* THINK POSITIVE. TOGETHER WE ARE BUILDING THE FUTURE *

Tunnel Boring Machine (TBM)

စာေရးသူ © kthuyein |


TBM (Tunnel Boring machine) ဆုိသည္မွာ ဥမင္တူးစက္ ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ၎၏ ပံုသ႑ာန္မွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ cylinder ပံုသ႑ာန္ရွိၿပီီး အျခားပုံသ႑ာန္မ်ား (ဥပမာ- ဘဲဥပံု၊ ေထာင့္မွန္စတုဂံပံံု၊ စတုရန္းပံုု) လည္းရွိပါသည္။

ထို႔အျပင္ TBM မ်က္ႏွာျပင္တစ္ခုထဲ မဟုတ္ပဲ စက္၀ိုင္းပံု ႏွစ္ခု၊ သံုးခု ဆက္စပ္ထားေသာ Multi circular Face Shield ႏွင့္ Triple circular Face Shield မ်ားလည္းရွိၿပီး ၎ TBM မ်ားကိုမူ ေျမေအာက္ Station မ်ားတည္ေဆာက္ရာတြင္ အဓိက အသံုးျပဳပါသည္။ TBM တြင္ အဓိကပါ၀င္ေသာ စက္ပစၥည္း အစိတ္ပိုင္းမ်ားမွာ rotating cutting wheel, chamber (TBM ပံုစံ အမ်ိဳးအစား ေပၚမူတည္၍ ပံုစံ၊ အရြယ္အစား ေျပာင္းလဲပါသည္)၊ တူးေဖာ္ၿပီး ေျမစာမ်ားကို သယ္ထုတ္ေသာ စနစ္၊ TBM ကို ေရွ႕သို႔တြန္းေရႊ႕ေပးေသာ hydraulic jacks မ်ား၊ ဥမင္ အတြင္းသား နံရံမ်ား (Lining) ကို တတ္ဆင္ေသာ erector, ေလ၀င္ေလထြက္ ပိုက္လိုင္းမ်ား ပါရွိပါသည္။ အျခားေသာ စနစ္မ်ားမွာ Lining segment block မ်ားကို ဥမင္တူးေဖာ္ရာ လုပ္ငန္းခြင္သို႔ သယ္ပုိ႔ေပးေသာ စနစ္ႏွင့္ လွ်ပ္စစ္ဆက္သြယ္မႈ စနစ္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
Multi circular Face Shield
(Construction of the Kyobashi Tunnel on the Keiyo)

Triple circular Face Shield
(Construction of Osaka Business Park station on Osaka)

ဥမင္ တူးေဖာ္မည့္ ေျမအမ်ိဳးအစားေပၚ မူတည္၍ Rotating cutting wheel ပံုစံမ်ား၊ ဥမင္မ်က္ႏွာျပင္မွ က်ေရာက္လာမည့္ ေျမဖိအားဒဏ္ကို ျပန္လည္ တြန္းခံသည့္ နည္းပညာမ်ား၊ စက္ကို ထိန္းခ်ဳပ္မည့္ အခန္း (Chamber) ႏွင့္ ၊ တူးေဖာ္ၿပီး ေျမစာမ်ားကို သယ္ထုတ္ေသာ စနစ္မ်ားသည္လည္း ပံုစံ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပား ျခားနားပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ TBM မ်ားသည္လည္း အသံုးျပဳမည့္ ေျမအမ်ဳိးအစားအလိုက္ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိၿပီး ယခုေဆာင္းပါးတြင္ Liquid-supported mixshield ႏွင့္ EPB (Earth Pressure Balanced) shield မ်ားကို အဓိကထား တင္ျပသြားပါမည္။

