နိဒါန္း
ယေန႔ေခတ္ လူေနမႈ အဆင့္အတန္း ျမင့္မားလာသည္ႏွင့္အမွ် လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား သံုးစြဲမႈသည္လည္း တစ္ေန႔ထက္တစ္ေန့ ပုိမိုမ်ားျပားလာပါသည္။ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားသံုးစြဲမႈ မ်ားျပားလာသည့္အေလ်ာက္ လွ်ပ္စစ္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ မေတာ္တဆ ထိခိုက္မႈမ်ား၊ လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္မ်ားကုိလည္း ေတြ႔ႀကံဳလာၾကရပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အေျခခံဗဟုသုတမ်ားကုိ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္း ကိရိယာမ်ားႏွင့္ ထိေတြ႔အသံုးျပဳေနသူတုိင္း သိရွိထားသင့္ပါသည္။ ဤေဆာင္းပါးတြင္ စာေရးသူ ယခုျပဳစုေနသည့္ စာတမ္း၏ တစိတ္တပုိင္း ျဖစ္ေသာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္လုိက္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ သိေကာင္းစရာမ်ားႏွင့္ ေျမေအာက္ရထား ဘူတာရံုမ်ား၊ ေျမေအာက္ဥမင္မ်ားရွိ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားေပးသည့္ စနစ္တြင္ လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္ က်ေရာက္လာပါက ကာကြယ္ႏိုင္ရန္ ပစၥည္းကိရိယာမ်ား တပ္ဆင္ထားရွိျခင္း အပိုင္းမွ အခ်ိဳ႕ကုိ မိတ္ဆက္ ေရးသားထားပါသည္။
လွ်ပ္စစ္ဓာတ္လုိက္ျခင္း
လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္ဟုဆုိလွ်င္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္လုိက္ျခင္းေၾကာင့္ အသက္အႏၱရာယ္ ထိခုိက္သည္အထိ ျဖစ္ႏုိင္သည့္ အေၾကာင္း စာဖတ္သူတုိ႔သိရွိၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္လုိက္ျခင္းသည္ ဓာတ္အားရွိေနေသာ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းတစံုတခု (သို႔မဟုတ္) ေပါက္ၿပဲေနေသာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ႀကိဳး စသည္တုိ႔ႏွင့္ လူ႔ခႏၶာကုိယ္ အစိတ္အပိုင္းတုိ႔ တုိက္႐ိုက္ျဖစ္ေစ၊ သြယ္၀ိုက္၍ျဖစ္ေစ ထိေတြ႔မိျခင္းေၾကာင့္ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ လွ်ပ္စစ္စီးေၾကာင္း(current) ျဖတ္သန္း စီးဆင္းသြားျခင္း ျဖစ္သည္။
လွ်ပ္စစ္ဓာတ္လုိက္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ထိခုိက္ ဒဏ္ရာရမႈမ်ားကုိ ေလ႔လာရာတြင္ အဓိကအားျဖင့္ အပုိင္း (၂) ပိုင္းခြဲျခားႏိုင္သည္။
(၁) တုိက္႐ိုက္ထိေတြ႔မႈေၾကာင့္ ဓာတ္လုိက္ျခင္း (direct contact shock)
(၂) သြယ္ဝိုက္ထိေတြ႔မႈေၾကာင့္ဓာတ္လုိက္ျခင္း (indirect contact shock)
