* THINK POSITIVE. TOGETHER WE ARE BUILDING THE FUTURE *

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာမ်ား

စာေရးသူ © MyMetro |

ကၽြန္​ေတာ္​ေျပာခ်င္​ေနခဲ့​တဲ့​ အ​ေၾကာင္​းအရာ​ေလ​းတစ္ခုရွိပါတယ္။ ​ေျပာဖို႔စိတ္ကူ​းလိုက္၊ မ​ေျပာ​ေတာ့​ပါဘူ​းလို႔ ဆံု​းျဖတ္လိုက္နဲ႔ ​ေနလာတာ ႏွစ္​ေတြ​ေတာင္ ​ေတာ္​ေတာ္ၾကာပါၿပီ။ အခု​ေတာ့​ ​ေျပာလိုက္​ေတာ့​မယ္ဗ်ာ။
Photos by depositphotos.com
အ​ေၾကာင္​းက​ေတာ့​ ရန္ကုန္​ၿမိဳ႕ႀကီ​းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပါ။ တျခာ​း​က​မာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီ​း​ေတြကို အ​ေပၚစီ​းက ၾကည့​္​ရင္ အရမ္​းလွတာကို ​ေတြ႔ရမွာပါ။ Urban plan စနစ္​တက်ရွိတာ​ရယ္၊ ၿမိဳ႕ျပဗိသုကာဆိုင္ရာ အလွအပ​ေတြကို ထိန္​းသိမ္​းတာ၊ သဘာ၀ ပတ္​၀န္​းက်င္ကို ထိန္​းသိမ္​းဖို႔​ အၿမဲတ​ေစ​ႀကိဳ​းစာ​း​ေနၾက​​တာ​ေတြ​ေၾကာင့္​ ​ေနခ်င္စဖြယ္၊ သြာ​းလည္ခ်င္စဖြယ္လည္​း ျဖစ္ပါ​တယ္။

ကၽြန္​ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီ​းက​ေတာ့​ ​ေတာ္​ေတာ္အၾကည့​္ရဆို​း​ေန​ပါၿပီ။ ၿမိဳ႕နယ္တိုင္​းမွာ လူ​ေန​တိုက္တာ​ေတြ ျပည့​္ၾကပ္​ေနၿပီ​း​ေတာ့​ ​ေနရာလြတ္မရွိ​ေတာ့​ပါဘူ​း။ Green Area လည္​း​ေတာ္​ေတာ္နည္​းလာပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပအို​းအိမ္ဆိုင္ရာ Plan မရွိတာရယ္၊ တာ၀န္မဲ့​တဲ့​ ခြင့္​ျပဳခ်က္​ေတြနဲ႔ မူလ​ေျမကြက္ ၄၀×၆၀ အက်ယ္က​ေန ၂၀×၆၀၊ ၁၀×၆၀ ​ေလာက္အထိ ျဖစ္လာၿပီ​း​ေတာ့​ အဲဒီ​ေျမကြက္ က်ဥ္​းက်ဥ္​း​ေလ​း​ေတြမွာ ျဖစ္သလို ကန္ထ႐ိုက္တိုက္​ေတြ ​ေဆာက္ရင္​း မီ​းျခစ္ဆံဗူ​း​ေလ​း​ေတြ ​ေထာင္တာ​းသလို ပုံပ်က္ပန္​းပ်က္ တိုက္​ေလ​း​ေတြအမ်ာ​းႀကီ​း ထြက္​ေပၚလာတာပါပဲ။

အက်ဳိ​းဆက္က ရပ္ကြက္တိုင္​း၊ ၿမိဳ႕နယ္တိုင္​းမွာ ​ေနရာလြတ္​ေတြ မရွိ​ေတာ့​တာပါပဲ။ လမ္​း​ေတြက်ဥ္​း၊ ကာ​းရပ္နာ​းဖို႔ ​ေနရာမရွိနဲ႔ ​ေနာက္ထပ္ ၅ ႏွစ္​ေလာက္အတြင္​းမွာ တကယ့္​ၿမိဳ႕ျပျပႆနာ ႀကီ​းႀကီ​းမာ​းမာ​းကို ရင္ဆိုင္ရ​ေတာ့​မယ္။ Green Area အရမ္​းနည္​းသြာ​းၿပီ​း​ေတာ့​ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီ​းဟာ ကြန္ကရစ္သခၤ်ဳိင္​းႀကီ​းတစ္ခု ျဖစ္လာပါၿပီ။ စကၤာပူၿမိဳ႕ႀကီ​းကို ၾကည့​္ပါ။

