* THINK POSITIVE. TOGETHER WE ARE BUILDING THE FUTURE *

MyMetroworld ၂ ႏွစ္ျပည့္

မ်ားစြာေသာ စက္မႈဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းမ်ား တပ္ဆင္ျခင္းကို ဥမင္တူးေဖာ္သည့္ အစဦးလုပ္ငန္းမ်ား၊ အၾကမ္းထည္ လုပ္ငန္းမ်ား၊ ဥမင္နံရံ တပ္ဆင္ျခင္း လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္အတူ ျပဳလုပ္ရသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ျပဳလုပ္ရမည့္ နည္းပညာဆိုင္ရာ ဆက္စပ္ပစၥည္းမ်ား တပ္ဆင္ျခင္း အားလံုးကို ပထမဆံုး စီမံကိန္း စတင္အကြက္ခ်သည့္ အဆင့္၌ပင္ တည္ေဆာက္မည့္ ဥမင္၏ အရြယ္အစား (စက္ဝိုင္းပံုဥမင္တြင္ စက္ဝိုင္းအခ်င္း) ကို မထိခိုက္ေစျခင္း၊ ကုန္က်မည့္ စရိတ္မ်ားကို ထည့္သြင္း တြက္ခ်က္ျခင္း တို႔ကို ျပဳလုပ္ၿပီး ႀကိဳတင္ လုပ္ေဆာင္ရသည္။

ဥမင္၏ အလ်ား၊ တည္ေဆာက္ပံု အမ်ဳိးအစားႏွင့္ အသံုးျပဳျခင္းတို႔အေပၚတြင္ မူတည္၍ နည္းပညာဆိုင္ရာ ဆက္စပ္ပစၥည္းမ်ားကို စဥ္းစားေ႐ြးခ်ယ္ရာတြင္လည္း အမ်ဳိးမ်ဳိး ကြဲျပားႏိုင္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ မီးရထားလမ္း ဥမင္္အတြက္ လိုအပ္္သည့္ ပစၥည္းမ်ားသည္ ေမာ္ေတာ္ကားလမ္း ဥမင္တြင္ လိုအပ္မည့္ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ မတူကြဲျပားျခားနား ေပသည္။

လွ်ပ္စစ္ႏွင့္ စက္မႈဆိုင္ရာ ပစၥည္းမ်ားကို ေ႐ြးခ်ယ္ရာတြင္ ၎ပစၥည္းမ်ား၏ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို လြယ္ကူစြာ ျပန္လည္ျပဳျပင္ႏိုင္ရန္ အလြန္အေရးႀကီးသည္။ အဓိက အေရးအႀကီးဆံုးမွာ အလြယ္တကူ ဝင္ထြက္ႏိုင္မႈႏွင့္ ေတာင္႔တင္း ခိုင္မာမႈတို႔ ျဖစ္သည္။ ဝင္ထြက္ႏိုင္မွဳ ခက္ခဲလွ်င္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းရန္ အတြက္ အခ်ိန္ၾကာျမင့္မည္ျဖစ္ၿပီး၊ အက်ဳိးဆက္ အားျဖင့္ ကုန္က်စရိတ္ ပိုမိုေပသည္။ ႀကိဳတင္တြက္ခ်က္မႈ အမွားမ်ားေၾကာင္႔လည္း ေနာက္ပိုင္း အသံုးျပဳေနသည့္ ကာလမ်ားတြင္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းစရိတ္ ျမင့္မားႏိုင္သည္။