Liquid-supported mixshield

Liquid-supported mixshield ကို အဓိကအားျဖင့္ ေျမေပ်ာ့မ်ား၊ ေျမပြမ်ားႏွင့္ သဲဆန္ေသာ၊ ရႊံ႕ဆန္ေသာ ေျမမ်ားတြင္ အသံုးျပဳပါသည္။ ထို TBM တည္ေဆာက္ထားပံုမွာ စက္ဦးေခါင္းပိုင္းတြင္ Cutting wheel ေခၚ ေျမႀကီးမ်ားကို တူးထုတ္ မည့္စက္ ပါရွိပါသည္။ ၎စက္ေနာက္ပိုင္းတြင္ Excavation chamber ႏွင့္ Stone crasher မ်ားပါရွိသည္။ Excavation chamber ဆိုသည္မွာ Cutting wheel ႏွင့္ Diaphragm wall ၾကားရွိ အခန္းငယ္ ျဖစ္သည္။ ၎အခန္းထဲ Bentonite ေဖ်ာ္ရည္ကို ထည့္သြင္းထားၿပီး ဥမင္မ်က္ႏွာျပင္မွ က်ေရာက္လာမည္႕ ေျမဖိအားကို ၎ Bentonite ေဖ်ာ္ရည္ျဖင့္္ ျပန္လည္တြန္းကန္ထားကာ ဥမင္မ်က္ႏွာျပင္၏ stability ကို ထိန္းထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။


Stone crasher ဆိုသည္မွာ ဥမင္ တူးေဖာ္ရာ၌ ပါရွိလာမည့္ ေက်ာက္တံုး၊ ေက်ာက္ခဲႀကီးမ်ားကို သယ္ေဆာင္ရာ၌ လြယ္ကူမႈရွိေစရန္ ခြဲေခ်ေပးေသာ စက္ပစၥည္း ျဖစ္သည္။


၎တို႔၏ ေနာက္တြင္ Bentonite ေဖ်ာ္ရည္မ်ားကို ပို႔ေဆာင္ေပးမည္႕ ပိုက္လိုင္းမ်ားႏွင့္ တူးေဖာ္ရရွိေသာ ေျမစာေဖ်ာ္ရည္မ်ားကို ျပန္လည္ သယ္ေဆာင္မည္႕ ပိုက္လိုင္းမ်ား တပ္ဆင္ထားပါသည္။ ထို႔အျပင္ Excavation chamber အတြင္း ေလဖိအားပို႔ေဆာင္ရန္ ပိုက္လိုင္းမ်ားႏွင့္ Compressor မ်ား တပ္ဆင္ထားပါသည္။ ထို႔ေနာက္ TBM ေရႊ႕လ်ားရာတြင္ အသံုျပဳသည့္ hydraulic jack မ်ားႏွင့္ Concrete lining, Steel lining မ်ား တပ္ဆင္ရာတြင္ အသံုးျပဳမည့္ Erector ပါရွိပါသည္။ Working chamber အတြင္း၌ ေလ၀င္ေလထြက္ Ventilation အတြက္ ပိုက္လုိင္းမ်ား တပ္ဆင္ထားပါသည္။


Liquid-supported mixshield ၏ လုပ္ေဆာင္ပံု အဆင့္ဆင့္မွာ ေရွးဦးစြာ ေျမသားမ်ားကို Cutting wheel ျဖင့္စတင္ တူးထုတ္ပါသည္။ Cutting wheel မွ တူးထုတ္ရရွိေသာ ေျမစာမ်ားသည္ Excavation chamber အတြင္းသို႔ က်ေရာက္လာပါမည္။ အထက္တြင္ ေဖၚျပခဲ့သည္႕ အတိုင္း Excavation chamber အတြင္း၌ Bentonite ေဖ်ာ္ရည္မ်ား ရွိၿပီး ဥမင္ မ်က္ႏွာျပင္ကို ေျမဖိအား ဒဏ္မွ ထိန္းသိမ္း ထားပါသည္။ ေျမဖိအားႏွင့္ Bentonite ေဖ်ာ္ရည္ ဖိအားမ်ား ညီမွ်မႈေစရန္ ေလဖိအားျဖင့္ ထပ္မံ ထိန္းထားပါသည္။ Excavation chamber အတြင္းသို႔ က်ေရာက္လာေသာ ေျမစာမ်ားကို Bentonite ေဖ်ာ္ရည္မ်ားျဖင့္ ေဖ်ာ္၍ ရရွိေသာ ေျမစာ ေဖ်ာ္ရည္မ်ားကို သယ္ေဆာင္ေသာ ပိုက္လိုင္းမ်ားျဖင့္ ဥမင္အတြင္းမွ ေျမမ်က္ႏွာျပင္ေပၚသို႔ သယ္ေဆာင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ဥမင္ အတြင္းနံရံမ်ား (Concrete or Steel lining) မ်ားကို Erector ျဖင့္ တပ္ဆင္ပါမည္။ Lining မ်ားတပ္ဆင္ၿပီးေသာအခါ ေရစိမ့္၀င္ျခင္း ဒဏ္မွ ခံႏိုင္ေအာင္ ေျမသားႏွင့္ ဥမင္ နံရံၾကားတြင္ concrete ေဖ်ာ္ရည္ သို႔မဟုတ္ water proving chemical ေဖ်ာ္ရည္မ်ားကို မႈတ္သြင္းရပါမည္။ Working chamber အတြင္းရွိ ေလ၀င္ေလထြက္ စနစ္ကိုမူ Ventilation ပိုက္လိုင္းမ်ားျဖင့္ ေပးေဆာင္ပါမည္။


