ကၽြန္ေတာ္ေျပာခ်င္ေနခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာေလးတစ္ခုရွိပါတယ္။ ေျပာဖို႔စိတ္ကူးလိုက္၊ မေျပာေတာ့ပါဘူးလို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္နဲ႔ ေနလာတာ ႏွစ္ေတြေတာင္ ေတာ္ေတာ္ၾကာပါၿပီ။ အခုေတာ့ ေျပာလိုက္ေတာ့မယ္ဗ်ာ။
အေၾကာင္းကေတာ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပါ။ တျခားကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီးေတြကို အေပၚစီးက ၾကည့္ရင္ အရမ္းလွတာကို ေတြ႔ရမွာပါ။ Urban plan စနစ္တက်ရွိတာရယ္၊ ၿမိဳ႕ျပဗိသုကာဆိုင္ရာ အလွအပေတြကို ထိန္းသိမ္းတာ၊ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ကို ထိန္းသိမ္းဖို႔ အၿမဲတေစႀကိဳးစားေနၾကတာေတြေၾကာင့္ ေနခ်င္စဖြယ္၊ သြားလည္ခ်င္စဖြယ္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီးကေတာ့ ေတာ္ေတာ္အၾကည့္ရဆိုးေနပါၿပီ။ ၿမိဳ႕နယ္တိုင္းမွာ လူေနတိုက္တာေတြ ျပည့္ၾကပ္ေနၿပီးေတာ့ ေနရာလြတ္မရွိေတာ့ပါဘူး။ Green Area လည္းေတာ္ေတာ္နည္းလာပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပအိုးအိမ္ဆိုင္ရာ Plan မရွိတာရယ္၊ တာ၀န္မဲ့တဲ့ ခြင့္ျပဳခ်က္ေတြနဲ႔ မူလေျမကြက္ ၄၀×၆၀ အက်ယ္ကေန ၂၀×၆၀၊ ၁၀×၆၀ ေလာက္အထိ ျဖစ္လာၿပီးေတာ့ အဲဒီေျမကြက္ က်ဥ္းက်ဥ္းေလးေတြမွာ ျဖစ္သလို ကန္ထ႐ိုက္တိုက္ေတြ ေဆာက္ရင္း မီးျခစ္ဆံဗူးေလးေတြ ေထာင္တားသလို ပုံပ်က္ပန္းပ်က္ တိုက္ေလးေတြအမ်ားႀကီး ထြက္ေပၚလာတာပါပဲ။
အက်ဳိးဆက္က ရပ္ကြက္တိုင္း၊ ၿမိဳ႕နယ္တိုင္းမွာ ေနရာလြတ္ေတြ မရွိေတာ့တာပါပဲ။ လမ္းေတြက်ဥ္း၊ ကားရပ္နားဖို႔ ေနရာမရွိနဲ႔ ေနာက္ထပ္ ၅ ႏွစ္ေလာက္အတြင္းမွာ တကယ့္ၿမိဳ႕ျပျပႆနာ ႀကီးႀကီးမားမားကို ရင္ဆိုင္ရေတာ့မယ္။ Green Area အရမ္းနည္းသြားၿပီးေတာ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီးဟာ ကြန္ကရစ္သခၤ်ဳိင္းႀကီးတစ္ခု ျဖစ္လာပါၿပီ။ စကၤာပူၿမိဳ႕ႀကီးကို ၾကည့္ပါ။
သူတို႔ဆီမွာ ေနရာလြတ္ အကန္႔အသတ္ၾကားထဲကကို သစ္ႀကီး၊ ၀ါးႀကီးေတြကို ထိန္းသိမ္းတယ္။ အစိမ္းေရာင္ဧရိယာ ပိုမိုတိုးလာဖို႔လုပ္ၾကတယ္။ ၿမိဳ႕ေတာ္ကို ပန္းဥယ်ာဥ္ႀကီးသဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေနၾကပါတယ္။ Garden City လို႔ ေျပာေနေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ City in the Garden လို႔ေတာင္ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာကေတာ့ အေဆာက္အဦနဲ႔ မလြတ္လို႔၊ စီမံကိန္းနဲ႔ မလြတ္လို႔ဆိုၿပီး ခုတ္လိုက္တာ သစ္ပင္ႀကီးေတြေတာင္မက်န္ေတာ့ပါဘူး။ အခုေနာက္ပိုင္း ဆယ္စုႏွစ္ေလာက္မွာ ပိုၿပီး သိသာလာပါတယ္။ အရင္က စိမ္းလန္းေနတဲ့ေနရာေတြမွာ ကြန္ကရစ္တိုက္တာေတြ ေပၚလာတယ္။ အပူခ်ိန္လည္း သိသိသာသာ တက္လာပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္က တာ၀န္ရွိသူေတြအေနနဲ႔ ေျမကြက္ေတြ ခြဲစိတ္ေရာင္းခ်တာကို ကန္႔သတ္ဖို႔လိုသလို လမ္းအက်ယ္၊ ေျမအက်ယ္နဲ႔မမွ် ကန္ထ႐ိုက္တိုက္ေတြ ေဆာက္ခြင့္ျပဳေနတာေတြကို အေမွ်ာ္အျမင္ရွိရွိနဲ႔ တားဆီးဖို႔ လိုေနပါၿပီ။
လက္ရွိမွာ ၿမိဳျပအဂၤါရပ္နဲ႔ ညီဖို႔၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ကို လွလွပပ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔အတြက္ လမ္းေတြခ်ဲ႕ဖို႔၊ ေရႏႈတ္ေျမာင္းစနစ္ေတြ လုပ္ဖို႔၊ ရႈပ္ေထြးေနတဲ့ ဓာတ္တိုင္၊ ဓာတ္ႀကိဳးေတြ ရွင္းဖို႔၊ ေရနဲ႔ မိလႅာစနစ္ေတြ ထည့္သြင္းဖို႔ စတဲ့ ျမဴနီစပယ္လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ကိုင္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ ခက္ခဲတဲ့ အေနအထား ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဒီလိုသာ စည္းမရွိ၊ စနစ္မရွိ၊ Plan မရွိဘဲ ဆက္သြားေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေနာက္ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုအတြင္းမွာ ျပန္ျပင္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ခက္သြားမယ့္ အေျခအေနကို ေရာက္သြားပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအခါက်မွ ျဖစ္သလိုေဆာက္ထားတဲ့ တိုက္ေတြကို ျပန္ဖ်က္ဖို႔လည္း ခက္သြားမွာျဖစ္ၿပီး ၿမိဳ႕ေနလူထုလည္း ဒုကၡေရာက္၊ ၿမိဳ႕ေတာ္သာယာေအာင္လုပ္ခ်င္တဲ့ တာ၀န္ရွိသူေတြလည္း ေခါင္းစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က လက္ရွိရန္ကုန္မွာ ႀကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာပါ။ တိုးလာတဲ့ လူဦးေရ၊ ေခတ္စနစ္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔ Urban Planning ကို အေလးမထားဘဲ ေဆာက္လိုက္တဲ့ တိုက္တာေတြေၾကာင့္ လက္ရွိလမ္းေတြကလည္း ထပ္ခ်ဲ႕ဖို႔ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိလာပါတယ္။ တခ်ဳိ႕လမ္းေတြက ထပ္ခ်ဲ႕ဖို႔ လံုး၀ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။