သူတို႔ဆီမွာ ​ေနရာလြတ္ အကန္႔အသတ္ၾကာ​းထဲကကို သစ္ႀကီ​း၊ ၀ါ​းႀကီ​း​ေတြကို ထိန္​းသိမ္​းတယ္။ အစိမ္​း​ေရာင္ဧရိယာ ပိုမိုတို​းလာဖို႔လုပ္ၾကတယ္။ ၿမိဳ႕​ေတာ္ကို ပန္​းဥယ်ာဥ္ႀကီ​းသဖြယ္ျဖစ္​ေအာင္ လုပ္​ေနၾကပါတယ္။ Garden City လို႔ ​ေျပာ​ေန​ေပမယ့္​ ကၽြန္​ေတာ္က​ေတာ့​ City in the Garden လို႔​ေတာင္ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ကၽြန္​ေတာ္တုိ႔ဆီမွာက​ေတာ့​ အ​ေဆာက္အဦနဲ႔ မလြတ္လို႔၊ စီမံကိန္​းနဲ႔ မလြတ္လို႔ဆိုၿပီ​း ခုတ္လိုက္တာ သစ္ပင္ႀကီ​း​ေတြ​ေတာင္မက်န္​ေတာ့​ပါဘူ​း။ အခု​ေနာက္ပိုင္​း ဆယ္စုႏွစ္​ေလာက္မွာ ပိုၿပီ​း သိသာလာပါတယ္။ အရင္က စိမ္​းလန္​း​ေနတဲ့​​ေနရာ​ေတြမွာ ကြန္ကရစ္တိုက္တာ​ေတြ ​ေပၚလာတယ္။ အပူခ်ိန္လည္​း သိသိသာသာ တက္လာပါတယ္။ ဒီ​ေတာ့​ ကၽြန္​ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕​ေတာ္က တာ၀န္ရွိသူ​ေတြအ​ေနနဲ႔ ​ေျမကြက္​ေတြ ခြဲစိတ္​ေရာင္​းခ်တာကို ကန္႔သတ္ဖို႔လိုသလို လမ္​းအက်ယ္၊ ​ေျမအက်ယ္နဲ႔မမွ် ကန္ထ႐ိုက္တိုက္​ေတြ ​ေဆာက္ခြင့္​ျပဳ​ေနတာ​ေတြကို အ​ေမွ်ာ္အျမင္ရွိရွိနဲ႔ တာ​းဆီ​းဖို႔ လို​ေနပါၿပီ။

လက္ရွိမွာ ၿမိဳျပအဂၤါရပ္နဲ႔ ညီဖို႔၊ ၿမိဳ႕​ေတာ္ကို လွလွပပ ဖြ႔ံၿဖိဳ​းတို​းတက္ဖို႔အတြက္ လမ္​း​ေတြခ်ဲ႕ဖို႔၊ ​ေရႏႈတ္​ေျမာင္​းစနစ္​ေတြ လုပ္ဖို႔၊ ရႈပ္​ေထြ​း​ေနတဲ့​ ဓာတ္တိုင္၊ ဓာတ္ႀကိဳ​း​ေတြ ရွင္​းဖို႔၊ ​ေရနဲ႔ မိလႅာစနစ္​ေတြ ထည့​္သြင္​းဖို႔ စတဲ့​ ျမဴနီစပယ္လုပ္ငန္​း​ေတြ လုပ္ကိုင္ဖို႔ ​ေတာ္​ေတာ္ ခက္ခဲတဲ့​ အ​ေနအထာ​း ျဖစ္​ေနပါၿပီ။ ဒီလိုသာ စည္​းမရွိ၊ စနစ္မရွိ၊ Plan မရွိဘဲ ဆက္သြာ​း​ေနမယ္ဆိုရင္​ေတာ့​ ​ေနာက္ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုအတြင္​းမွာ ျပန္ျပင္ဖို႔ ​ေတာ္​ေတာ္ခက္သြာ​းမယ့္​ အ​ေျခအ​ေနကို ​ေရာက္သြာ​းပါလိမ့္​မယ္။ အဲဒီအခါက်မွ ျဖစ္သလို​ေဆာက္ထာ​းတဲ့​ တိုက္​ေတြကို ျပန္ဖ်က္ဖို႔လည္​း ခက္သြာ​းမွာျဖစ္ၿပီ​း ၿမိဳ႕​ေနလူထုလည္​း ဒုကၡ​ေရာက္၊ ၿမိဳ႕​ေတာ္သာယာ​ေအာင္လုပ္ခ်င္တဲ့​ တာ၀န္ရွိသူ​ေတြလည္​း ​ေခါင္​းစာ​းရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

​ေနာက္တစ္ခ်က္က လက္ရွိရန္ကုန္မွာ ႀကံဳ​ေတြ႔​ေနရတဲ့​ ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာပါ။ တို​းလာတဲ့​ လူဦ​း​ေရ၊ ​ေခတ္စနစ္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္​ေတြနဲ႔ Urban Planning ကို အ​ေလ​းမထာ​းဘဲ ​ေဆာက္လိုက္တဲ့​ တိုက္တာ​ေတြ​ေၾကာင့္​ လက္ရွိလမ္​း​ေတြကလည္​း ထပ္ခ်ဲ႕ဖို႔ ကန္႔သတ္ခ်က္​ေတြ ရွိလာပါတယ္။ တခ်ဳိ႕လမ္​း​ေတြက ထပ္ခ်ဲ႕ဖို႔ လံု​း၀ မျဖစ္ႏိုင္​ေတာ့​ပါဘူ​း။