Direct contact shock ဆုိသည္မွာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား စီးဆင္းေနေသာ ဓာတ္ႀကိဳး (သို႔မဟုတ္) လွ်ပ္စီးပတ္လမ္းရွိ အဖုိအမ အစြန္း (terminals) မ်ားကုိ တုိက္ရိုက္ထိေတြ႔ ကိုင္တြယ္မိျခင္း ျဖစ္ၿပီး Indirect contact shock ဆုိသည္မွာ ေပါက္ၿပဲေနေသာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ႀကိဳးမွတဆင့္ ဓာတ္အားစီး၀င္ေနေသာ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းတစံုတခုကုိ ထိေတြ႔ကုိင္တြယ္မိျခင္း (ဥပမာ - အ၀တ္ေလွ်ာ္စက္၏ သတၱဳကိုယ္ထည္ႏွင့္ ေပါက္ၿပဲေနေသာ ဓာတ္ႀကိဳးထိေတြ႔၍ ဓာတ္အားစီးဆင္းေနျခင္း) ျဖစ္သည္။
လွ်ပ္စစ္စီးေၾကာင္း လူ႔ခႏၶာကုိယ္ထဲသုိ႔ ျဖတ္သန္းစီးဆင္းျခင္းျဖင့္ ခႏၶာကုိယ္အစိတ္အပုိင္းမ်ားရွိ တစ္ရွဴးမ်ားကုိ ေလာင္ကၽြမ္းေစျခင္း၊ ဗဟုိအာ႐ုံေၾကာစနစ္ကုိ အားနည္းေစျခင္း (သို႔မဟုတ္) ပ်က္စီးေစျခင္း၊ အသက္ရွဴ အဂၤါအစိတ္အပိုင္းႏွင့္ ႏွလံုးခုန္မႈရပ္တန္႔ေစျခင္း၊ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းရွိ ေသြးႏွင့္အျခားအရည္မ်ား လွည့္ပတ္စီးဆင္းသည့္ လုပ္ငန္းစဥ္အား ပ်က္စီးေစျခင္းတုိ႔ ျဖစ္ေစပါသည္။ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္လုိက္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပြားေသာ ထိခုိက္ဒဏ္ရာရမႈႏွင့္ ေသဆံုးမႈမ်ားသည္ လွ်ပ္စီးေၾကာင္း (current)၏ ျပင္းအားေပၚတြင္သာ မူတည္သည္မဟုတ္ဘဲ -
(၁) body resistance၊
(၂) ထိေတြ႔ေသာ ဧရိယာ၊
(၃) ခႏၶာကုိယ္အတြင္း လွ်ပ္စီးျဖတ္သန္း စီးဆင္းသည့္အခ်ိန္ႏွင့္ စီးဆင္းရာ လမ္းေၾကာင္း၊
(၄) ဓာတ္အားပမာဏ (voltage)
(၅) လွ်ပ္စီးအမ်ိဳးအစား (AC or DC) ႏွင့္ ႀကိမ္ႏွဳန္း (frequency) ၊
(၆) ဓာတ္လုိက္ခံရသူ၏ ရုပ္ပိုင္း၊ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ အေနအထားႏွင့္ အျခားေသာ အခ်က္အလက္ေပါင္း မ်ားစြာေပၚတြင္ မူတည္၍ ကြဲျပားျခားနားမႈ ရွိသည္။
ဤေနရာတြင္ Body resistance ႏွင့္ပတ္သတ္၍ အနည္းငယ္ရွင္းျပလုိပါသည္။ လူ႔ခႏၶာကိုယ္အတြင္း လွ်ပ္စီးျဖတ္သန္း စီးဆင္းသည္ဆုိရာတြင္ အေျခခံအားျဖင့္ အေပၚယံ အေရျပားအလႊာအား ျဖတ္သန္းစီးဆင္းျခင္း ျဖစ္သည္။ ခႏၶာကိုယ္၏ ေနရာအလုိက္ ၎အေရျပားအလႊာ၏ အထူသည္ ၀.၀၅ မွ ၀.၂ မီလီမီတာအထိရွိျပီး လက္ဖ၀ါး ေျခဖ၀ါးေနရာမ်ားတြင္ ပုိ၍ထူသည္။ ျဖတ္သန္းစီးဆင္းႏိုင္ေသာ လွ်ပ္စီးပမာဏသည္ ခႏၶာကုိယ္၏ ခုခံမႈ (body resistance) ေပၚတြင္ မူတည္၍ ကြဲျပားျခားနားမႈရွိသည္။ body resistance သည္ လူတေယာက္ႏွင့္ တေယာက္ တူညီမႈ မရွိသည့္အျပင္ ပတ္၀န္းက်င္ အေျခအေနေပၚ (စိုထိုင္းဆ၊ ေလထုအပူခ်ိန္၊ gas ပါ၀င္မႈႏွင့္ ေလထုညစ္ညမ္းမႈ) မူတည္၍ အတက္အက် ရွိႏိုင္သည္။ ေျခာက္ေသြ႔ေသာ ရာသီဥတုတြင္ ခႏၶာကုိယ္အေရျပားသည္ လွ်ပ္ကူးမႈညံ့ဖ်င္း၍ (poor conductor) ခုခံႏိုင္မႈ (resistance)သည္ ၁၀၀၀၀ မွ ၁၀၀၀၀၀ အုမ္း ခန္႔အထိရွိႏုိင္ၿပီး စုိစြတ္ေသာအေရျပားသည္ လွ်ပ္ကူးမႈေကာင္းမြန္သျဖင့္ ခုခံႏိုင္မႈသည္ ၁၀၀၀ အုမ္း ခန္႔သာရွိသည္။ လက္ေတြ႔တုိင္းတာ တြက္ခ်က္မႈမ်ားတြင္မူ ခႏၶာကုိယ္ခုခံမႈကုိ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ၁၀၀၀ အုမ္း ျဖင့္သာ တြက္ခ်က္ေလ႔ရွိသည္။