ဒီေတာ့ ယာဥ္စီးေရ တိုးလာတာနဲ႔အမွ် လမ္းပိတ္ဆို႔မႈေတြ ျဖစ္လာေတာ့တာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္သတိထားမိသေလာက္ Eleven Media မွာ ၂၀၀၈-၂၀၀၉ ခုႏွစ္ေလာက္က စၿပီး ယေန႔အထိ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေန လူဦးေနတိုးလာမႈ၊ ၿမိဳ႕ဧရိယာခ်ဲ႕ထြင္မႈ၊ အမ်ားျပည္သူသံုး ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စနစ္ျမင့္တင္ဖို႔၊ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔ အစဥ္တစိုက္ ေထာက္ျပေရးသားခဲ့တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ သက္တမ္းအားျဖင့္ ၅ ႏွစ္ေက်ာ္ ၆ ႏွစ္ေလာက္ ၾကာခဲ့ပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ၿမိဳျပဆိုင္ရာ တာ၀န္ရွိသူေတြအေနနဲ႔ ဒါကို အေလးထားၿပီး စီမံကိန္းလုပ္တာ၊ ဒီၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔ ႀကိဳးစားတာ ေတာ္ေတာ္အားနည္းပါတယ္။ ႏွစ္ ၂၀၊ ႏွစ္ ၃၀ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ စီမံကိန္းေတြ ေရးဆြဲမယ္လို႔ ရံဖန္ရံခါ သတင္းေတြ ဖတ္ရတယ္၊ ဂ်ပန္အကူအညီနဲ႔ Plan ဆြဲတယ္လို႔လည္း ၾကားရေပမယ့္ လက္ေတြ႔မွာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတာ မေတြ႔ရေသးပါဘူး။ ျပႆနာေတြကို လတ္တေလာ အဆင္ေျပမယ့္ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ေျဖရွင္းေနတာကိုပဲ ေတြ႔ရပါတယ္။ ေရရွည္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ (Sustainable Development) ကို စဥ္းစားၿပီး အေမွ်ာ္အျမင္ရွိရွိနဲ႔ ေျဖရွင္းတာမ်ဳိး မရွိေသးပါဘူး။
ဘ႑ာေရးအေျခအေနေၾကာင့္လား၊ ေပၚလစီေၾကာင့္လားဆိုတာ မသိရေပမယ့္ ဒီျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔ ေႏွာင့္ေႏွးမေနသင့္ေတာ့ပါ။ အထူးအေရးႀကီး ဦးစားေပး အစီအစဥ္နဲ႔ ေျဖရွင္းမွာသာ ေနာင္ ၁၀ ႏွစ္၊ http://yangon-Urban-Problem၁၅ ႏွစ္အတြင္းမွာ မီဂါစီးတီးျဖစ္လာမယ့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အတြက္ အေျခခံေကာင္းေတြ ရွိလာမွာပါ။
ေနာက္တစ္ခ်က္ေျပာခ်င္တာက ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈေတြ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ေနရာေတြမွာ ဂံုးေက်ာ္တံတားေတြထိုးၿပီး ေျဖရွင္းတာဟာ နည္းလမ္းေကာင္းမဟုတ္ပါ။
လတ္တေလာ ေျပလည္သြားေပမယ့္ ေရရွည္မွာ ဘယ္ဘက္ကပဲၾကည့္ၾကည့္ (Environmental, Aesthetic and Architectural, etc.) မေကာင္းပါ။ တာ၀န္ရွိသူေတြ၊ စီမံကိန္းေရးဆြဲသူေတြ စဥ္းစားတာ သမား႐ိုးက်ဆန္လြန္းပါတယ္။ အဲဒီလို ေျဖရွင္းနည္းမ်ဳိးက ႏိုင္ငံတကာမွာ ၁၉၇၀ ႏွစ္မ်ားေလာက္က စဥ္းစားခဲ့၊ လုပ္ခဲ့တဲ့နည္းေတြပါ။ ေျပာင္းလြယ္ျပင္လြယ္မရွိတဲ့ စီမံကိန္းမ်ဳိးကို စဥ္းစားေတာ့မယ္ဆိုရင္ ကမာၻၾကည့္ ၾကည့္ဖို႔ (Think Globally) လိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလိုၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာေတြ၊ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာေတြကို ဒီေန႔ တိုးတက္ေနတဲ့ ကမာၻ႕ၿမိဳ႕ႀကီးတိုင္း ႀကံဳခဲ့ၾကပါတယ္။ အခု ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ဂံုးေက်ာ္တံတားထိုးၿပီး ေျဖရွင္းခဲ့သလိုမ်ဳိး သူတို႔လည္း ေျဖရွင္းခဲ့ၾကတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဒီေန႔အခ်ိန္မွာေတာ့ အဲဒီဂံုးေက်ာ္တံတား၊ မိုးပ်ံလမ္းေတြရဲ႕ အက်ဳိးဆက္(ဆိုးက်ဳိး)ေတြကို ေတြ႔ျမင္ ရင္ဆိုင္လာရၿပီး ေျဖရွင္းဖို႔နည္းလမ္းေတြကို စဥ္းစားလာၾကပါၿပီ။
ဂံုးေက်ာ္တံတားေတြကို ၿဖိဳဖ်က္ၿပီး အဲဒီေနရာမွာ Green Area ေတြ ဖန္တီးကာ ေျမေအာက္ဥမင္လမ္းမ်ားကို အစားထိုးလာၾကပါတယ္။ ဂံုးေက်ာ္တံတားထုိးျခင္းဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္ သံုးေလးခုကာလတုန္းက အေျခအေနမ်ဳိးဆိုရင္ေတာ့ မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီေန႔ အေျခအေနမွာ ႏိုင္ငံတကာ အေတြ႔အႀကံဳမ်ားအရ မွန္တယ္လို႔ ေျပာလို႔မရေတာ့ပါဘူး။
ကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီးေတြမွာ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရတဲ့ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို ယူရပါမယ္။ သူတို႔ေတြ မွားခဲ့တဲ့ သင္ခန္းစာကို ယူၿပီး နည္းပညာေတြကို သံုးၿပီး ခုန္ပ်ံေက်ာ္လႊားဖို႔ လိုပါတယ္။ သူမ်ားေတြ မွားခဲ့တဲ့ အမွားကို ဆက္မလုပ္သင့္ပါ။ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ၿမိဳ႕တြင္းလမ္း၊ ၿမိဳ႕ပတ္လမ္း၊ ၿမိဳ႕ေရွာင္လမ္းေတြကို ေကာင္းေကာင္းခ်ိတ္ဆက္ႏိုင္မယ့္ လမ္းကြန္ယက္စနစ္ကို မစဥ္းစားႏိုင္ေသးတာလည္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို မေျဖရွင္းႏိုင္ေသးတဲ့ ျပႆနာတစ္ရပ္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ လမ္းဆံု၊ လမ္းခြ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ျမင္တိုင္း ဂံုးေက်ာ္တံတားထိုးၿပီး ေျဖရွင္းမယ္ဆိုတာ မွန္ကန္တဲ့ အေျဖတစ္ရပ္ မဟုတ္ဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ္ဆိုလိုခ်င္တာပါ။
