆုိရင္ ေနထိုင္ရာမွာ အဆင္ေျပမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အထပ္ျမင့္ အေဆာက္အအံုေတြရွိတဲ့ အခါမွာ ပိုသိသာေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ vibartion ေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္တဲ့ နည္းလမ္းေပါင္း မ်ားစြာထဲကေန အခုပို႔စ္မွာ ရာဘာတာယာမ်ားကို ရထားမ်ားတြင္ တပ္ဆင္ အသံုးျပဳတာကို တင္ျပသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ရာဘာတာယာမ်ားကို ရထားမ်ားတြင္ တပ္ဆင္အသံုးျပဳျခင္းျဖင့္ ေရြ႕လ်ားမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ တုန္ခါမႈမ်ားကို ေလ်ာ့က်ေစမွာ ျဖစ္ၿပီး ၿငိမ့္ေညာင္း ညင္သာတဲ့ စီးနင္းမႈကို ခံစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကမာၻေပၚရွိ monorails မ်ားႏွင့္ ေျမေအာက္ရထားမ်ားမွာ ရာဘာတာယာမ်ားကို တပ္ဆင္ အသံုးျပဳလာၾကၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။

အဆုိပါ ရာဘာတာယာမ်ားကို ရထားမ်ားတြင္ တပ္ဆင္အသံုးျပဳမႈကို ေရွးဦးအေနႏွင့္ ျပင္သစ္ႏုိင္ငံမွာ ၁၉၂၉ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဦးပုိင္းက စတင္စမ္းသပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္မွာေတာ့ တာယာထုတ္လုပ္ေရး ကုမၸဏီတစ္ခု ျဖစ္တဲ့ Michelin မွ steel-belt မ်ားကို radial အလုိက္ ထည့္သြင္းအသံုးျပဳေသာ တာယာ အမ်ိဳးအစားကို တီထြင္ခဲ့ပါတယ္။ ျပင္သစ္မီထ႐ိုမ်ားမွာ အဆုိပါ တာယာမ်ားကို ၁၉၅၁ ခုႏွစ္မွာ စတင္စမ္းသပ္ အသံုးျပဳခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္မွ ယေန႔တုိင္ ျပင္သစ္မီထ႐ို လုိင္း (၁) မွာ အသံုးျပဳေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ရာဘာတာယာမ်ားကို တပ္ဆင္ အသံုးျပဳျခင္းျဖင့္ သာမန္သံဘီးမ်ားကို အသံုးျပဳျခင္းထက္ ရထားတည္ၿငိမ္မႈ၊ သံလမ္းႏွင့္ ရထားတဲြကပ္မႈတုိ႔မွာ ယခင္ကထက္ ၃ဆခန္႔ပိုမိုေကာင္းမြန္လာေၾကာင္း၊ ခရီးသည္မ်ားႏွင့္ အနီးနားရွိၿမိဳ႕ေနလူထုမ်ားအေပၚ သက္ေရာက္လ်က္ရွိတဲ့ တုန္ခါမႈမ်ားႏွင့္ ဆူညံသံမ်ားကို သိသိသာသာ ေလွ်ာ့က်ေစေၾကာင္း ျပင္သစ္ ပါရီ အင္ဂ်င္နီယာမ်ားမွ ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကပါတယ္။ ရထားဘိုဂီမ်ားအတြင္းမွာ ရာဘာတာယာတပ္ဘီးမ်ားသာမက သံဘီးမ်ားႏွင့္ ေရျပင္ညီထိန္းေၾကာင္းေရး ရာဘာဘီးမ်ားပါ၀င္ပါတယ္။ ရာဘာဘီးသံုး ျပင္သစ္မီထ႐ို ရထားမ်ားဟာ ကြန္ကရစ္လမ္းေပၚမွာ ရာဘာဘီး အကူအညီျဖင့္ ေရြ႕လ်ားႏိုင္ေသာ္လည္း လမ္းေၾကာင္း ထိန္းသိမ္းေရးအတြက္ သမ႐ိုးက် သံလမ္းမ်ားကို အလယ္တြင္တပ္ဆင္ အသံုးျပဳၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ျပင္သစ္မီထ႐ို တစ္ခုလံုးကို ရာဘာတာယာ စနစ္ မေျပာင္းရျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းအခ်က္မွာ ေရျပင္ညီ ထိန္းေၾကာင္းေရးအတြက္ လုိအပ္တဲ့ infrastructure ေတြကို ေဆာက္လုပ္ရန္လုိအပ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။

ျပင္သစ္ႏိုင္ငံတြင္ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ အသံုးျပဳႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ကမာၻ႔ ေျမေအာက္ရထား ကြန္ယက္စနစ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ရာဘာတာယာစနစ္မ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ အသံုးျပဳလာၾကတာကို ေတြ႔ရွိရပါတယ္။