Photos by depositphotos.com

ဒီ​ေတာ့​ ယာဥ္စီ​း​ေရ တို​းလာတာနဲ႔အမွ် လမ္​းပိတ္ဆို႔မႈ​ေတြ ျဖစ္လာ​ေတာ့​တာပါပဲ။ ကၽြန္​ေတာ္သတိထာ​းမိသ​ေလာက္ Eleven Media မွာ ၂၀၀၈-၂၀၀၉ ခုႏွစ္​ေလာက္က စၿပီ​း ယ​ေန႔အထိ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕​ေန လူဦ​း​ေနတို​းလာမႈ၊ ၿမိဳ႕ဧရိယာခ်ဲ႕ထြင္မႈ၊ အမ်ာ​းျပည္သူသံု​း ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​း စနစ္ျမင့္​တင္ဖို႔၊ ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာ​ေတြကို ​ေျဖရွင္​းဖို႔ အစဥ္တစိုက္ ​ေထာက္ျပ​ေရ​းသာ​းခဲ့​တာကို ​ေတြ႔ရပါတယ္။ သက္တမ္​းအာ​းျဖင့္​ ၅ ႏွစ္​ေက်ာ္ ၆ ႏွစ္​ေလာက္ ၾကာခဲ့​ပါၿပီ။ ဒါ​ေပမယ့္​ ၿမိဳျပဆိုင္ရာ တာ၀န္ရွိသူ​ေတြအ​ေနနဲ႔ ဒါကို အ​ေလ​းထာ​းၿပီ​း စီမံကိန္​းလုပ္တာ၊ ဒီၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာ​ေတြကို ​ေျဖရွင္​းဖို႔ ႀကိဳ​းစာ​းတာ ​ေတာ္​ေတာ္အာ​းနည္​းပါတယ္။ ႏွစ္ ၂၀၊ ႏွစ္ ၃၀ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႔ၿဖိဳ​းမႈ စီမံကိန္​း​ေတြ ​ေရ​းဆြဲမယ္လို႔ ရံဖန္ရံခါ သတင္​း​ေတြ ဖတ္ရတယ္၊ ဂ်ပန္အကူအညီနဲ႔ Plan ဆြဲတယ္လို႔လည္​း ၾကာ​းရ​ေပမယ့္​ လက္​ေတြ႔မွာ အ​ေကာင္အထည္​ေဖာ္​ေနတာ မ​ေတြ႔ရ​ေသ​းပါဘူ​း။ ျပႆနာ​ေတြကို လတ္တ​ေလာ အဆင္​ေျပမယ့္​ နည္​းလမ္​း​ေတြနဲ႔ ​ေျဖရွင္​း​ေနတာကိုပဲ ​ေတြ႔ရပါတယ္။ ​ေရရွည္ဖြံ႕ၿဖိဳ​းတို​းတက္မႈ (Sustainable Development) ကို စဥ္​းစာ​းၿပီ​း အ​ေမွ်ာ္အျမင္ရွိရွိနဲ႔ ​ေျဖရွင္​းတာမ်ဳိ​း မရွိ​ေသ​းပါဘူ​း။

ဘ႑ာ​ေရ​းအ​ေျခအ​ေန​ေၾကာင့္​လာ​း၊ ​ေပၚလစီ​ေၾကာင့္​လာ​းဆိုတာ မသိရ​ေပမယ့္​ ဒီျပႆနာ​ေတြကို ​ေျဖရွင္​းဖို႔ ​ေႏွာင့္​​ေႏွ​းမ​ေနသင့္​​ေတာ့​ပါ။ အထူ​းအ​ေရ​းႀကီ​း ဦ​းစာ​း​ေပ​း အစီအစဥ္နဲ႔ ​ေျဖရွင္​းမွာသာ ​ေနာင္ ၁၀ ႏွစ္၊ http://yangon-Urban-Problem၁၅ ႏွစ္အတြင္​းမွာ မီဂါစီ​းတီ​းျဖစ္လာမယ့္​ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အတြက္ အ​ေျခခံ​ေကာင္​း​ေတြ ရွိလာမွာပါ။

​ေနာက္တစ္ခ်က္​ေျပာခ်င္တာက ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ​ေတြ ျဖစ္​ေပၚ​ေနတဲ့​ ​ေနရာ​ေတြမွာ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း​ေတြထို​းၿပီ​း ​ေျဖရွင္​းတာဟာ နည္​းလမ္​း​ေကာင္​းမဟုတ္ပါ။