ခႏၶာကုိယ္တြင္းသုိ႔ လွ်ပ္စစ္စီးဆင္းသည့္အခ်ိန္ ၾကာျမင့္သည္ႏွင့္အမွ် ခႏၶာကုိယ္ခုခံမႈသည္လည္း က်ဆင္းလာကာ လွ်ပ္စီးပမာဏသည္ အသက္ရွဴ အဂၤါအစိတ္အပိုင္း ႂကြက္သားမ်ား တုန္႔ဆုိင္းလာသည္အထိ ျမင့္တက္လာၿပီး ႏွလံုးႂကြက္သားမ်ားက်ံဳ႕လာျခင္း (fibrillation)ႏွင့္ အသက္အႏၱရာယ္အထိပါ ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္လွ်င္ ဓာတ္လုိက္ေနသူကုိ ထိေတြ႔ကိုင္တြယ္ထားသည့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားရွိေသာ အစိတ္အပိုင္းမွ အျမန္ဆံုး လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ကူညီေဆာင္ရြက္သင့္သည္။ သို႔မွသာ အသက္ရွဴရပ္ျခင္းႏွင့္ ႏွလံုးခုန္ရပ္ျခင္းေၾကာင့္ အသက္အႏၱရာယ္ စိုးရိမ္ရမႈမွ ကာကြယ္ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္လုိက္ေနသူကုိ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ကူညီရာတြင္လည္း ကူညီသူကုိယ္တုိင္ ဒုတိယေျမာက္ ဓာတ္လုိက္သူ မျဖစ္ေစရန္ အထူးဂရုျပဳ ေဆာင္ရြက္သင့္သည္။
အေကာင္းဆံုးနည္းလမ္းမွာ လွ်ပ္စစ္စီးေၾကာင္းကုိ အခ်ိန္မီ ျဖတ္ေတာက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ လွ်ပ္စီး ျဖတ္သန္းစီးဆင္းရာ လမ္းေၾကာင္းသည္လည္း electrical safety တြင္ အေရးႀကီးေသာ အခ်က္အလက္တခု ျဖစ္သည္။ အႏၱရာယ္အရွိဆံုး လွ်ပ္စီးလမ္းေၾကာင္းမွာ အသက္ရွဴ အဂၤါအစိတ္အပိုင္း ၾကြက္သားမ်ားႏွင့္ ႏွလံုးကုိျဖတ္၍ စီးဆင္းျခင္းျဖစ္သည္။ ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိေသာ လူ႔ခႏၶာကုိယ္အတြင္း လွ်ပ္စီး ျဖတ္သန္းစီးဆင္းရာ လမ္းေၾကာင္းမ်ားႏွင့္ ၎တုိ႔၏ အႏၱရာယ္ရွိမႈ ရာခုိင္ႏွဳန္းကုိ ေအာက္ပါပံုႏွင့္ ဇယားကြက္တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
အေကာင္းဆံုးနည္းလမ္းမွာ လွ်ပ္စစ္စီးေၾကာင္းကုိ အခ်ိန္မီ ျဖတ္ေတာက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ လွ်ပ္စီး ျဖတ္သန္းစီးဆင္းရာ လမ္းေၾကာင္းသည္လည္း electrical safety တြင္ အေရးႀကီးေသာ အခ်က္အလက္တခု ျဖစ္သည္။ အႏၱရာယ္အရွိဆံုး လွ်ပ္စီးလမ္းေၾကာင္းမွာ အသက္ရွဴ အဂၤါအစိတ္အပိုင္း ၾကြက္သားမ်ားႏွင့္ ႏွလံုးကုိျဖတ္၍ စီးဆင္းျခင္းျဖစ္သည္။ ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိေသာ လူ႔ခႏၶာကုိယ္အတြင္း လွ်ပ္စီး ျဖတ္သန္းစီးဆင္းရာ လမ္းေၾကာင္းမ်ားႏွင့္ ၎တုိ႔၏ အႏၱရာယ္ရွိမႈ ရာခုိင္ႏွဳန္းကုိ ေအာက္ပါပံုႏွင့္ ဇယားကြက္တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