တစ္ခါတစ္ရံတြင္ ရာသီဥတု ဆိုး႐ြားေဖာက္ျပန္မွဳမ်ားႏွင့္ နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာ အေျခအေနမ်ား (ဥပမာ- စိုထိုင္းဆ အလြန္မ်ားျခင္း၊ အပူခ်ိန္ ေျပာင္းလဲမႈ ျမန္ျခင္းႏွင့္ ေျမၿပိဳျခင္း) ကို လွ်ပ္စစ္ႏွင့္ စက္မႈဆိုင္ရာ ဆက္စပ္ပစၥည္းမ်ား ေ႐ြးခ်ယ္စဥ္ အခ်ိန္ကပင္ ထည့္သြင္း ျပဳလုပ္ရသည္။ သို႔မွသာ အသံုးျပဳမႈ အတြက္ လံုၿခံဳစိတ္ခ်ရသည့္ ပစၥည္းမ်ားကို ထည့္သြင္း တပ္ဆင္သြားႏိုင္မည္။ အလြယ္တကူ ပ်က္ဆီးႏိုင္သည့္ နည္းစနစ္မ်ားႏွင့္ ေပါက္ကြဲ ပ်က္ဆီး လြယ္သည့္ စနစ္မ်ားကို တတ္ႏိုင္သမွ် ေရွာင္က်ဥ္ သံုးစြဲ သြားရမည္။

ဥမင္အတြက္ အေရးႀကီးသည့္ တပ္ဆင္မွဳ အခ်ဳိ႕မွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္သည္-

၁) ေရေပးေဝျခင္း
ေျမေအာက္ ဥမင္မ်ားတြင္လည္း ေျမေပၚ အေဆာက္အဦးမ်ားကဲ့သို႔ ေရေပးေဝျခင္းႏွင့္ ေရထုတ္ျခင္း စနစ္မ်ား ႐ိွရမည္ ျဖစ္သည္။ အခ်ိန္တိုင္းတြင္ ေရပမာဏမ်ားစြာ ရ႐ွိရန္ မျဖစ္ႏုိင္၍ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ ပစၥည္းမ်ား တပ္ဆင္ျခင္းကို ဒုတိယ အေနျဖင့္သာ စဥ္းစားရသည္။ ဥမင္ တည္ေဆာက္ေနစဥ္ ႏွင့္ ေနာက္ပိုင္း အသံုးျပဳေနသည့္ ကာလ ႏွစ္ခုလံုးတြင္ လံုေလာက္သည့္ မီးသတ္ရန္ေရ ရ႐ိွရမည္ ျဖစ္ေပသည္။

၂) ေရစြန္႔ထုတ္ျခင္း

တစ္ခါတစ္ရံတြင္ ဥမင္၏ ပတ္ပတ္လည္တြင္ ေရမ်ားဝန္းရံ ေနတတ္သည္။ ထိုအေျခအေနမ်ဳိးတြင္ ဥမင္ကို ပ်က္ဆီးေစျခင္း သို႔မဟုတ္ ဥမင္အတြင္းသို႔ ေရဝင္ေရာက္ျခင္း တို႔ကို ကာကြယ္ႏိုင္ရန္ သင့္ေလ်ာ္သည့္ နည္းစနစ္မ်ားျဖင္႔ ေရကို လမ္းလႊဲေပးျခင္း၊ သို႔မဟုတ္ ေရထုတ္စနစ္ ထား႐ိွျခင္း ႏွင့္ ေရစုပ္စက္ျဖင့္ ေရစုပ္ထုတ္ျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ရသည္။