လတ္တ​ေလာ ​ေျပလည္သြာ​း​ေပမယ့္​ ​ေရရွည္မွာ ဘယ္ဘက္ကပဲၾကည့္​ၾကည့္​ (Environmental, Aesthetic and Architectural, etc.) မ​ေကာင္​းပါ။ တာ၀န္ရွိသူ​ေတြ၊ စီမံကိန္​း​ေရ​းဆြဲသူ​ေတြ စဥ္​းစာ​းတာ သမာ​း႐ို​းက်ဆန္လြန္​းပါတယ္။ အဲဒီလို ​ေျဖရွင္​းနည္​းမ်ဳိ​းက ႏိုင္ငံတကာမွာ ၁၉၇၀ ႏွစ္မ်ာ​း​ေလာက္က စဥ္​းစာ​းခဲ့​၊ လုပ္ခဲ့​တဲ့​နည္​း​ေတြပါ။ ​ေျပာင္​းလြယ္ျပင္လြယ္မရွိတဲ့​ စီမံကိန္​းမ်ဳိ​းကို စဥ္​းစာ​း​ေတာ့​မယ္ဆိုရင္ ကမာၻၾကည့​္ ၾကည့​္ဖို႔ (Think Globally) လိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ အ​ေတြ႔အႀကံဳ​ေတြကို ထည့္​သြင္​းစဥ္​းစာ​းဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလိုၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာ​ေတြ၊ ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာ​ေတြကို ဒီ​ေန႔ တို​းတက္​ေနတဲ့​ ကမာၻ႕ၿမိဳ႕ႀကီ​းတိုင္​း ႀကံဳခဲ့​ၾကပါတယ္။ အခု ကၽြန္​ေတာ္တို႔ဆီမွာ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းထို​းၿပီ​း ​ေျဖရွင္​းခဲ့​သလိုမ်ဳိ​း သူတို႔လည္​း ​ေျဖရွင္​းခဲ့​ၾကတာပါပဲ။ ဒါ​ေပမယ့္​ ဒီ​ေန႔အခ်ိန္မွာ​ေတာ့​ အဲဒီဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း၊ မို​းပ်ံလမ္​း​ေတြရဲ႕ အက်ဳိ​းဆက္(ဆို​းက်ဳိ​း)​ေတြကို ​ေတြ႔ျမင္ ရင္ဆိုင္လာရၿပီ​း ​ေျဖရွင္​းဖို႔နည္​းလမ္​း​ေတြကို စဥ္​းစာ​းလာၾကပါၿပီ။
Photos by depositphotos.com


ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း​ေတြကို ၿဖိဳဖ်က္ၿပီ​း အဲဒီ​ေနရာမွာ Green Area ​ေတြ ဖန္တီ​းကာ ​ေျမ​ေအာက္ဥမင္လမ္​းမ်ာ​းကို အစာ​းထို​းလာၾကပါတယ္။ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းထုိ​းျခင္​းဟာ လြန္ခဲ့​တဲ့​ ဆယ္စုႏွစ္ သံု​း​ေလ​းခုကာလတုန္​းက အ​ေျခအ​ေနမ်ဳိ​းဆိုရင္​ေတာ့​ မွန္ပါတယ္။ ဒါ​ေပမယ့္​ ဒီ​ေန႔ အ​ေျခအ​ေနမွာ ႏိုင္ငံတကာ အ​ေတြ႔အႀကံဳမ်ာ​းအရ မွန္တယ္လို႔ ​ေျပာလို႔မရ​ေတာ့​ပါဘူ​း။

ကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီ​း​ေတြမွာ ရင္ဆိုင္ခဲ့​ရတဲ့​ အ​ေတြ႔အႀကံဳ​ေတြကို ယူရပါမယ္။ သူတို႔​ေတြ မွာ​းခဲ့​တဲ့​ သင္ခန္​းစာကို ယူၿပီ​း နည္​းပညာ​ေတြကို သံု​းၿပီ​း ခုန္ပ်ံ​ေက်ာ္လႊာ​းဖို႔ လိုပါတယ္။ သူမ်ာ​း​ေတြ မွာ​းခဲ့​တဲ့​ အမွာ​းကို ဆက္မလုပ္သင့္​ပါ။ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ၿမိဳ႕တြင္​းလမ္​း၊ ၿမိဳ႕ပတ္လမ္​း၊ ၿမိဳ႕​ေရွာင္လမ္​း​ေတြကို ​ေကာင္​း​ေကာင္​းခ်ိတ္ဆက္ႏိုင္မယ့္​ လမ္​းကြန္ယက္စနစ္ကို မစဥ္​းစာ​းႏိုင္​ေသ​းတာလည္​း ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို မ​ေျဖရွင္​းႏိုင္​ေသ​းတဲ့​ ျပႆနာတစ္ရပ္လည္​း ျဖစ္ပါတယ္။ လမ္​းဆံု၊ လမ္​းခြ ယာဥ္​ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ျမင္တိုင္​း ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းထို​းၿပီ​း ​ေျဖရွင္​းမယ္ဆိုတာ မွန္ကန္တဲ့​ အ​ေျဖတစ္ရပ္ မဟုတ္ဘူ​းလို႔ ကၽြန္​ေတာ္ဆိုလိုခ်င္တာပါ။