ေျမမ်က္ႏွာျပင္ေပၚတြင္ သယ္ေဆာင္လာေသာ ေျမစာေဖ်ာ္ရည္မ်ားကို ေျမစာမ်ားကို စစ္ထုတ္ၿပီး Bentonite ေဖ်ာ္ရည္မ်ားကို ခြဲျခားထုတ္ေပးသည့္ စစ္ကန္ တည္ရွိမည္။ ထိုစစ္ကန္မွ ထြတ္လာေသာ Bentonite ေဖ်ာ္ရည္မ်ားကို Excavation chamber အတြင္းသို႔ ျပန္လည္ ပို႔ေဆာင္ပါသည္။


EPB (Earth Pressure Balanced) shield

EPB (Earth Pressure Balanced) shield ကို အဓိကအားျဖင့္ စိုုထိုင္းဆမ်ားေသာ ရြံ႕ေျမမ်ား၊ ေယွလွေက်ာက္မ်ားႏွင့္ သဲပါ၀င္မႈ နည္းေသာ ေျမမ်ားတြင္ အသံုးျပဳပါသည္။ ၎ TBM တြင္ Cutting wheel, Excavation chamber, Srew conveyor, Belt conveyor, Diaphragm wall, Compress air lock, Concrete lining, Steel lining မ်ား တပ္ဆင္ရာတြင္ အသံုးျပဳမည့္ Erector ၊ ေျမစာမ်ားကို သယ္ေဆာင္ေသာ ရထားတြဲငယ္မ်ားႏွင့္ Ventilation ပိုက္လုိင္းမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားပါသည္။

EPB (Earth Pressure Balanced) shield ၏ လုပ္ေဆာင္ပံု အဆင့္ဆင့္မွာ ေရွးဦးစြာ Cutting wheel ျဖင့္ ေျမမ်ားကို စတင္ တူးထုတ္ပါမည္။ ကနဦး အစ တူးေဖၚ၍ ရရွိလာေသာ ေျမစာမ်ားသည္ Excavation chamber အတြင္းသို႔ က်ေရာက္ပါမည္။ Excavation chamber အတြင္း ေျမစာမ်ား ျပည့္လာေသာအခါ screw conveyor ျဖင့္ ေျမစာမ်ားကို သယ္ေဆာင္၍ Belt conveyor ေပၚသို႔ ပို႔ေဆာင္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္္ ဤ TBM၏ ထူးျခားခ်က္မွာ ဥမင္မ်က္ႏွာျပင္မွာ က်ေရာက္မည္႕ ဖိအားမ်ားကို ထိုေျမစာမ်ား၏ ဖိအားျဖင့္ ျပန္လည္ တြန္းကန္ေသာ နည္းပညာကို အသံုးျပဳထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ၎ေျမစာမ်ားႏွင့္ ထိန္းညိွရာတြင္ ေျမသားသက္သက္နဲ႔ ထိန္းညိွတဲ့ နည္း၊ ေျမသားထဲကို Clay paste ေရာေႏွာထည့္သြင္းၿပီး ဥမင္မ်က္ႏွာျပင္ရဲ႕ stability ကိုထိန္းတဲ့နည္းနဲ႔ scum paste တစ္ခုခုေရာေႏွာထည့္သြင္းရတဲ့ နည္းဆိုၿပီး ၃ မ်ဳိးထပ္ခြဲျခားႏိုင္ပါတယ္။ ထို႔ေနာက္ Belt conveyor မ်ားတစ္ဆင့္ ေျမစာသယ္ေဆာင္ေသာ ရထားတြဲငယ္မ်ားသို႕ ပို႔ေဆာင္ၿပီး ေျမစာမ်ားကို သယ္ေဆာင္သြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ၎ေနာက္ ဥမင္ အတြင္းနံရံမ်ား (Concrete or Steel lining) မ်ားကို Erector ျဖင့္ တပ္ဆင္ပါမည္။ Lining မ်ားတပ္ဆင္ၿပီးေသာအခါ ေရစိမ့္၀င္ျခင္း ဒဏ္မွ ခံႏိုင္ေအာင္ ေျမသားႏွင့္ ဥမင္ နံရံၾကားတြင္ concrete ေဖ်ာ္ရည္ သို႔မဟုတ္ water proving chemical ေဖ်ာ္ရည္မ်ားကို မႈတ္သြင္းရပါမည္။ Working chamber အတြင္းရွိ ေလ၀င္ေလထြက္ စနစ္ကိုမူ Ventilation ပိုက္လိုင္းမ်ားျဖင့္ ေပးေဆာင္ပါမည္။