Monorails ေတြမွာလည္း ရာဘာဘီးမ်ားႏွင့္ ေရျပင္ညီရာဘာဘီးမ်ားကို တပ္ဆင္အသံုးျပဳၾကတာကို ေတြ႔ရွိရပါတယ္။ ပထမဆံုး အေနႏွင့္ Seattle ၿမိဳ႕ရွိ Alweg monorail မွာ အသံုးျပဳခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ရာဘာတာယာတပ္ ရထားမ်ားကို အသံုးျပဳၾကတဲ့ ၿမိဳ႕မ်ားကေတာ့ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါတယ္-
၁။ ေဟာင္ေကာင္ (SI, WI lines, စီမံကိန္း)
၂။ လုိင္လီ
၃။ လုိင္ယြန္
၄။ မာေဆးလ္
၅။ မကၠစီကို စီးတီး
၆။ ပါရီ (လုိင္း ၁၊၄၊၆၊၁၁၊၁၄)
၇။ မြန္ထရီရယ္
၈။ မြန္တာရီ
၉။ ရန္း
၁၀။ ဆန္တီရာဂုိ ဒီ ခ်ီလီ
၁၁။ စင္ကာပူ (LRT လုိင္း)
၁၂။ တုိင္ေပ
၁၃။ တုိက်ိဳ (ယူရီကာမိုမီ လုိင္း)
၁၄။ တူလုစ္
၁၅။ တူရင္
၁၆။ ယိုကိုဟားမား (ကာနာဇာ၀ါ seaside LRT)

အားသာခ်က္မ်ား

ဆူညံသံထြက္ေပၚမႈတြင္ သံဘီးမ်ားထက္ ပိုမိုေလွ်ာ့နည္းသည္ဟု ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ (အၿမဲမမွန္၊ သို႔ေသာ္ ထြက္ေပၚလာေသာ ဆူညံသံျခင္းယွဥ္ရာ၌ သံဘီးထက္စာလွ်င္ ခံသာမႈရွိၿပီး ၿငိမ့္ေညာေသာ စီးနင္းမႈကို ေပးစြမ္းႏုိင္ပါတယ္။)
ကုန္းတက္မ်ားကို ပိုမိုမတ္ေစာက္ႏုိင္ပါတယ္။ (အတက္အဆင္းမ်ားတြင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္မႈ ပိုမိုေကာင္းမြန္ပါတယ္။)
ဘီးေခ်ာ္ျခင္းကို ေလွ်ာ့က်ေစပါတယ္။ (အလုိအေလ်ာက္စနစ္မ်ား အတြက္ အေရးၾကီးပါတယ္။)

အားနည္းခ်က္မ်ား

စြမ္းအင္ပိုမို အသံုးျပဳရပါတယ္။
ရာဘာတာယာမ်ား ျဖစ္သျဖင့္ ပြတ္တုိက္မႈေၾကာင့္ ျပဳန္းတီးလြယ္ပါတယ္။ (တာယာအသစ္မ်ား မၾကာခဏ လဲလွယ္ရန္လုိအပ္ပါတယ္။)


မြန္ထရီရယ္ အျပာလုိင္းရွိ Outremont ဘူတာမွ ရာဘာတာယာသံုးရထား ထြက္ခြာသြားပံု


ပါရီၿမိဳ႕လုိင္းနံပါတ္(၆) Pasteur ဘူတာမွ ရာဘာတာယာသံုးရထားထြက္ခြာသြားပံု
(ရာဘာတာရာသံုးရထားထြက္ခြာခ်ိန္မွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အသံကိုနားဆင္ႏုိင္ပါတယ္။)

Reference
Dufour, Marc: The principle behind the rubber-tired metro.
Krischer, Reinhard: Alweg-Bahn. Technik, Geschichte und Zukunft der legendären Einschienenbahn. Transpress 2003.
Wikipedia: Rubber-tyred metro.
http://mic-ro.com/metro/rubber-tyred.html

Print ပရင့္ထုတ္ရန္
0 ထင္ျမင္ခ်က္၊

CITY DIRECTORY FROM METRO BITS

Adana Amsterdam Ankara Antwerp Athens Atlanta Baku Baltimore Bangkok Barcelona Beijing Belo Horizonte Berlin Bielefeld Bilbao Bochum Bonn Boston Brasilia Brussels Bucharest Budapest Buenos Aires Buffalo Bursa Busan Cairo Caracas Catania Changchun Charleroi Chennai Chiba Chicago Chongqing Cleveland Cologne Copenhagen Daegu Daejeon Dalian Delhi Detroit Dnepropetrovsk Dortmund Dubai Duesseldorf Duisburg Edmonton Essen Frankfurt Fukuoka Gelsenkirchen Genoa Glasgow Guadalajara Guangzhou Gwangju Haifa Hamburg Hanover Helsinki Hiroshima Hong Kong Incheon Istanbul Izmir Jacksonville Kamakura Kaohsiung Kazan Kharkov Kiev Kitakyushu Kobe Kolkata Kryvyi Rih Kuala Lumpur Kyoto Las Vegas Lausanne Lille Lima Lisbon London Los Angeles Ludwigshafen Lyon Madrid Manila Maracaibo Marseille Medellin Mexico City Miami Milan Minsk Monterrey Montreal Moscow Mulheim Mumbai Munich Nagoya Naha Nanjing Naples New York Newark Newcastle Nizhny Novgorod Novosibirsk Nuremberg Oporto Osaka Oslo Palma de Mallorca Paris Perugia Philadelphia Pittsburgh Porto Alegre Poznan Prague Pyongyang Recife Rennes Rio de Janeiro Rome Rotterdam Rouen Saint Louis Saint Petersburg Samara San Francisco San Juan Santiago Santo Domingo Sao Paulo Sapporo Seattle Sendai Seoul Seville Shanghai Shenzhen Singapore Sofia Stockholm Stuttgart Sydney Taipei Tama Tashkent Tbilisi Tehran The Hague Tianjin Tokyo Toronto Toulouse Turin Valencia Valencia Valparaiso Vancouver Vienna Volgograd Warsaw Washington Wuhan Wuppertal Yekaterinburg Yerevan Yokohama
Currently, there are 175 metros all over the world.