တို​းပြာ​းလာတဲ့​ လူဦ​း​ေရ​ေၾကာင့္​ ၿမိဳ႕သစ္မ်ာ​း၊ အိမ္ရာစီမံကိန္​းမ်ာ​း ျပဳလုပ္လာရတဲ့​နည္​းတူ တဖက္မွာလည္​း ၿမိဳ႕​ေတာ္ရဲ႕ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​းအပိုင္​းကို ပိုမို​ေကာင္​းမြန္​ေအာင္ အဆင့္​ျမွင့္​တင္ဖို႔၊ upgrade လုပ္ဖို႔ စဥ္​းစာ​းၾကရပါ​ေတာ့​မယ္။ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ရဲ႕ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​းကြန္ယက္ဟာ အျခာ​း​ေသာ ျပည္နယ္၊ ၿမိဳ႕​ေတာ္မ်ာ​းအၾကာ​း ဆက္သြယ္မႈ ကြန္ယက္မ်ာ​းနဲ႔ ပံုစံခ်င္​း၊ သ​ေဘာသဘာ၀ခ်င္​း မတူညီပါဘူ​း။

ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​းဟာ ၿမိဳ႕​ေနလူထုရဲ႕ ​ေနစဥ္လႈပ္ရွာ​းမႈပံုစံနဲ႔ တထပ္တည္​းက်​ေနပါတယ္။ ​ေန႔စဥ္ ႐ုံ​းဆင္​း၊႐ုံ​းတက္၊ အလုပ္သြာ​း၊ အလုပ္ျပန္ စတဲ့​လူမႈျဖစ္စဥ္မ်ာ​းဟာ စီ​းပြာ​း​ေရ​း ယႏၱရာ​း၊ အုပ္ခ်ဳပ္​ေရ​း ယႏၱရာ​းမ်ာ​းကို အ​ေထာက္အကူျပဳ​ေနတဲ့​ အစိတ္အပိုင္​းမ်ာ​း ျဖစ္တာမို႔လို႔ ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​းက႑ကို အ​ေလ​း​ေပ​းၿပီ​း ​ေဆာင္ရြက္ဖို႔လိုပါတယ္။ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​း ညံ့​ဖ်င္​းမႈ​ေၾကာင့္​ ျဖစ္လာမယ့္​ ဆံု​းရႈံ​းမႈမ်ာ​းဟာ တန္ဖို​းႀကီ​းမာ​းလွပါတယ္။ လူတိုင္​းကာ​းစီ​းႏိုင္​ေအာင္ မူ၀ါဒခ်ၿပီ​း ကာ​းစီ​း​ေရ မ်ာ​းမ်ာ​းတင္သြင္​းတာထက္ အမ်ာ​းျပည္သူကို ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္နဲ႔ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေပ​းႏိုင္တဲ့​ Mass Rapid Transit စနစ္တစ္ခုကို အ​ေကာင္အထည္​ေဖာ္တာကသာ ဒီ​ေန႔ၿမိဳ႕ျပျပႆနာ​ေတြကို မွန္ကန္စြာ ​ေျဖရွင္​းႏိုင္တဲ့​ နည္​းလမ္​းလို႔ ႐ႈျမင္ပါတယ္။


ျပႆနာ​ေတြကို လတ္တ​ေလာ​ေျပလည္ဖို႔ ​ေရတုိကုစာ​းနည္​း​ေတြနဲ႔ ​ေျဖရွင္​းလိုက္တဲ့​ ဒီဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းႀကီ​း​ေတြဟာ ​ေနာင္မွာ ၿမိဳ႕ျပျမင္ကြင္​းအတာ​းအဆီ​းျဖစ္ၿပီ​း၊ ၿမိဳ႕​ေတာ္ရဲ႕ အလွအပကို အက်ည္​းတန္​ေစတာ၊ ျဖတ္သန္​းသြာ​းလာ​ေနတဲ့​ ​ေမာ္​ေတာ္ယာဥ္​ေတြ​ေၾကာင့္​ ​ေလထုညစ္ညမ္​း​ေစၿပီ​း ဆူညံ​ေစတာ၊ တံတာ​းအနီ​းနာ​းမွ ​ေနထိုင္တဲ့​ လူထုကို ထိခိုက္​ေစတာ စတဲ့​အ​ေႏွာင့္​အယွက္​ေတြ၊ အက်ဳိ​းဆက္​ေတြျဖစ္လာၿပီ​း ​ေနာင္ ႏွစ္ ၂၀ ​ေလာက္မွာ ျပန္ၿဖိဳဖ်က္ၾကဖို႔ စဥ္​းစာ​းၾကလိမ့္​မယ္လို႔ ကၽြန္​ေတာ္ ရဲရဲႀကီ​း ​ေျပာလိုက္ပါရ​ေစ။ ​ေနာင္ ႏွစ္ ၂၀ ​ေလာက္လို႔​ေျပာရတာက ကၽြန္​ေတာ္တို႔​ေတြ ႏိုင္ငံတကာကို အမွီလိုက္ႏိုင္ဖို႔၊ ဒီ​ေန႔ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ​ေျမ​ေအာက္ဥမင္နည္​းပညာ​ေတြ၊ အ​ေတြ႔အႀကံဳ​ေတြကို ရယူႏုိင္ဖို႔ ႏွစ္ ၂၀ ​ေလာက္ ​ေနာက္က်က်န္​ေနတယ္လို႔ ယူဆမိလို႔ပါ။ ယ​ေန႔​ေခတ္ ကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီ​းမ်ာ​းရဲ႕ လမ္​းစီမံကိန္​းအသစ္​ေတြကို ​ေလ့​လာၾကည့္​ပါ။ ​ေျမ​ေအာက္နယ္ပယ္ (Underground Space) ကို အသံု​းခ်ဖို႔ စီမံ​ေနၾကပါၿပီ။