တိုးပြားလာတဲ့ လူဦးေရေၾကာင့္ ၿမိဳ႕သစ္မ်ား၊ အိမ္ရာစီမံကိန္းမ်ား ျပဳလုပ္လာရတဲ့နည္းတူ တဖက္မွာလည္း ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးအပိုင္းကို ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္ အဆင့္ျမွင့္တင္ဖို႔၊ upgrade လုပ္ဖို႔ စဥ္းစားၾကရပါေတာ့မယ္။ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ရဲ႕ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးကြန္ယက္ဟာ အျခားေသာ ျပည္နယ္၊ ၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားအၾကား ဆက္သြယ္မႈ ကြန္ယက္မ်ားနဲ႔ ပံုစံခ်င္း၊ သေဘာသဘာ၀ခ်င္း မတူညီပါဘူး။
ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးဟာ ၿမိဳ႕ေနလူထုရဲ႕ ေနစဥ္လႈပ္ရွားမႈပံုစံနဲ႔ တထပ္တည္းက်ေနပါတယ္။ ေန႔စဥ္ ႐ုံးဆင္း၊႐ုံးတက္၊ အလုပ္သြား၊ အလုပ္ျပန္ စတဲ့လူမႈျဖစ္စဥ္မ်ားဟာ စီးပြားေရး ယႏၱရား၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားမ်ားကို အေထာက္အကူျပဳေနတဲ့ အစိတ္အပိုင္းမ်ား ျဖစ္တာမို႔လို႔ ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးက႑ကို အေလးေပးၿပီး ေဆာင္ရြက္ဖို႔လိုပါတယ္။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ညံ့ဖ်င္းမႈေၾကာင့္ ျဖစ္လာမယ့္ ဆံုးရႈံးမႈမ်ားဟာ တန္ဖိုးႀကီးမားလွပါတယ္။ လူတိုင္းကားစီးႏိုင္ေအာင္ မူ၀ါဒခ်ၿပီး ကားစီးေရ မ်ားမ်ားတင္သြင္းတာထက္ အမ်ားျပည္သူကို ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္နဲ႔ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေပးႏိုင္တဲ့ Mass Rapid Transit စနစ္တစ္ခုကို အေကာင္အထည္ေဖာ္တာကသာ ဒီေန႔ၿမိဳ႕ျပျပႆနာေတြကို မွန္ကန္စြာ ေျဖရွင္းႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းလို႔ ႐ႈျမင္ပါတယ္။
ျပႆနာေတြကို လတ္တေလာေျပလည္ဖို႔ ေရတုိကုစားနည္းေတြနဲ႔ ေျဖရွင္းလိုက္တဲ့ ဒီဂံုးေက်ာ္တံတားႀကီးေတြဟာ ေနာင္မွာ ၿမိဳ႕ျပျမင္ကြင္းအတားအဆီးျဖစ္ၿပီး၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ အလွအပကို အက်ည္းတန္ေစတာ၊ ျဖတ္သန္းသြားလာေနတဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြေၾကာင့္ ေလထုညစ္ညမ္းေစၿပီး ဆူညံေစတာ၊ တံတားအနီးနားမွ ေနထိုင္တဲ့ လူထုကို ထိခိုက္ေစတာ စတဲ့အေႏွာင့္အယွက္ေတြ၊ အက်ဳိးဆက္ေတြျဖစ္လာၿပီး ေနာင္ ႏွစ္ ၂၀ ေလာက္မွာ ျပန္ၿဖိဳဖ်က္ၾကဖို႔ စဥ္းစားၾကလိမ့္မယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ရဲရဲႀကီး ေျပာလိုက္ပါရေစ။ ေနာင္ ႏွစ္ ၂၀ ေလာက္လို႔ေျပာရတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြ ႏိုင္ငံတကာကို အမွီလိုက္ႏိုင္ဖို႔၊ ဒီေန႔ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ေျမေအာက္ဥမင္နည္းပညာေတြ၊ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို ရယူႏုိင္ဖို႔ ႏွစ္ ၂၀ ေလာက္ ေနာက္က်က်န္ေနတယ္လို႔ ယူဆမိလို႔ပါ။ ယေန႔ေခတ္ ကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားရဲ႕ လမ္းစီမံကိန္းအသစ္ေတြကို ေလ့လာၾကည့္ပါ။ ေျမေအာက္နယ္ပယ္ (Underground Space) ကို အသံုးခ်ဖို႔ စီမံေနၾကပါၿပီ။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဥမင္အင္ဂ်င္နီယာ ပညာရပ္နယ္ပယ္မွာ အားနည္းေနေသးတာကို လက္ခံပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုကားလမ္းဥမင္စီမံကိန္းေတြကို မလုပ္ႏိုင္ေသးဘူးဆိုတာေတာ့ လက္မခံႏိုင္ပါ။ အခုေဆာက္လုပ္ေနတဲ့ ဂံုးေက်ာ္တံတား စီမံကိန္းေတြမွာလည္း ႏိုင္ငံျခားကဒီဇိုင္းကို ၀ယ္ၿပီးလုပ္ေနရဆဲပါ။ ကိုယ္ပိုင္နည္းပညာ၊ ကိုယ္ပိုင္ဒီဇိုင္းနဲ႔လုပ္ဖို႔ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိေနပါေသးတယ္။