1- လက္ - လက္ ၊ 2 - ညာဘက္လက္ - ေျခေထာက္မ်ား ၊ 3- ဘယ္ဘက္လက္ - ေျခေထာက္မ်ား ၊ 4-ညာဘက္လက္ - ညာဘက္ေျခေထာက္ ၊ 5- ညာဘက္လက္ - ဘယ္ဘက္ေျခေထာက္ ၊ 6- ဘယ္ဘက္လက္ - ဘယ္ဘက္ေျခေထာက္ ၊ 7- ဘယ္ဘက္လက္ - ညာဘက္ေျခေထာက္ ၊ 8- လက္ႏွစ္ဖက္စလံုး - ေျခေထာက္ႏွစ္ဖက္စလံုး၊ 9- ေျခေထာက္ - ေျခေထာက္ ၊ 10- ဦးေခါင္း - လက္မ်ား ၊11- ဦးေခါင္း - ေျခေထာက္မ်ား ၊ 12- ဦးေခါင္း - ညာဘက္လက္ ၊ 13- ဦးေခါင္း - ဘယ္ဘက္လက္၊ 14- ဦးေခါင္း - ညာဘက္ေျခေထာက္ ၊ 15- ဦးေခါင္း - ဘက္ဘက္ေျခေထာက္။
လွ်ပ္စီးအမ်ိဳးအစား ႏွင္႔ အႏၱရာယ္
ဤေနရာတြင္ အလ်ဥ္းသင့္၍ လွ်ပ္စစ္ အမ်ိဳးအစား (၂) မ်ိဳးကုိ အနည္းငယ္ ေဖာ္ျပသြားပါမည္။ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ကို AC (alternating current) ႏွင့္ DC (direct current) ဟူ၍ ခြဲျခားေလ႔ရွိပါသည္။ AC စနစ္တြင္ current သည္ စီးဆင္းရာလမ္းေၾကာင္းအတုိင္း forward – backward motion ျဖင့္ လွည့္ပတ္စီးဆင္းေနပါသည္။ ထုိ forward – backward motion interval တခုကုိ one cycle ဟု ေခၚဆုိေလ႔ရွိပါသည္။ လွ်ပ္စစ္စီးေၾကာင္းသည္ ပံုမွန္အားျဖင့္ ႀကိမ္ႏွဳန္း ( frequency) 50Hz , 60 Hz , 25 Hz စသည္ျဖင့္ စီးဆင္းေလ႔ရွိသည္။ ပံုမွန္အားျဖင့္ oscilloscope တြင္ AC လွ်ပ္စစ္စီးဆင္းမႈကို ေဖာ္ျပရာတြင္ sine wave ျဖင့္ေဖာ္ျပေလ႔ရွိပါသည္။ DC စနစ္တြင္မူ လွ်ပ္စီးလမ္းေၾကာင္းသည္ constant direction ျဖင့္သာ စီးဆင္းေလ႔ရွိသည္။
လွ်ပ္စစ္ဓာတ္လုိက္ရာတြင္မူ AC သည္ DC စနစ္ထက္ပုိ၍ အႏၱရာယ္မ်ားသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ AC စနစ္တြင္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား စီးဆင္းေနေသာ အစိတ္အပိုင္းႏွင့္ ထိေတြ႕သည့္အခါ ၾကြက္သားမ်ားက်ံဳ႕ျခင္းျဖင့္ ဓာတ္လုိက္ေနသူအား ၎ထိေတြ႔ေနေသာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားရွိသည့္ အစိတ္အပိုင္းမွ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ မစြမး္ေဆာင္ႏိုင္ေစဘဲ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ လွ်ပ္စီးျဖတ္သန္းသည့္ အခ်ိန္ကာလ ပိုမို ၾကာျမင့္ေစပါသည္။ ထုိအခါတြင္ အသက္ရွဴအဂၤါ အစိတ္အပိုင္းရွိ ၾကြက္သားမ်ားက်ံဳ႕ျခင္းေၾကာင့္ အသက္ရွဴရပ္ျခင္းႏွင့္ ႏွလံုးတြင္ ventricular fibrillation ျဖစ္ပြား၍ အသက္အႏၱရာယ္ ျဖစ္ေစပါသည္။