Liquid-supported mixshield ႏွင့္ EPB (Earth Pressure Balanced) shield မ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ပံုမ်ားကို အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ၎အျပင္ အျခားေသာ TBM မ်ားသည္လဲ လုပ္ေဆာင္ပံုမ်ားစြာ တူညီမႈရွိၿပီး အဓိက ကြာျခားခ်က္မွာ ဥမင္မ်က္ႏွာျပင္မွ က်ေရာက္လာမည့္ ေျမဖိအားကို ျပန္လည္တြန္းကန္ပံုသာ ကြဲျပားပါသည္။ ဥမင္မ်က္ႏွာျပင္သို႔ ေလဖိအားျဖင့္ တြန္းကန္ေသာစနစ္မ်ားႏွင့္ Combine machine မ်ားျဖင့္ ဥမင္မ်က္ႏွာျပင္ကို ထိန္းသိမ္းေသာ စနစ္မ်ားလည္း ရွိပါသည္။ ထို TBM မ်ားကို ေနာက္ေဆာင္းပါးမ်ားတြင္ ဆက္လက္ေဖာ္ျပ သြားပါမည္။

ေအာက္ပါ ဗီဒီယိုဖိုင္ကို ၾကည့္ရွဳၿပီး Liquid-supported mixshield ႏွင့္ EPB (Earth Pressure Balanced) shield မ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ပံုမ်ားကို ေလ့လာႏိုင္ပါသည္။





Related Posts
EPB Tunneling Machine

Print ပရင့္ထုတ္ရန္
9 ထင္ျမင္ခ်က္၊
  1. Anonymous February 14, 2008 at 7:40 AM  

    wow.. so many.. နားမလည္ဘူး.. ရွင္းျပပါ..

  2. မိုးေပါက္ February 14, 2008 at 10:02 AM  

    ဘယ္အပိုင္းကုိ နားမလည္တာပါလဲ။ စက္ေတြရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းထားပံု အေၾကာင္းလား။ တူးတဲ့ ေနရာမွာ အလုပ္ လုပ္ပံုကိုလား။ အစအဆံုး ကို ေျပာတာလား။ ဗီဒီယို ၾကည့္လုိ႔ရရင္ ၾကည့္ၿပီးေတာ့ စာနဲ႔ တြဲဖတ္ေပးပါ။ နားမလည္တဲ့ အပိုင္းကို ေသခ်ာေမးေပးပါ။ စိတ္ဝင္တစား လာေရာက္ ဖတ္႐ႈတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးပါ။

  3. Anonymous February 14, 2008 at 12:46 PM  

    စာဖတ္တာက နားလည္ပါတယ္.. မ်က္စိထဲ့ျမင္ေယာင္လာေအာင္ ပါးစပ္ကေန ေျပာျပဖို႔လိုတယ္..
    post author ကို ပဲေမးလိုက္ပါ့မယ္.. =)

    ခုလိုေျဖၾကားေပးတာ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္..