ဒီေတာ့ ဥမင္ေဖာက္လုပ္ဖို႔မွာလည္း ႏိုင္ငံတကာ အေတြ႔အႀကံဳရွိ ကုမၸဏီႀကီးေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ရင္ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဂံုးေက်ာ္တံတား တစ္စင္းေနရာမွာ ေျမေအာက္ကားလမ္းဥမင္တစ္ခုရဲ႕ ကုန္က်စရိတ္က သံုးေလးဆမက ပိုမ်ားသြားႏိုင္တယ္ဆိုတာထက္ ျပန္ရလာမယ့္ ေရရွည္အက်ဳိးအျမတ္မွာက်ေတာ့ ဥမင္လမ္းနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္မရေအာင္ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ားပါတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္က ဘန္ေကာက္မွာက်င္းပခဲ့တဲ့ World Tunnel Congress မွာလည္း ဒီေန႔ၿမိဳ႕ႀကီးေတြမွာ ေဆာက္လုပ္ၿပီးခဲ့တဲ့ ဂံုးေက်ာ္တံတားေတြရဲ႕ ဆိုးက်ဳိးေတြ၊ ႐ိုက္ခတ္မႈေတြနဲ႔ ေျမေအာက္ဥမင္နဲ႔ အစားထိုးၿပီး ျပန္လည္ကုစားႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းေတြကို ေဆြးေႏြးသြားၾကတဲ့ စာတမ္းေတြကို ေလ့လာရပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာလည္း က်ပ္ဘီလီယံ ၁၅ ေလာက္ကုန္က်ခဲ့တဲ့ ဂံုးေက်ာ္တံတားတစ္စင္းရဲ႕ အက်ဳိးအျမတ္က ထူးထူးျခားျခား ေျပာင္းလဲမႈမရွိတာကို ေတြ႔ျမင္ေနရပါၿပီ။ ဒီေတာ့ တံတားထိုးမလား၊ ဥမင္တူးမလားဆိုတဲ့ ႏိႈင္းယွဥ္သံုးသပ္ခ်က္ေတြကို ျပဳလုပ္ဖို႔၊ ေရရွည္ၿမိဳ႕ျပလမ္းကြန္ယက္ စီမံကိန္း ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။
လက္ရွိအေျခအေနမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဥမင္အင္ဂ်င္နီယာ ပညာရပ္နယ္ပယ္မွာ အားနည္းေသးတာရယ္၊ ႏိုင္ငံတကာက ေျမေအာက္နယ္ပယ္ကို အသံုးခ်မႈ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို မရယူႏိုင္ေသးတာေၾကာင့္ ဥမင္ေဖာက္လုပ္ၿပီး ေက်ာ္လႊားႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းကို မစဥ္းစားမိေသးတာလို႔လည္း ယူဆပါတယ္။ ဒီလိုၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္းမ်ဳိးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ ကုန္က်စရိတ္ကို ေၾကာက္ၿပီး တိုင္းျပည္ခ်မ္းသာလာတဲ့ေန႔ကို ေစာင့္ေနရင္ေတာ့ အခုလက္ရွိျပႆနာေတြထက္ ဆိုးတဲ့ ၿမိဳ႕ျပျပႆနာေတြကို ေနာက္ထပ္ အႏွစ္ ၂၀ ေလာက္ ခံေနၾကရအံုးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာင္မွာ လူဦးေရလည္း ပိုတိုးလာၿပီး၊ ကားစီးေရကလည္း ဒီထက္ ပိုလာမွာပါ။ ေရတိုေျဖရွင္းနည္းေတြနဲ႔ လက္ရွိၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာေတြကို ေျပလည္ေစႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူးခင္ဗ်ာ။
ၿမိဳ႕တြင္းပို႔ေဆာင္ေရး ျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းဖို႔အတြက္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ကြန္ယက္အသစ္ (New mass rapid transit system) ကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အေနနဲ႔ အေႏွးနဲ႔အျမန္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရပါေတာ့မယ္။ လက္ရွိ ဘတ္စ္ကား ဝန္ေဆာင္မႈ အေပၚမွီခိုေနရတဲ့ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္ကို ေျမေအာက္ရထား ကြန္ယက္စနစ္နဲ႔ အစားထိုး ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔ နည္းလမ္းမ်ားကို ရွာေဖြႀကံဆၾကရပါမယ္။ ခံုးေက်ာ္တံတားေတြ တည္ေဆာက္တာဟာ ေျမေနရာမ်ားစြာတဲ့အျပင္ ေရရွည္မွာ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တဲ့ ယာဥ္စီးေရနဲ႔ လမ္းလိုအပ္ခ်က္ေတြကို ေျပလည္ေအာင္ ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ျခင္း မရွိလို႔ ဂံုးေက်ာ္တံတားထိုးၿပီး ေျဖရွင္းမယ့္ စီမံကိန္းေတြကို ျပန္လည္ စဥ္းစားသံုးသပ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပအိုးအိမ္စီမံကိန္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးလည္း ေနာင္ျဖစ္လာမည့္ အေျခအေနေတြကို တြက္ဆၿပီး ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ အေျခခံအေဆာက္အအံုမ်ားနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ General capital plan ကို ေရးဆြဲထားႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။
ၿမိဳ႕ေတာ္ဧရိယာအတြင္းမွာ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး စီမံကိန္းမ်ားကို ေနာင္လာမယ့္ ၁၅ ႏွစ္၊ ႏွစ္ ၂၀ အတြင္း ေဖာ္ေဆာင္ရမယ့္ လုပ္ငန္းမ်ားနဲ႔တကြ ႀကိဳတင္တြက္ခ်က္ ေရးဆြဲထားမွသာ ရင္ဆိုင္လာရမယ့္ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို အလြယ္တကူ ေျဖရွင္းႏိုင္မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ကို လွလွပပနဲ႔ စနစ္တက် ေခတ္မီတိုးတက္လာေစဖို႔ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ကို ထိန္းသိမ္းဖို႔နဲ႔ လက္ရွိကြန္ကရစ္ေတာႀကီးကို Green Area မ်ားမ်ားနဲ႔ ျပန္လည္ထိန္းသိမ္းဖို႔အျမင္၊ ေရရွည္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို အာမခံႏိုင္မယ့္ အစီအမံေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ကို ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္းေကာင္းေကာင္းနဲ႔ ကုစားဖို႔ လိုအပ္ေနၿပီ ျဖစ္ပါေၾကာင္း တင္ျပလုိက္ရပါတယ္။
အေၾကာင္းကေတာ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပါ။ တျခားကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီးေတြကို အေပၚစီးက ၾကည့္ရင္ အရမ္းလွတာကို ေတြ႔ရမွာပါ။ Urban plan စနစ္တက်ရွိတာရယ္၊ ၿမိဳ႕ျပဗိသုကာဆိုင္ရာ အလွအပေတြကို ထိန္းသိမ္းတာ၊ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ကို ထိန္းသိမ္းဖို႔ အၿမဲတေစႀကိဳးစားေနၾကတာေတြေၾကာင့္ ေနခ်င္စဖြယ္၊ သြားလည္ခ်င္စဖြယ္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီးကေတာ့ ေတာ္ေတာ္အၾကည့္ရဆိုးေနပါၿပီ။ ၿမိဳ႕နယ္တိုင္းမွာ လူေနတိုက္တာေတြ ျပည့္ၾကပ္ေနၿပီးေတာ့ ေနရာလြတ္မရွိေတာ့ပါဘူး။ Green Area လည္းေတာ္ေတာ္နည္းလာပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပအိုးအိမ္ဆိုင္ရာ Plan မရွိတာရယ္၊ တာ၀န္မဲ့တဲ့ ခြင့္ျပဳခ်က္ေတြနဲ႔ မူလေျမကြက္ ၄၀×၆၀ အက်ယ္ကေန ၂၀×၆၀၊ ၁၀×၆၀ ေလာက္အထိ ျဖစ္လာၿပီးေတာ့ အဲဒီေျမကြက္ က်ဥ္းက်ဥ္းေလးေတြမွာ ျဖစ္သလို ကန္ထ႐ိုက္တိုက္ေတြ ေဆာက္ရင္း မီးျခစ္ဆံဗူးေလးေတြ ေထာင္တားသလို ပုံပ်က္ပန္းပ်က္ တိုက္ေလးေတြအမ်ားႀကီး ထြက္ေပၚလာတာပါပဲ။
အက်ဳိးဆက္က ရပ္ကြက္တိုင္း၊ ၿမိဳ႕နယ္တိုင္းမွာ ေနရာလြတ္ေတြ မရွိေတာ့တာပါပဲ။ လမ္းေတြက်ဥ္း၊ ကားရပ္နားဖို႔ ေနရာမရွိနဲ႔ ေနာက္ထပ္ ၅ ႏွစ္ေလာက္အတြင္းမွာ တကယ့္ၿမိဳ႕ျပျပႆနာ ႀကီးႀကီးမားမားကို ရင္ဆိုင္ရေတာ့မယ္။ Green Area အရမ္းနည္းသြားၿပီးေတာ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီးဟာ ကြန္ကရစ္သခၤ်ဳိင္းႀကီးတစ္ခု ျဖစ္လာပါၿပီ။ စကၤာပူၿမိဳ႕ႀကီးကို ၾကည့္ပါ။
သူတို႔ဆီမွာ ေနရာလြတ္ အကန္႔အသတ္ၾကားထဲကကို သစ္ႀကီး၊ ၀ါးႀကီးေတြကို ထိန္းသိမ္းတယ္။ အစိမ္းေရာင္ဧရိယာ ပိုမိုတိုးလာဖို႔လုပ္ၾကတယ္။ ၿမိဳ႕ေတာ္ကို ပန္းဥယ်ာဥ္ႀကီးသဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေနၾကပါတယ္။ Garden City လို႔ ေျပာေနေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ City in the Garden လို႔ေတာင္ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာကေတာ့ အေဆာက္အဦနဲ႔ မလြတ္လို႔၊ စီမံကိန္းနဲ႔ မလြတ္လို႔ဆိုၿပီး ခုတ္လိုက္တာ သစ္ပင္ႀကီးေတြေတာင္မက်န္ေတာ့ပါဘူး။ အခုေနာက္ပိုင္း ဆယ္စုႏွစ္ေလာက္မွာ ပိုၿပီး သိသာလာပါတယ္။ အရင္က စိမ္းလန္းေနတဲ့ေနရာေတြမွာ ကြန္ကရစ္တိုက္တာေတြ ေပၚလာတယ္။ အပူခ်ိန္လည္း သိသိသာသာ တက္လာပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္က တာ၀န္ရွိသူေတြအေနနဲ႔ ေျမကြက္ေတြ ခြဲစိတ္ေရာင္းခ်တာကို ကန္႔သတ္ဖို႔လိုသလို လမ္းအက်ယ္၊ ေျမအက်ယ္နဲ႔မမွ် ကန္ထ႐ိုက္တိုက္ေတြ ေဆာက္ခြင့္ျပဳေနတာေတြကို အေမွ်ာ္အျမင္ရွိရွိနဲ႔ တားဆီးဖို႔ လိုေနပါၿပီ။
လက္ရွိမွာ ၿမိဳျပအဂၤါရပ္နဲ႔ ညီဖို႔၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ကို လွလွပပ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔အတြက္ လမ္းေတြခ်ဲ႕ဖို႔၊ ေရႏႈတ္ေျမာင္းစနစ္ေတြ လုပ္ဖို႔၊ ရႈပ္ေထြးေနတဲ့ ဓာတ္တိုင္၊ ဓာတ္ႀကိဳးေတြ ရွင္းဖို႔၊ ေရနဲ႔ မိလႅာစနစ္ေတြ ထည့္သြင္းဖို႔ စတဲ့ ျမဴနီစပယ္လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ကိုင္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ ခက္ခဲတဲ့ အေနအထား ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဒီလိုသာ စည္းမရွိ၊ စနစ္မရွိ၊ Plan မရွိဘဲ ဆက္သြားေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေနာက္ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုအတြင္းမွာ ျပန္ျပင္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ခက္သြားမယ့္ အေျခအေနကို ေရာက္သြားပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအခါက်မွ ျဖစ္သလိုေဆာက္ထားတဲ့ တိုက္ေတြကို ျပန္ဖ်က္ဖို႔လည္း ခက္သြားမွာျဖစ္ၿပီး ၿမိဳ႕ေနလူထုလည္း ဒုကၡေရာက္၊ ၿမိဳ႕ေတာ္သာယာေအာင္လုပ္ခ်င္တဲ့ တာ၀န္ရွိသူေတြလည္း ေခါင္းစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က လက္ရွိရန္ကုန္မွာ ႀကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာပါ။ တိုးလာတဲ့ လူဦးေရ၊ ေခတ္စနစ္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔ Urban Planning ကို အေလးမထားဘဲ ေဆာက္လိုက္တဲ့ တိုက္တာေတြေၾကာင့္ လက္ရွိလမ္းေတြကလည္း ထပ္ခ်ဲ႕ဖို႔ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိလာပါတယ္။ တခ်ဳိ႕လမ္းေတြက ထပ္ခ်ဲ႕ဖို႔ လံုး၀ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။