၃) ေလဝင္/ထြက္ စနစ္
ဥမင္၏ လမ္းေၾကာင္းႏွင္႕ အသံုးျပဳသည့္ ယာဥ္မ်ားအေပၚ မူတည္၍ စက္မွဳဆိုင္ရာ ေလဝင္ ေလထြက္ စနစ္မ်ား လိုအပ္သည္။ စြန္႔ထုတ္ဓါတ္ေငြ႔မ်ားကို ဥမင္အတြင္းမွ ဖယ္႐ွားျခင္းႏွင္႔ သန္႔႐ွင္းသည့္ေလ ေပးေဝျခင္းတို႔အျပင္၊ ေလဝင္ ေလထြက္စနစ္တြင္ ဥမင္အတြင္းမွ မီးခိုးမ်ားကို မီးေလာင္မႈျဖစ္ပါက ဖယ္ထုတ္ႏိုင္ရန္ အတြက္ပါ စီမံေဆာင္႐ြက္ရသည္။ သို႔မွသာ ဥမင္အတြင္း ပိတ္မိေနသည့္ သူမ်ားကို လြတ္ေျမာက္ႏိုင္ရန္ႏွင့္ အႏၱရာယ္ကင္းစြာ ကယ္ဆယ္ႏိုင္ရန္ ကူညီႏိုင္လိမ့္မည္။ အႏၱရာယ္ကင္းမွဳ အေျခအေနအျပင္ ေလဝင္ေလထြက္ ႐ွိျခင္းေၾကာင့္ ဥမင္အတြင္း ရာသီဥတု အေနအထားႏွင့္ တပ္ဆင္အသံုးျပဳထားသည့္ နည္းပညာဆိုင္ရာ ပစၥည္းမ်ား၏ သက္တမ္းတို႔ အေပၚတြင္လည္း အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ ႐ွိသည္။

၄) လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားေပးျခင္း
မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားသည္ ေခတ္မီဥမင္တစ္ခုအတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္သည့္ အရာတစ္ခုျဖစ္သည္။ ေမာ္ေတာ္ကားလမ္း ဥမင္မ်ားတြင္ လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားကို အလင္းေရာင္ရရန္၊ အခ်က္ျပမီးမ်ားႏွင့္ ေစာင့္ၾကပ္ၾကည့္႐ွဳျခင္းဆိုင္ရာ ပစၥည္းမ်ား (ဥပမာ- လံုၿခံဳေရး ကင္မရာမ်ား) အတြက္ အသံုုးျပဳသကဲ့သို႔ မီးရထားလမ္း ဥမင္မ်ားတြင္လည္း ရထားေမာင္းႏွင္ရန္ အသံုးျပဳရသည္။ ရထားလမ္းႏွင့္ ယွဥ္လ်က္ ေနာက္ထပ္ သံလမ္း (Third rail)တစ္ခုျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ဥမင္အမိုးမွ ေအာက္သို႔ ရထားႏွင့္ထိစပ္ႏိုင္သည့္ လွ်ပ္စစ္ႀကိဳး (Overhead wire)ျဖင့္ လည္းေကာင္း ရထားမ်ားကို လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အား ေပးႏိုင္သည္။

၅) ဆက္သြယ္ေရး ပစၥည္းမ်ား
ယခုအခ်ိန္တြင္ လူအမ်ား၏ ေန႔စဥ္ဘဝတြင္ မိုဘိုင္းလ္ ဆက္သြယ္ေရးသည္ အေရးအႀကီးဆံုး အစိတ္အပိုင္း အျဖစ္ တည္႐ွိေနေပသည္။ မိုဘိုင္းလ္ဖုန္းႏွင့္ လမ္းေလွ်ာက္ စကားေျပာစက္မ်ား သံုးျခင္းသည္ ထိခိုက္ပ်က္ဆီးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚခ်ိန္တြင္ အသံုးျပဳရန္ မျဖစ္ႏိုင္သျဖင့္ ျပင္ပေလာကမွ သိျမင္ႏိုင္ေစရန္ အျခား နည္းပညာျမင့္သည့္ ပစၥည္း ကိရိယာမ်ားကို ျဖည့္ဆည္း တပ္ဆင္ရမည္။ ရထားေမာင္းႏွင္သူမ်ားႏွင့္ ျပင္ပေလာကအၾကား သတင္း အခ်က္အလက္မ်ား ဆက္သြယ္ႏိုင္ရန္ သီးသန္႔ ဆက္သြယ္ေရး ထား႐ိွျခင္းျဖင့္ အႏၱရာယ္ျဖစ္ျခင္းမ်ားကို ျပည့္ဝစြာ ကာကြယ္သြားႏိုင္သည္။ ႀကိဳးမဲ့ ဆက္သြယ္ေရး ပစၥည္းမ်ားကို သံုးျခင္းအျပင္ အေရးေပၚ ဆက္သြယ္ႏိုင္သည့္ အရာမ်ားအတြက္ အပို ဆက္သြယ္ေရးမ်ား၊ တယ္လီဖုန္းမ်ား တပ္ဆင္ အသံုးျပဳၾကသည္။