DC စနစ္တြင္မူ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္လုိက္ရာတြင္ ပံုမွန္အားျဖင့္ ျပင္းထန္ေသာ ၾကြက္သားက်ံဳ႕မႈ တစ္ႀကိမ္သာ ျဖစ္ပြားေလ႔ရွိၿပီး ဓာတ္လုိက္ခံရသူမွာ အေ၀းသုိ႔ လြင့္စင္ထြက္သြားျခင္းမ်ားကုိ မၾကာခဏ ေတြ႔ရတတ္သည္။ မုိးႀကိဳးပစ္ျခင္းသည္လည္း DC လွ်ပ္စီး ျဖတ္သန္း စီးဆင္းျခင္းျဖစ္သည္။ မုိးႀကိဳးပစ္ရာတြင္ ပမာဏႀကီးမားေသာ လွ်ပ္စီးေၾကာင္းသည္ တစ္စကၠန္႔၏ ဆယ္ပံုတစ္ပံုမွ ၁၀၀၀ပံုတစ္ပံု အခ်ိန္အေတာအတြင္း ဦးတည္ရာတစ္ခုတည္းသုိ့ ျဖတ္သန္းစီးဆင္းျခင္းျဖစ္ၿပီး voltage အေနျဖင့္ ၁၀ မီလီယံ ဗို႔ ႏွင့္အထက္ရွိသည္။
ေျမေအာက္ဥမင္မ်ားရွိ လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္ ကာကြယ္မႈလုပ္ငန္းမ်ား
ေျမေအာက္ဥမင္မ်ား ေဖာက္လုပ္သည့္ construction site မ်ားတြင္လည္း လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္ ကင္းေ၀းေရးသည္ အဓိက ထည့္သြင္း စဥ္းစားရေသာ အခ်က္တစ္ခုျဖစ္သည္။ စာေရးသူ ယခုျပဳစုေနေသာ စာတမ္းသည္လည္း ထုိအခ်က္ကုိ အဓိက research ျပဳလုပ္ေနျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ေျမေအာက္ရထား ဘူတာရံုမ်ားႏွင့္ ေျမေအာက္ဥမင္မ်ားရွိ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားေပးသည့္ အပိုင္းတြင္ လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္ က်ေရာက္လာပါက ကာကြယ္ႏိုင္ရန္ ပစၥည္းကိရိယာမ်ား တပ္ဆင္ထားရွိျခင္းႏွင့္ ဆက္စပ္လုပ္ငန္းမ်ားကုိ အနည္းငယ္ ေဆြးေႏြးတင္ျပလုိပါသည္။
ေျမေအာက္ရထား ဥမင္မ်ားတြင္မူ electrical safety ပိုင္းအေနျဖင့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားပို႔ေဆာင္ေသာ ေကဘယ္မ်ား၏ လွ်ပ္ကာ (insulator)မ်ား ေပါက္ၿပဲျခင္းေၾကာင့္ တုိက္႐ိုက္လွ်ပ္စီးေၾကာင္း စီးဆင္းမႈ ျဖစ္ေစသည္သာမက လွ်ပ္စစ္သံလုိက္စက္ကြင္း (electromagnetic field)၊ တည္ၿငိမ္လွ်ပ္စစ္စက္ကြင္း (electrostatic field) စသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကိုပါ ထည့္သြင္း စဥ္းစားရသည္။ ပံုမွန္အားျဖင့္ လွ်ပ္စစ္စီးဆင္းရာအပိုင္း (ဓာတ္ႀကိဳးမ်ား၊ bus bar မ်ား အစရွိသျဖင့္)၏ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ electromagnetic field မ်ား၊ electrostatic field မ်ား ေပၚေပါက္ေနတတ္ၿပီး ၎စက္ကြင္းမ်ား၏ ျပင္းအားသည္ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္း ကိရိယာမ်ားႏွင့္ နီးကပ္ေသာ အကြာအေ၀းတြင္ အလုပ္လုပ္ေနေသာ လူအေပၚသို႔ သက္ေရာက္လ်က္ရွိသည္။
ေျမေအာက္ရထား ဥမင္မ်ားတြင္မူ electrical safety ပိုင္းအေနျဖင့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားပို႔ေဆာင္ေသာ ေကဘယ္မ်ား၏ လွ်ပ္ကာ (insulator)မ်ား ေပါက္ၿပဲျခင္းေၾကာင့္ တုိက္႐ိုက္လွ်ပ္စီးေၾကာင္း စီးဆင္းမႈ ျဖစ္ေစသည္သာမက လွ်ပ္စစ္သံလုိက္စက္ကြင္း (electromagnetic field)၊ တည္ၿငိမ္လွ်ပ္စစ္စက္ကြင္း (electrostatic field) စသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကိုပါ ထည့္သြင္း စဥ္းစားရသည္။ ပံုမွန္အားျဖင့္ လွ်ပ္စစ္စီးဆင္းရာအပိုင္း (ဓာတ္ႀကိဳးမ်ား၊ bus bar မ်ား အစရွိသျဖင့္)၏ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ electromagnetic field မ်ား၊ electrostatic field မ်ား ေပၚေပါက္ေနတတ္ၿပီး ၎စက္ကြင္းမ်ား၏ ျပင္းအားသည္ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္း ကိရိယာမ်ားႏွင့္ နီးကပ္ေသာ အကြာအေ၀းတြင္ အလုပ္လုပ္ေနေသာ လူအေပၚသို႔ သက္ေရာက္လ်က္ရွိသည္။
မီထရုိ(metro)မ်ားရွိ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္း ကိရိယာမ်ား၏ electrical safety အတြက္ တိုင္းတာ သတ္မွတ္ရာတြင္ ဗို႔အားအေနျဖင့္ 6 – 10 kV၊ 825V(DC for third rail) ၊ 400V ႏွင့္ ေအာက္ဟူ၍ သံုးပိုင္းခြဲျခား သတ္မွတ္ႏိုင္ပါသည္။ electrical safety အတြက္ လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္ကာကြယ္ရန္ protective cutout device မ်ားကုိ ပံုမွန္အားျဖင့္ ေျမေအာက္ဥမင္မ်ားရွိ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းကိရိယာမ်ား၊ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားလုိင္းမ်ား၊ substation မ်ားတြင္ ရုတ္တရက္ electrical fault ျဖစ္ပြားလာပါက ဓာတ္အားကုိ အခ်ိန္မီ ျဖတ္ေတာက္ႏိုင္ရန္အတြက္ တပ္ဆင္ အသံုးျပဳပါသည္။ protective cutout device မ်ား၏ အဓိက လုပ္ငန္းစဥ္မွာ လူ႔ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ လွ်ပ္စစ္စီးေၾကာင္း ျဖတ္သန္းစီးဆင္းျခင္း၊ လွ်ပ္စစ္ fault ေၾကာင့္ မီးေလာင္ျခင္းတုိ႔မွ ကာကြယ္ေပးျခင္းႏွင့္ လွ်ပ္ကာေပါက္၍ (သုိ႔မဟုတ္) wire အဆက္ေနရာမ်ား ေသသပ္မႈမရွိ၍ leakage ျဖစ္ျခင္းတုိ႔မွ ကာကြယ္ေပးျခင္းတုိ႔ ျဖစ္သည္။ ေျမေအာက္ဥမင္မ်ားတြင္ လွွ်ပ္စစ္ fault ေၾကာင့္ မီးေလာင္ျခင္းသည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္း ကိရိယာမ်ားတြင္ overloading ျဖစ္ေနျခင္း၊ ၀ါယာမ်ား၏ အဆက္ေနရာမ်ား ေပါက္ၿပဲ၍ အပူခ်ိန္ ျမင့္တက္မႈေၾကာင့္ ေကဘယ္လ္မ်ားႏွင့္ ဓာတ္အားလုိင္း၀ါယာမ်ား မီးေလာင္ျခင္းႏွင့္ sparking ျဖစ္ျခင္း၊ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းကိရိယာမ်ား ခၽြတ္ယြင္းမႈေၾကာင့္ electric arc ျဖစ္ေပၚျခင္း တုိ႔ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္မွ ကာကြယ္ရန္ အေရးပါေသာ အခ်က္တစ္ခုမွာ ပစၥည္းကိရိယာမ်ားကုိ ေျမဓာတ္ခ်ျခင္း (grounding system) စနစ္ ေကာင္းမြန္မႈရွိရန္ ျဖစ္သည္။ ဥမင္မ်ား တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းခြင္တြင္ လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အႏၱရာယ္အရွိဆံုးေနရာကုိ အတိအက် သိရွိႏိုင္ရန္အတြက္ လွ်ပ္စစ္ ဓာတ္အားေပးစနစ္၏ circuit diagram ႏွင့္ ေျမဓာတ္ခ်ျခင္းစနစ္မ်ား (grounding system)ကုိ ေသခ်ာတိက်စြာ စိစစ္တြက္ခ်က္၍ အေကာင္းဆံုး ကာကြယ္ႏိုင္ရန္အတြက္ စီမံေဆာင္ရြက္ရသည္။ ေျမေအာက္ရထား ဥမင္မ်ားအတြက္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားေပးစနစ္သည္ ရထားသြားလာေရးု လုပ္ငန္းစဥ္ကုိ ပံုမွန္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္အတြက္ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစျခင္းႏွင့္ လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္အတြက္ လံုၿခံဳစိတ္ခ်ရမႈရွိရန္ လုိအပ္သည္။
နိဂံုး
အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ႔ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ စာေရးသူ ေလ႔လာဖတ္ရွဳထားေသာ အသိပညာမ်ား၊ ဆရာသမားမ်ား၏ သင္ၾကားပုိ႔ခ်မႈမ်ားအေပၚ အေျခခံ၍ မိတ္ဆက္ ေရးသားထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဤေဆာင္းပါးကုိ ဖတ္ရွဳျခင္းျဖင့္ လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္အေၾကာင္း အနည္းငယ္မွ်ပင္ျဖစ္ေစ သိရွိ၍ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္လုိက္ျခင္း အႏၱရာယ္မွ သတိမူ၍ ေရွာင္ရွားႏိုင္ေစရန္ ရည္ရြယ္၍ ေရးသားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေနာက္ေနာင္ အလ်ဥ္းသင့္လွ်င္ ေျမေအာက္ ဥမင္မ်ားတြင္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ပို႔ေဆာင္ပံုႏွင့္ safety လုပ္ငန္းမ်ားအေၾကာင္းကုိ ပုိမုိက်ယ္ျပန္႔စြာ ေရးသားပါဦးမည္။
လွ်ပ္စစ္ဓာတ္လိုက္မႈ ျဖစ္စဥ္တစ္ခု
မွီျငမ္းကုိးကား
၁။ Под ред. Е.И. Быкова – Электроснабжение метрополитенов. Устройство, эксплуатация и проектирование. – М.: «Транспорт», 1977. -431с.
၂။ Быков.Е.И. , Панин.Б.В., Пупынин.В.Н. – Тяговые сети метрополитенов. – М.: Транспорт,1987. –256с.
၃။ Б.М.Ягудаев., Н.Ф.Шишкин., В.В.Назаров – Защита от электропоражения в горной промышленности. –М.: Недра, 1982. -152с.
၄။ http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_safety
၅။ http://www.electromonter.info/library/electric_shock.html
၆။ http://www.emedicinehealth.com/electric_shock/article_em.htm
ပရင့္ထုတ္ရန္
အစ္ကုိ..ေက်းဇူးလာတင္တာ ဖ်က္လုိက္သလို ျဖစ္သြားတယ္
ေနာက္လည္း ပုိ႔စ္ေတြ အမ်ားၾကီး တင္ႏုိင္ပါေစ...
လွ်ပ္စစ္နဲ႔ပတ္သတ္တဲ့ ျမန္မာလုိစာအုပ္ေလးမ်ား ရႏုိင္ရင္သိပ္ေကာင္းမွာပဲအစ္ကို...
အစ္ကိုကူညီႏုိင္မလား....
ေက်းဇူးတင္ပါတယ္...
ဒါေလးလဲ...Print ထုတ္သြားတယ္ေနာ္...