ဒီေတာ့ ယာဥ္စီးေရ တိုးလာတာနဲ႔အမွ် လမ္းပိတ္ဆို႔မႈေတြ ျဖစ္လာေတာ့တာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္သတိထားမိသေလာက္ Eleven Media မွာ ၂၀၀၈-၂၀၀၉ ခုႏွစ္ေလာက္က စၿပီး ယေန႔အထိ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေန လူဦးေနတိုးလာမႈ၊ ၿမိဳ႕ဧရိယာခ်ဲ႕ထြင္မႈ၊ အမ်ားျပည္သူသံုး ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စနစ္ျမင့္တင္ဖို႔၊ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔ အစဥ္တစိုက္ ေထာက္ျပေရးသားခဲ့တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ သက္တမ္းအားျဖင့္ ၅ ႏွစ္ေက်ာ္ ၆ ႏွစ္ေလာက္ ၾကာခဲ့ပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ၿမိဳျပဆိုင္ရာ တာ၀န္ရွိသူေတြအေနနဲ႔ ဒါကို အေလးထားၿပီး စီမံကိန္းလုပ္တာ၊ ဒီၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔ ႀကိဳးစားတာ ေတာ္ေတာ္အားနည္းပါတယ္။ ႏွစ္ ၂၀၊ ႏွစ္ ၃၀ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ စီမံကိန္းေတြ ေရးဆြဲမယ္လို႔ ရံဖန္ရံခါ သတင္းေတြ ဖတ္ရတယ္၊ ဂ်ပန္အကူအညီနဲ႔ Plan ဆြဲတယ္လို႔လည္း ၾကားရေပမယ့္ လက္ေတြ႔မွာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတာ မေတြ႔ရေသးပါဘူး။ ျပႆနာေတြကို လတ္တေလာ အဆင္ေျပမယ့္ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ေျဖရွင္းေနတာကိုပဲ ေတြ႔ရပါတယ္။ ေရရွည္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ (Sustainable Development) ကို စဥ္းစားၿပီး အေမွ်ာ္အျမင္ရွိရွိနဲ႔ ေျဖရွင္းတာမ်ဳိး မရွိေသးပါဘူး။
ဘ႑ာေရးအေျခအေနေၾကာင့္လား၊ ေပၚလစီေၾကာင့္လားဆိုတာ မသိရေပမယ့္ ဒီျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔ ေႏွာင့္ေႏွးမေနသင့္ေတာ့ပါ။ အထူးအေရးႀကီး ဦးစားေပး အစီအစဥ္နဲ႔ ေျဖရွင္းမွာသာ ေနာင္ ၁၀ ႏွစ္၊ http://yangon-Urban-Problem၁၅ ႏွစ္အတြင္းမွာ မီဂါစီးတီးျဖစ္လာမယ့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အတြက္ အေျခခံေကာင္းေတြ ရွိလာမွာပါ။
ေနာက္တစ္ခ်က္ေျပာခ်င္တာက ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈေတြ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ေနရာေတြမွာ ဂံုးေက်ာ္တံတားေတြထိုးၿပီး ေျဖရွင္းတာဟာ နည္းလမ္းေကာင္းမဟုတ္ပါ။
လတ္တေလာ ေျပလည္သြားေပမယ့္ ေရရွည္မွာ ဘယ္ဘက္ကပဲၾကည့္ၾကည့္ (Environmental, Aesthetic and Architectural, etc.) မေကာင္းပါ။ တာ၀န္ရွိသူေတြ၊ စီမံကိန္းေရးဆြဲသူေတြ စဥ္းစားတာ သမား႐ိုးက်ဆန္လြန္းပါတယ္။ အဲဒီလို ေျဖရွင္းနည္းမ်ဳိးက ႏိုင္ငံတကာမွာ ၁၉၇၀ ႏွစ္မ်ားေလာက္က စဥ္းစားခဲ့၊ လုပ္ခဲ့တဲ့နည္းေတြပါ။ ေျပာင္းလြယ္ျပင္လြယ္မရွိတဲ့ စီမံကိန္းမ်ဳိးကို စဥ္းစားေတာ့မယ္ဆိုရင္ ကမာၻၾကည့္ ၾကည့္ဖို႔ (Think Globally) လိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလိုၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာေတြ၊ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာေတြကို ဒီေန႔ တိုးတက္ေနတဲ့ ကမာၻ႕ၿမိဳ႕ႀကီးတိုင္း ႀကံဳခဲ့ၾကပါတယ္။ အခု ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ဂံုးေက်ာ္တံတားထိုးၿပီး ေျဖရွင္းခဲ့သလိုမ်ဳိး သူတို႔လည္း ေျဖရွင္းခဲ့ၾကတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဒီေန႔အခ်ိန္မွာေတာ့ အဲဒီဂံုးေက်ာ္တံတား၊ မိုးပ်ံလမ္းေတြရဲ႕ အက်ဳိးဆက္(ဆိုးက်ဳိး)ေတြကို ေတြ႔ျမင္ ရင္ဆိုင္လာရၿပီး ေျဖရွင္းဖို႔နည္းလမ္းေတြကို စဥ္းစားလာၾကပါၿပီ။
ဂံုးေက်ာ္တံတားေတြကို ၿဖိဳဖ်က္ၿပီး အဲဒီေနရာမွာ Green Area ေတြ ဖန္တီးကာ ေျမေအာက္ဥမင္လမ္းမ်ားကို အစားထိုးလာၾကပါတယ္။ ဂံုးေက်ာ္တံတားထုိးျခင္းဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္ သံုးေလးခုကာလတုန္းက အေျခအေနမ်ဳိးဆိုရင္ေတာ့ မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီေန႔ အေျခအေနမွာ ႏိုင္ငံတကာ အေတြ႔အႀကံဳမ်ားအရ မွန္တယ္လို႔ ေျပာလို႔မရေတာ့ပါဘူး။
ကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီးေတြမွာ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရတဲ့ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို ယူရပါမယ္။ သူတို႔ေတြ မွားခဲ့တဲ့ သင္ခန္းစာကို ယူၿပီး နည္းပညာေတြကို သံုးၿပီး ခုန္ပ်ံေက်ာ္လႊားဖို႔ လိုပါတယ္။ သူမ်ားေတြ မွားခဲ့တဲ့ အမွားကို ဆက္မလုပ္သင့္ပါ။ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ၿမိဳ႕တြင္းလမ္း၊ ၿမိဳ႕ပတ္လမ္း၊ ၿမိဳ႕ေရွာင္လမ္းေတြကို ေကာင္းေကာင္းခ်ိတ္ဆက္ႏိုင္မယ့္ လမ္းကြန္ယက္စနစ္ကို မစဥ္းစားႏိုင္ေသးတာလည္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို မေျဖရွင္းႏိုင္ေသးတဲ့ ျပႆနာတစ္ရပ္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ လမ္းဆံု၊ လမ္းခြ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ျမင္တိုင္း ဂံုးေက်ာ္တံတားထိုးၿပီး ေျဖရွင္းမယ္ဆိုတာ မွန္ကန္တဲ့ အေျဖတစ္ရပ္ မဟုတ္ဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ္ဆိုလိုခ်င္တာပါ။