၆) အခ်က္ျပ ပစၥည္း
ဥမင္ကို္ အသံုးျပဳျခင္း ရည္႐ြယ္ခ်က္ႏွင့္ အသံုးျပဳပံု တို႔အေပၚတြင္ မူတည္၍ ယာဥ္သြားလာမွဳကို ပံုမွန္ ျဖစ္ေစရန္ အခ်က္ျပ ပစၥည္းမ်ား လိုအပ္ေပသည္။ ေသးငယ္ေသာ ေမာ္ေတာ္ကားလမ္း ဥမင္တြင္ သာမန္ မီးပိြဳင့္ကို ဥမင္အဝင္တြင္ ထား႐ိွျခင္းျဖင့္ လံုေလာက္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ႀကီးမားၿပီး သြားလာမွဳ မ်ားျပား႐ွဳပ္ေထြးေသာ ဥမင္မ်ား အတြက္မူ အဆင့္ျမင့္ ကြန္ျပဴတာျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္သည့္ အခ်က္ျပစနစ္ လိုအပ္သည္။

၇) အႏၱရာယ္ အခ်က္ေပး ကိရိယာမ်ား
အႏၱရာယ္ ျဖစ္ႏိုင္သည့္ အေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ႐ွာေဖြျခင္းသည္ အသံုးျပဳသူမ်ား အတြက္ အႏၱရာယ္ျဖစ္မွဳကို ေလ်ာ့နည္းေစျခင္း မ႐ိွေပ။ အႏၱရာယ္႐ိွေၾကာင္း အခ်ိန္မွီ သတင္းေပးႏိုင္မွသာ သင့္ေတာ္သည့္ နည္းျဖင့္ ေက်ာ္လႊားႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ယခင္ အခ်က္ေပးကရိယာမ်ားသည္ က်ယ္ေလာင္သည့္ အခ်က္ေပး အသံမ်ားျဖင့္သာ အခ်က္ေပးႏိုင္ ၾကေသာ္လည္း ယေန႔ေခတ္တြင္ အႏၱရာယ္ကို မည္သို႔ ေက်ာ္ျဖတ္ရမည္ကိုပင္ လွ်ပ္စစ္ သေကၤတမ်ား၊ ေရဒီယိုု အသံလႊင့္ခ်က္မ်ား၊ အသံခ်ဲ႕စက္မ်ားျဖင္႔ တိုက္႐ိုက္ ေျပာျပႏိုင္ေပသည္။

(MyMetroworld ၂ ႏွစ္ျပည့္ အမွတ္တရ)
ထြန္းထြန္းႏိုင္(ၿမိဳ႕ျပ)