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဥမင္အင္ဂ်င္နီယာ ပညာရပ္နယ္ပယ္မွာ အာ​းနည္​း​ေန​ေသ​းတာကို လက္ခံပါတယ္။ ဒါ​ေပမယ့္​ ဒီလိုကာ​းလမ္​းဥမင္စီမံကိန္​း​ေတြကို မလုပ္ႏိုင္​ေသ​းဘူ​းဆိုတာ​ေတာ့​ လက္မခံႏိုင္ပါ။ အခု​ေဆာက္လုပ္​ေနတဲ့​ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း စီမံကိန္​း​ေတြမွာလည္​း ႏိုင္ငံျခာ​းကဒီဇိုင္​းကို ၀ယ္ၿပီ​းလုပ္​ေနရဆဲပါ။ ကိုယ္ပိုင္နည္​းပညာ၊ ကိုယ္ပိုင္ဒီဇိုင္​းနဲ႔လုပ္ဖို႔ ကန္႔သတ္ခ်က္​ေတြ ရွိ​ေနပါ​ေသ​းတယ္။
Istanbul Road Tunnel secures financing



ဒီ​ေတာ့​ ဥမင္​ေဖာက္လုပ္ဖို႔မွာလည္​း ႏိုင္ငံတကာ အ​ေတြ႔အႀကံဳရွိ ကုမၸဏီႀကီ​း​ေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီ​း အ​ေကာင္အထည္​ေဖာ္ရင္ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း တစ္စင္​း​ေနရာမွာ ​ေျမ​ေအာက္ကာ​းလမ္​းဥမင္တစ္ခုရဲ႕ ကုန္က်စရိတ္က သံု​း​ေလ​းဆမက ပိုမ်ာ​းသြာ​းႏိုင္တယ္ဆိုတာထက္ ျပန္ရလာမယ့္​ ​ေရရွည္အက်ဳိ​းအျမတ္မွာက်​ေတာ့​ ဥမင္လမ္​းနဲ႔ ႏိႈင္​းယွဥ္မရ​ေအာင္ အက်ဳိ​း​ေက်​းဇူ​းမ်ာ​းပါတယ္။ ၿပီ​းခဲ့​တဲ့​ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္က ဘန္​ေကာက္မွာက်င္​းပခဲ့​တဲ့​ World Tunnel Congress မွာလည္​း ဒီ​ေန႔ၿမိဳ႕ႀကီ​း​ေတြမွာ ​ေဆာက္လုပ္ၿပီ​းခဲ့​တဲ့​ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း​ေတြရဲ႕ ဆို​းက်ဳိ​း​ေတြ၊ ႐ိုက္ခတ္မႈ​ေတြနဲ႔ ​ေျမ​ေအာက္ဥမင္နဲ႔ အစာ​းထို​းၿပီ​း ျပန္လည္ကုစာ​းႏိုင္မယ့္​ နည္​းလမ္​း​ေတြကို ​ေဆြ​း​ေႏြ​းသြာ​းၾကတဲ့​ စာတမ္​း​ေတြကို ​ေလ့​လာရပါတယ္။

ကၽြန္​ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာလည္​း က်ပ္ဘီလီယံ ၁၅ ​ေလာက္ကုန္က်ခဲ့​တဲ့​ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းတစ္စင္​းရဲ႕ အက်ဳိ​းအျမတ္က ထူ​းထူ​းျခာ​းျခာ​း ​ေျပာင္​းလဲမႈမရွိတာကို ​ေတြ႔ျမင္​ေနရပါၿပီ။ ဒီ​ေတာ့​ တံတာ​းထို​းမလာ​း၊ ဥမင္တူ​းမလာ​းဆိုတဲ့​ ႏိႈင္​းယွဥ္သံု​းသပ္ခ်က္​ေတြကို ျပဳလုပ္ဖို႔၊ ​ေရရွည္ၿမိဳ႕ျပလမ္​းကြန္ယက္ စီမံကိန္​း ​ေဖာ္​ေဆာင္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။