တိုးပြားလာတဲ့ လူဦးေရေၾကာင့္ ၿမိဳ႕သစ္မ်ား၊ အိမ္ရာစီမံကိန္းမ်ား ျပဳလုပ္လာရတဲ့နည္းတူ တဖက္မွာလည္း ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးအပိုင္းကို ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္ အဆင့္ျမွင့္တင္ဖို႔၊ upgrade လုပ္ဖို႔ စဥ္းစားၾကရပါေတာ့မယ္။ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ရဲ႕ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးကြန္ယက္ဟာ အျခားေသာ ျပည္နယ္၊ ၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားအၾကား ဆက္သြယ္မႈ ကြန္ယက္မ်ားနဲ႔ ပံုစံခ်င္း၊ သေဘာသဘာ၀ခ်င္း မတူညီပါဘူး။
ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးဟာ ၿမိဳ႕ေနလူထုရဲ႕ ေနစဥ္လႈပ္ရွားမႈပံုစံနဲ႔ တထပ္တည္းက်ေနပါတယ္။ ေန႔စဥ္ ႐ုံးဆင္း၊႐ုံးတက္၊ အလုပ္သြား၊ အလုပ္ျပန္ စတဲ့လူမႈျဖစ္စဥ္မ်ားဟာ စီးပြားေရး ယႏၱရား၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားမ်ားကို အေထာက္အကူျပဳေနတဲ့ အစိတ္အပိုင္းမ်ား ျဖစ္တာမို႔လို႔ ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးက႑ကို အေလးေပးၿပီး ေဆာင္ရြက္ဖို႔လိုပါတယ္။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ညံ့ဖ်င္းမႈေၾကာင့္ ျဖစ္လာမယ့္ ဆံုးရႈံးမႈမ်ားဟာ တန္ဖိုးႀကီးမားလွပါတယ္။ လူတိုင္းကားစီးႏိုင္ေအာင္ မူ၀ါဒခ်ၿပီး ကားစီးေရ မ်ားမ်ားတင္သြင္းတာထက္ အမ်ားျပည္သူကို ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္နဲ႔ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေပးႏိုင္တဲ့ Mass Rapid Transit စနစ္တစ္ခုကို အေကာင္အထည္ေဖာ္တာကသာ ဒီေန႔ၿမိဳ႕ျပျပႆနာေတြကို မွန္ကန္စြာ ေျဖရွင္းႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းလို႔ ႐ႈျမင္ပါတယ္။
ျပႆနာေတြကို လတ္တေလာေျပလည္ဖို႔ ေရတုိကုစားနည္းေတြနဲ႔ ေျဖရွင္းလိုက္တဲ့ ဒီဂံုးေက်ာ္တံတားႀကီးေတြဟာ ေနာင္မွာ ၿမိဳ႕ျပျမင္ကြင္းအတားအဆီးျဖစ္ၿပီး၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ အလွအပကို အက်ည္းတန္ေစတာ၊ ျဖတ္သန္းသြားလာေနတဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြေၾကာင့္ ေလထုညစ္ညမ္းေစၿပီး ဆူညံေစတာ၊ တံတားအနီးနားမွ ေနထိုင္တဲ့ လူထုကို ထိခိုက္ေစတာ စတဲ့အေႏွာင့္အယွက္ေတြ၊ အက်ဳိးဆက္ေတြျဖစ္လာၿပီး ေနာင္ ႏွစ္ ၂၀ ေလာက္မွာ ျပန္ၿဖိဳဖ်က္ၾကဖို႔ စဥ္းစားၾကလိမ့္မယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ရဲရဲႀကီး ေျပာလိုက္ပါရေစ။ ေနာင္ ႏွစ္ ၂၀ ေလာက္လို႔ေျပာရတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြ ႏိုင္ငံတကာကို အမွီလိုက္ႏိုင္ဖို႔၊ ဒီေန႔ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ေျမေအာက္ဥမင္နည္းပညာေတြ၊ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို ရယူႏုိင္ဖို႔ ႏွစ္ ၂၀ ေလာက္ ေနာက္က်က်န္ေနတယ္လို႔ ယူဆမိလို႔ပါ။ ယေန႔ေခတ္ ကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားရဲ႕ လမ္းစီမံကိန္းအသစ္ေတြကို ေလ့လာၾကည့္ပါ။ ေျမေအာက္နယ္ပယ္ (Underground Space) ကို အသံုးခ်ဖို႔ စီမံေနၾကပါၿပီ။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဥမင္အင္ဂ်င္နီယာ ပညာရပ္နယ္ပယ္မွာ အားနည္းေနေသးတာကို လက္ခံပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုကားလမ္းဥမင္စီမံကိန္းေတြကို မလုပ္ႏိုင္ေသးဘူးဆိုတာေတာ့ လက္မခံႏိုင္ပါ။ အခုေဆာက္လုပ္ေနတဲ့ ဂံုးေက်ာ္တံတား စီမံကိန္းေတြမွာလည္း ႏိုင္ငံျခားကဒီဇိုင္းကို ၀ယ္ၿပီးလုပ္ေနရဆဲပါ။ ကိုယ္ပိုင္နည္းပညာ၊ ကိုယ္ပိုင္ဒီဇိုင္းနဲ႔လုပ္ဖို႔ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိေနပါေသးတယ္။
ဒီေတာ့ ဥမင္ေဖာက္လုပ္ဖို႔မွာလည္း ႏိုင္ငံတကာ အေတြ႔အႀကံဳရွိ ကုမၸဏီႀကီးေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ရင္ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဂံုးေက်ာ္တံတား တစ္စင္းေနရာမွာ ေျမေအာက္ကားလမ္းဥမင္တစ္ခုရဲ႕ ကုန္က်စရိတ္က သံုးေလးဆမက ပိုမ်ားသြားႏိုင္တယ္ဆိုတာထက္ ျပန္ရလာမယ့္ ေရရွည္အက်ဳိးအျမတ္မွာက်ေတာ့ ဥမင္လမ္းနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္မရေအာင္ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ားပါတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္က ဘန္ေကာက္မွာက်င္းပခဲ့တဲ့ World Tunnel Congress မွာလည္း ဒီေန႔ၿမိဳ႕ႀကီးေတြမွာ ေဆာက္လုပ္ၿပီးခဲ့တဲ့ ဂံုးေက်ာ္တံတားေတြရဲ႕ ဆိုးက်ဳိးေတြ၊ ႐ိုက္ခတ္မႈေတြနဲ႔ ေျမေအာက္ဥမင္နဲ႔ အစားထိုးၿပီး ျပန္လည္ကုစားႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းေတြကို ေဆြးေႏြးသြားၾကတဲ့ စာတမ္းေတြကို ေလ့လာရပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာလည္း က်ပ္ဘီလီယံ ၁၅ ေလာက္ကုန္က်ခဲ့တဲ့ ဂံုးေက်ာ္တံတားတစ္စင္းရဲ႕ အက်ဳိးအျမတ္က ထူးထူးျခားျခား ေျပာင္းလဲမႈမရွိတာကို ေတြ႔ျမင္ေနရပါၿပီ။ ဒီေတာ့ တံတားထိုးမလား၊ ဥမင္တူးမလားဆိုတဲ့ ႏိႈင္းယွဥ္သံုးသပ္ခ်က္ေတြကို ျပဳလုပ္ဖို႔၊ ေရရွည္ၿမိဳ႕ျပလမ္းကြန္ယက္ စီမံကိန္း ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။