Print ပရင့္ထုတ္ရန္
4 ထင္ျမင္ခ်က္၊
  1. Anonymous February 20, 2009 at 8:14 PM  

    ဗဟုသုတမ်ားကုိ မ်ွေ၀ေပးတဲ့ အစ္ကုိႀကီးကုိ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္...
    အစ္ကုိႀကီးစိတ္မရွိဘူးဆုိရင္ ေရးေပးပါလုိ ့ေတာင္းဆုိပါတယ္.........
    တကယ္လုိ ့Tunnel တစ္ခုတည္ေဆာက္ျပီးလုိ့ရွိ္ရင္,ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းရတယ္ မဟုတ္လား။ (Maintenance)ေပါ့အစ္ကုိႀကီး..
    အဲဒီအခါ...Tunnel ရဲ့ Building Defects က တုိက္တာအေဆာက္အအုံေတြရဲ့ Buidling Defects နဲ့ သိပ္မတူနုိင္ဘူးလို့ထင္ပါတယ္ အစ္ကုိႀကီး...ဘယ္လုိ Defects မ်ဳိးေတြ အမ်ားဆုံးျဖစ္ေပၚတက္သလဲဆုိတာ..ျပီးေတာ့ ဘယ္လုိ Maintenance မ်ဳိးေတြ လုပ္သင့္သလဲဆုိတာ ...အစ္ကုိႀကီးေလ့လာထားသေလာက္ ရွင္းျပေပးပါလုိ ့ ေတာင္းဆုိပါတယ္အစ္ကုိႀကီး...(တကယ္ေတာ့ ဒီ post နဲ့ သိပ္မဆုိင္ပါဘူး..အစ္ကုိႀကီး တင္ထားတဲ့ ေရေပးေ၀ျခင္း Title နားက Tunnel ပုံကုိ ျမင္လုိ ့ ေမးမိတာပါ အစ္ကုိႀကီး......)

  2. MyMetro February 20, 2009 at 9:24 PM  

    ေနာက္မ်ား အလ်င္းသင့္သလို ေရးေပးမယ္ ညီမေလးေရ

  3. Unknown August 30, 2009 at 10:22 PM  

    ေတာ္ေတာ္ေလး ပညာရပါတယ္အကို။ ကြ်န္ေတာ္က အခု geotechnical ပိုင္းကိုေလ့လာေနတာပါ။ Phase2 2D software နဲ႕ 3D က Flac3D software ကိုသံုးပါတယ္။ 2D ကလြယ္ေပမယ့္ 3D မွာ Tunnel supporting calculation ပိုင္းကို သိပ္သေဘာမေပါက္ဘူး ျဖစ္ေနလို႕ အကို သိရင္ကူညီလို႕ရမလားခင္ဗ်ာ

  4. MyMetro August 31, 2009 at 3:55 AM  

    ဥမင္ ပင့္ေထာက္ျခင္း (tunnel supporting) မွာ ယာယီနဲ႔ အၿမဲတမ္း (temporary & permanent) ဆိုပီးႏွစ္ပိုင္းရွိပါတယ္။ ယာယီပင့္ေထာက္ျခင္းကိုေတာ့ ဥမင္တူးပီးပီးျခင္း အၿမဲတမ္းထားမယ့္ support မတပ္ခင္မွာ သံုးတာပါ။ permanent support ကိုေတာ့ tunnel lining အျဖစ္သံုးႏႈန္းပါတယ္။ ဥမင္နံရံလို႔ပဲ ဆိုၾကပါစို႔။ tunnel lining ဒီဇိုင္းတြက္တဲ့အခါ ဥမင္ဟာ အခ်ဳိးညီဥမင္ (symmetric) ျဖစ္ရင္ ဥမင္ရဲ႕ အလယ္ကေနပိုင္းပီးေတာ့ တျခမ္းအတြက္ပဲ တြက္ရင္ရပါတယ္။