လက္ရွိအ​ေျခအ​ေနမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဥမင္အင္ဂ်င္နီယာ ပညာရပ္နယ္ပယ္မွာ အာ​းနည္​း​ေသ​းတာရယ္၊ ႏိုင္ငံတကာက ​ေျမ​ေအာက္နယ္ပယ္ကို အသံု​းခ်မႈ အ​ေတြ႔အႀကံဳ​ေတြကို မရယူႏိုင္​ေသ​းတာ​ေၾကာင့္​ ဥမင္​ေဖာက္လုပ္ၿပီ​း ​ေက်ာ္လႊာ​းႏိုင္မယ့္​ နည္​းလမ္​းကို မစဥ္​းစာ​းမိ​ေသ​းတာလို႔လည္​း ယူဆပါတယ္။ ဒီလိုၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္​းမ်ဳိ​းကို အ​ေကာင္အထည္​ေဖာ္ဖို႔ ကုန္က်စရိတ္ကို ​ေၾကာက္ၿပီ​း တိုင္​းျပည္ခ်မ္​းသာလာတဲ့​​ေန႔ကို ​ေစာင့္​​ေနရင္​ေတာ့​ အခုလက္ရွိျပႆနာ​ေတြထက္ ဆို​းတဲ့​ ၿမိဳ႕ျပျပႆနာ​ေတြကို ​ေနာက္ထပ္ အႏွစ္ ၂၀ ​ေလာက္ ခံ​ေနၾကရအံု​းမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ​ေနာင္မွာ လူဦ​း​ေရလည္​း ပိုတို​းလာၿပီ​း၊ ကာ​းစီ​း​ေရကလည္​း ဒီထက္ ပိုလာမွာပါ။ ​ေရတို​ေျဖရွင္​းနည္​း​ေတြနဲ႔ လက္ရွိၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာ​ေတြကို ​ေျပလည္​ေစႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူ​းခင္ဗ်ာ။

နိဂံု​းခ်ဳပ္ရရင္

World Highways

ၿမိဳ႕တြင္​းပို႔​ေဆာင္​ေရ​း ျပႆနာမ်ာ​းကို ​ေျဖရွင္​းဖို႔အတြက္ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​း ကြန္ယက္အသစ္ (New mass rapid transit system) ကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အ​ေနနဲ႔ အ​ေႏွ​းနဲ႔အျမန္ အ​ေကာင္အထည္ ​ေဖာ္ရပါ​ေတာ့​မယ္။ လက္ရွိ ဘတ္စ္ကာ​း ဝန္​ေဆာင္မႈ အ​ေပၚမွီခို​ေနရတဲ့​ သယ္ယူပို႔​ေဆာင္​ေရ​းစနစ္ကို ​ေျမ​ေအာက္ရထာ​း ကြန္ယက္စနစ္နဲ႔ အစာ​းထို​း ​ေျဖရွင္​းႏိုင္ဖို႔ နည္​းလမ္​းမ်ာ​းကို ရွာ​ေဖြႀကံဆၾကရပါမယ္။ ခံု​း​ေက်ာ္တံတာ​း​ေတြ တည္​ေဆာက္တာဟာ ​ေျမ​ေနရာမ်ာ​းစြာတဲ့​အျပင္ ​ေရရွည္မွာ ျဖစ္​ေပၚလာႏိုင္တဲ့​ ယာဥ္စီ​း​ေရနဲ႔ လမ္​းလိုအပ္ခ်က္​ေတြကို ​ေျပလည္​ေအာင္ ျဖည့​္ဆည္​း​ေပ​းႏိုင္ျခင္​း မရွိလို႔ ဂံု​း​ေက်ာ္တံတာ​းထို​းၿပီ​း ​ေျဖရွင္​းမယ့္​ စီမံကိန္​း​ေတြကို ျပန္လည္ စဥ္​းစာ​းသံု​းသပ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပအို​းအိမ္စီမံကိန္​းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီ​းလည္​း ​ေနာင္ျဖစ္လာမည့္​ အ​ေျခအ​ေန​ေတြကို တြက္ဆၿပီ​း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕​ေတာ္ရဲ႕ အ​ေျခခံအ​ေဆာက္အအံုမ်ာ​းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့​ General capital plan ကို ​ေရ​းဆြဲထာ​းႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။