လက္ရွိအေျခအေနမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဥမင္အင္ဂ်င္နီယာ ပညာရပ္နယ္ပယ္မွာ အားနည္းေသးတာရယ္၊ ႏိုင္ငံတကာက ေျမေအာက္နယ္ပယ္ကို အသံုးခ်မႈ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို မရယူႏိုင္ေသးတာေၾကာင့္ ဥမင္ေဖာက္လုပ္ၿပီး ေက်ာ္လႊားႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းကို မစဥ္းစားမိေသးတာလို႔လည္း ယူဆပါတယ္။ ဒီလိုၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္းမ်ဳိးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ ကုန္က်စရိတ္ကို ေၾကာက္ၿပီး တိုင္းျပည္ခ်မ္းသာလာတဲ့ေန႔ကို ေစာင့္ေနရင္ေတာ့ အခုလက္ရွိျပႆနာေတြထက္ ဆိုးတဲ့ ၿမိဳ႕ျပျပႆနာေတြကို ေနာက္ထပ္ အႏွစ္ ၂၀ ေလာက္ ခံေနၾကရအံုးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာင္မွာ လူဦးေရလည္း ပိုတိုးလာၿပီး၊ ကားစီးေရကလည္း ဒီထက္ ပိုလာမွာပါ။ ေရတိုေျဖရွင္းနည္းေတြနဲ႔ လက္ရွိၿမိဳ႕ျပ ျပႆနာေတြကို ေျပလည္ေစႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူးခင္ဗ်ာ။
နိဂံုးခ်ဳပ္ရရင္
ၿမိဳ႕တြင္းပို႔ေဆာင္ေရး ျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းဖို႔အတြက္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ကြန္ယက္အသစ္ (New mass rapid transit system) ကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အေနနဲ႔ အေႏွးနဲ႔အျမန္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရပါေတာ့မယ္။ လက္ရွိ ဘတ္စ္ကား ဝန္ေဆာင္မႈ အေပၚမွီခိုေနရတဲ့ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္ကို ေျမေအာက္ရထား ကြန္ယက္စနစ္နဲ႔ အစားထိုး ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔ နည္းလမ္းမ်ားကို ရွာေဖြႀကံဆၾကရပါမယ္။ ခံုးေက်ာ္တံတားေတြ တည္ေဆာက္တာဟာ ေျမေနရာမ်ားစြာတဲ့အျပင္ ေရရွည္မွာ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တဲ့ ယာဥ္စီးေရနဲ႔ လမ္းလိုအပ္ခ်က္ေတြကို ေျပလည္ေအာင္ ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ျခင္း မရွိလို႔ ဂံုးေက်ာ္တံတားထိုးၿပီး ေျဖရွင္းမယ့္ စီမံကိန္းေတြကို ျပန္လည္ စဥ္းစားသံုးသပ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပအိုးအိမ္စီမံကိန္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးလည္း ေနာင္ျဖစ္လာမည့္ အေျခအေနေတြကို တြက္ဆၿပီး ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ အေျခခံအေဆာက္အအံုမ်ားနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ General capital plan ကို ေရးဆြဲထားႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။
ၿမိဳ႕ေတာ္ဧရိယာအတြင္းမွာ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး စီမံကိန္းမ်ားကို ေနာင္လာမယ့္ ၁၅ ႏွစ္၊ ႏွစ္ ၂၀ အတြင္း ေဖာ္ေဆာင္ရမယ့္ လုပ္ငန္းမ်ားနဲ႔တကြ ႀကိဳတင္တြက္ခ်က္ ေရးဆြဲထားမွသာ ရင္ဆိုင္လာရမယ့္ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို အလြယ္တကူ ေျဖရွင္းႏိုင္မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ကို လွလွပပနဲ႔ စနစ္တက် ေခတ္မီတိုးတက္လာေစဖို႔ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ကို ထိန္းသိမ္းဖို႔နဲ႔ လက္ရွိကြန္ကရစ္ေတာႀကီးကို Green Area မ်ားမ်ားနဲ႔ ျပန္လည္ထိန္းသိမ္းဖို႔အျမင္၊ ေရရွည္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို အာမခံႏိုင္မယ့္ အစီအမံေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ကို ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္းေကာင္းေကာင္းနဲ႔ ကုစားဖို႔ လိုအပ္ေနၿပီ ျဖစ္ပါေၾကာင္း တင္ျပလုိက္ရပါတယ္။
ဒီဆုိက္ေလးက ဗဟုသုတရလုိ႔ အၿမဲလုိလုိဝင္ၾကည့္ျဖစ္ေပမယ့္...ပုိ႔စ္အသစ္ေတြမတင္တာ
အေတာ္ၾကာေနေတာ့ မေရးေတာ့ဘူးလုိ႔ထင္ေနတာ... ခုလုိဆက္ေရးတာေတြရေတာ့
ဝမ္းသာပါတယ္ဗ်ာ.. အမ်ားဗဟုသတရတာေပါ႔... ဆက္ေရးႏုိင္ပါေစလုိ႔...
ကိုကြီး Mymetro ဒီwebsite လေး က အခုထိ အကျိုးရှိတုန်းပါပဲ ခင်ဗျ whanseven ပါ