  4. စိုးထက္ - Soe Htet ! February 14, 2008 at 5:24 PM  

    ဗြီဒီယိုနဲ႕ ၾကည့္တာေတာင္မွ ေရးေတးေတး ... ေကာင္းပါတယ္ ခင္ဗ်ာ ေတာ္ေတာ္ ေလးေတာ့ ေလ့လာ မိသြား တာေပါ့ ... ကုိယ္အေျခခံ ရွိသေလာက္ပဲ ယူႏိုင္မွာေလ ... ေက်းဇူး ကိုသူရိန္ေရ ... :P

  5. kim February 14, 2008 at 7:30 PM  

    ဘယ္စက္က ေစ်းအသက္သာဆံုးျဖစ္မလဲ မသိဘူး။
    အိမ္က ကေလးက ၀ယ္ေပးဖို႕ပူဆာေနလို႕။:)

  6. kthuyein February 15, 2008 at 4:30 PM  

    ပိုလာဘဲေရ ... မ်က္စိထဲျမင္ေအာင္ ေသခ်ာ ရွင္းျပပါ့မယ္။ ဘယ္အပိုင္းေတြ မရွင္းဘူးဆိုတာသာ ေျပာပါ။

  7. kthuyein February 15, 2008 at 4:32 PM  

    ကိုစိုးထက္ေရ .. အခုလို စိတ္၀င္တစား လာေရာက္ ဖတ္ရွဳ႕တဲ့ အတြက္ ေက်းဇူး အထူးတင္ပါတယ္။ နားမလည္တဲ့ အပိုင္းမ်ားကိုလဲ ေမးျမန္း ႏိုင္ပါတယ္ .. ခင္ဗ်ာ။

    ကိုရီးယားသားေလ Kim ေရ ဘယ္တံုးက ကေလးေတြ ရသြားတာလဲ .. သိေတာင္ မသိလိုက္ရပါလား .. :P

  8. kim February 16, 2008 at 6:55 AM  

    im not korean ,buddy.. its my adopted child .. :) သူမ်ားေတြက ကေလးအေဖဆိုၿပီး မႀကိဳက္ဘဲေနဦးမယ္ .. :)

  9. Ottersenator February 19, 2008 at 6:00 AM  

    Hey..Buddy!
    Well done! I come to read ur post. I wonder why u didn't use those TBM for ur thesis.? I admire ur translation skill for technical terms. They r perfect. I think we can reference ur post as study aid for TBM. I'll tell other buddy who didn't know about TBM very well. I m looking forward ur next posts.

CITY DIRECTORY FROM METRO BITS

Adana Amsterdam Ankara Antwerp Athens Atlanta Baku Baltimore Bangkok Barcelona Beijing Belo Horizonte Berlin Bielefeld Bilbao Bochum Bonn Boston Brasilia Brussels Bucharest Budapest Buenos Aires Buffalo Bursa Busan Cairo Caracas Catania Changchun Charleroi Chennai Chiba Chicago Chongqing Cleveland Cologne Copenhagen Daegu Daejeon Dalian Delhi Detroit Dnepropetrovsk Dortmund Dubai Duesseldorf Duisburg Edmonton Essen Frankfurt Fukuoka Gelsenkirchen Genoa Glasgow Guadalajara Guangzhou Gwangju Haifa Hamburg Hanover Helsinki Hiroshima Hong Kong Incheon Istanbul Izmir Jacksonville Kamakura Kaohsiung Kazan Kharkov Kiev Kitakyushu Kobe Kolkata Kryvyi Rih Kuala Lumpur Kyoto Las Vegas Lausanne Lille Lima Lisbon London Los Angeles Ludwigshafen Lyon Madrid Manila Maracaibo Marseille Medellin Mexico City Miami Milan Minsk Monterrey Montreal Moscow Mulheim Mumbai Munich Nagoya Naha Nanjing Naples New York Newark Newcastle Nizhny Novgorod Novosibirsk Nuremberg Oporto Osaka Oslo Palma de Mallorca Paris Perugia Philadelphia Pittsburgh Porto Alegre Poznan Prague Pyongyang Recife Rennes Rio de Janeiro Rome Rotterdam Rouen Saint Louis Saint Petersburg Samara San Francisco San Juan Santiago Santo Domingo Sao Paulo Sapporo Seattle Sendai Seoul Seville Shanghai Shenzhen Singapore Sofia Stockholm Stuttgart Sydney Taipei Tama Tashkent Tbilisi Tehran The Hague Tianjin Tokyo Toronto Toulouse Turin Valencia Valencia Valparaiso Vancouver Vienna Volgograd Warsaw Washington Wuhan Wuppertal Yekaterinburg Yerevan Yokohama
Currently, there are 175 metros all over the world.