    ပထမဆံုး Tunnel lining ရဲ႕ အလယ္ (ဥမင္နံရံ အထူရဲ႕ တဝက္) မ်ဥ္းကို ဆြဲပီး အဲဒီမ်ဥ္းကို အပိုင္းငယ္ေလးမ်ား အျဖစ္ပိုင္းလိုက္ပါတယ္။ ဥမင္နံရံ lining ဆိုတာ မ်ဥ္းပိုင္းေလးေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ သေဘာေပါ့။ အပုိင္းမ်ားမ်ား ပိုင္းေလ အေျဖတိက်ေလပါပဲ။ အဲဒီမ်ဥ္းပိုင္းေတြေပၚကို ပတ္ဝန္းက်င္ေျမထုသက္ေရာက္အားေတြ တင္ေပးလိုက္တယ္။ အဲဒီအားေတြကုိ distribution load အျဖစ္ကေန node တစ္ခုခ်င္းစီ ေျပာင္းလိုက္တယ္။ တြက္တဲ့အခါ သမ႐ိုးက်နည္းေတြ ျဖစ္တဲ့ Force method, distribution method နဲ႔တြက္လို႔ရသလို၊ အခုေနာက္ဆံုး finite element method နဲ႔တြက္လဲ ရပါတယ္။ တြက္လို႔ရလာတဲ့ အေျဖကို မွန္မမွန္ ေနာက္ဆံုးမွာ ျပန္ပီးစစ္ေပါ့။ အဲဒီသေဘာပါပဲ။ ဒီဇိုင္းပါရာမီတာေတြက ေျမထုရဲ႕ specific weight, poisson’s coefficient, young modulus, စတဲ့ တန္ဖိုးေတြနဲ႔ အေျခခံရတာပါပဲ။ finite element computer program ေတြမွာဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီတန္ဖိုးေတြကို မွန္ကန္စြာ ထည့္ေပးဖို႔နဲ႔ သေဘာတရားကို နားလည္ဖို႔ပဲ လိုတာပါ။ tunnel supporting calculation ပိုင္းက ရွင္းျပရတာ ခက္ေတာ့ အခု အတိုခ်ဳံးပီး ရွင္းျပလိုက္ပါတယ္။ မရွင္းလင္းေသးရင္ ထပ္ပီး ေဆြးေႏြးၾကတာေပါ့ဗ်ာ။

    ေအာက္ကလင့္မွာ တခ်က္ဝင္ဖတ္ၾကည့္ပါ။
    http://www.mymetroworld.org/2008/02/tunnel-metro-design-method.html

    ပံုေတြ မျမင္ရဘူးဆိုရင္.. ေအာက္ကဖိုင္ကို ေဒါင္းပီးဖတ္လဲ ရပါတယ္
    http://www.mediafire.com/?d7zossyklfs

CITY DIRECTORY FROM METRO BITS

Adana Amsterdam Ankara Antwerp Athens Atlanta Baku Baltimore Bangkok Barcelona Beijing Belo Horizonte Berlin Bielefeld Bilbao Bochum Bonn Boston Brasilia Brussels Bucharest Budapest Buenos Aires Buffalo Bursa Busan Cairo Caracas Catania Changchun Charleroi Chennai Chiba Chicago Chongqing Cleveland Cologne Copenhagen Daegu Daejeon Dalian Delhi Detroit Dnepropetrovsk Dortmund Dubai Duesseldorf Duisburg Edmonton Essen Frankfurt Fukuoka Gelsenkirchen Genoa Glasgow Guadalajara Guangzhou Gwangju Haifa Hamburg Hanover Helsinki Hiroshima Hong Kong Incheon Istanbul Izmir Jacksonville Kamakura Kaohsiung Kazan Kharkov Kiev Kitakyushu Kobe Kolkata Kryvyi Rih Kuala Lumpur Kyoto Las Vegas Lausanne Lille Lima Lisbon London Los Angeles Ludwigshafen Lyon Madrid Manila Maracaibo Marseille Medellin Mexico City Miami Milan Minsk Monterrey Montreal Moscow Mulheim Mumbai Munich Nagoya Naha Nanjing Naples New York Newark Newcastle Nizhny Novgorod Novosibirsk Nuremberg Oporto Osaka Oslo Palma de Mallorca Paris Perugia Philadelphia Pittsburgh Porto Alegre Poznan Prague Pyongyang Recife Rennes Rio de Janeiro Rome Rotterdam Rouen Saint Louis Saint Petersburg Samara San Francisco San Juan Santiago Santo Domingo Sao Paulo Sapporo Seattle Sendai Seoul Seville Shanghai Shenzhen Singapore Sofia Stockholm Stuttgart Sydney Taipei Tama Tashkent Tbilisi Tehran The Hague Tianjin Tokyo Toronto Toulouse Turin Valencia Valencia Valparaiso Vancouver Vienna Volgograd Warsaw Washington Wuhan Wuppertal Yekaterinburg Yerevan Yokohama
Currently, there are 175 metros all over the world.