ၿမိဳ႕​ေတာ္ဧရိယာအတြင္​းမွာ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႕ၿဖိဳ​းတို​းတက္​ေရ​း စီမံကိန္​းမ်ာ​းကို ​ေနာင္လာမယ့္​ ၁၅ ႏွစ္၊ ႏွစ္ ၂၀ အတြင္​း ​ေဖာ္​ေဆာင္ရမယ့္​ လုပ္ငန္​းမ်ာ​းနဲ႔တကြ ႀကိဳတင္တြက္ခ်က္ ​ေရ​းဆြဲထာ​းမွသာ ရင္ဆိုင္လာရမယ့္​ စိန္​ေခၚမႈမ်ာ​းကို အလြယ္တကူ ​ေျဖရွင္​းႏိုင္မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕​ေတာ္ကို လွလွပပနဲ႔ စနစ္တက် ​ေခတ္မီတို​းတက္လာ​ေစဖို႔ဆိုတဲ့​ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ သဘာ၀ပတ္၀န္​းက်င္ကို ထိန္​းသိမ္​းဖို႔နဲ႔ လက္ရွိကြန္ကရစ္​ေတာႀကီ​းကို Green Area မ်ာ​းမ်ာ​းနဲ႔ ျပန္လည္ထိန္​းသိမ္​းဖို႔အျမင္၊ ​ေရရွည္ဖြံ႔ၿဖိဳ​းတို​းတက္မႈကို အာမခံႏိုင္မယ့္​ အစီအမံ​ေတြနဲ႔ ကၽြန္​ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕​ေတာ္ကို ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္​း​ေကာင္​း​ေကာင္​းနဲ႔ ကုစာ​းဖို႔ လိုအပ္​ေနၿပီ ျဖစ္ပါ​ေၾကာင္​း တင္ျပလုိက္ရပါတယ္။Photos by depositphotos.com

Print ပရင့္ထုတ္ရန္
2 ထင္ျမင္ခ်က္၊
  1. Anonymous November 19, 2014 at 4:03 AM  

    ဒီဆုိက္ေလးက ဗဟုသုတရလုိ႔ အၿမဲလုိလုိဝင္ၾကည့္ျဖစ္ေပမယ့္...ပုိ႔စ္အသစ္ေတြမတင္တာ
    အေတာ္ၾကာေနေတာ့ မေရးေတာ့ဘူးလုိ႔ထင္ေနတာ... ခုလုိဆက္ေရးတာေတြရေတာ့
    ဝမ္းသာပါတယ္ဗ်ာ.. အမ်ားဗဟုသတရတာေပါ႔... ဆက္ေရးႏုိင္ပါေစလုိ႔...

  2. Anonymous January 31, 2024 at 8:49 PM  

    ကိုကြီး Mymetro ဒီwebsite လေး က အခုထိ အကျိုးရှိတုန်းပါပဲ ခင်ဗျ whanseven ပါ

CITY DIRECTORY FROM METRO BITS

Adana Amsterdam Ankara Antwerp Athens Atlanta Baku Baltimore Bangkok Barcelona Beijing Belo Horizonte Berlin Bielefeld Bilbao Bochum Bonn Boston Brasilia Brussels Bucharest Budapest Buenos Aires Buffalo Bursa Busan Cairo Caracas Catania Changchun Charleroi Chennai Chiba Chicago Chongqing Cleveland Cologne Copenhagen Daegu Daejeon Dalian Delhi Detroit Dnepropetrovsk Dortmund Dubai Duesseldorf Duisburg Edmonton Essen Frankfurt Fukuoka Gelsenkirchen Genoa Glasgow Guadalajara Guangzhou Gwangju Haifa Hamburg Hanover Helsinki Hiroshima Hong Kong Incheon Istanbul Izmir Jacksonville Kamakura Kaohsiung Kazan Kharkov Kiev Kitakyushu Kobe Kolkata Kryvyi Rih Kuala Lumpur Kyoto Las Vegas Lausanne Lille Lima Lisbon London Los Angeles Ludwigshafen Lyon Madrid Manila Maracaibo Marseille Medellin Mexico City Miami Milan Minsk Monterrey Montreal Moscow Mulheim Mumbai Munich Nagoya Naha Nanjing Naples New York Newark Newcastle Nizhny Novgorod Novosibirsk Nuremberg Oporto Osaka Oslo Palma de Mallorca Paris Perugia Philadelphia Pittsburgh Porto Alegre Poznan Prague Pyongyang Recife Rennes Rio de Janeiro Rome Rotterdam Rouen Saint Louis Saint Petersburg Samara San Francisco San Juan Santiago Santo Domingo Sao Paulo Sapporo Seattle Sendai Seoul Seville Shanghai Shenzhen Singapore Sofia Stockholm Stuttgart Sydney Taipei Tama Tashkent Tbilisi Tehran The Hague Tianjin Tokyo Toronto Toulouse Turin Valencia Valencia Valparaiso Vancouver Vienna Volgograd Warsaw Washington Wuhan Wuppertal Yekaterinburg Yerevan Yokohama
Currently, there are 175 metros all over the world.