ဥ
မင္(Tunnel)ဆိုသည္မွာ ေျမေအာက္ (သို႔မဟုတ္) ေရေအာက္ ျဖတ္လမ္း တစ္မ်ဳိးျဖစ္ၿပီး ပံုမွန္အားျဖင့္ ေရျပင္ညီ လမ္းေၾကာင္းမ်ားျဖစ္သည္။ ေယဘူယ်အားျဖင့္ ၎၏ အလ်ားသည္ အက်ယ္ထက္ အနည္းဆံုးႏွစ္ဆ ရွိေသာ ေျမေအာက္လမ္းကို ဥမင္အျဖစ္ ယူဆသတ္မွတ္ၾကသည္။ ထို႔ျပင္ လမ္း၏ ေဘးဘက္နံရံအားလံုး အပိတ္ျဖစ္ရမည့္အျပင္ အဆံုးမ်ား၌ ဝင္/ထြက္ေပါက္မ်ား ပါရွိရမည္ ျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္း ေရးဆြဲသူမ်ားက ဥမင္တစ္ခုသည္ အနည္းဆံုး အလ်ား ၀.၁ မိုင္(၀.၁၆ ကီလိုမီတာ) ရွည္လ်ားရမည္ဟု အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုၾကၿပီး ထို႔ထက္ တိုေတာင္းပါက ေျမေအာက္ အခန္းငယ္ အျဖစ္သာ ေခၚေဝၚၾကသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ အခ်ဳိ႕ေသာ ေျမေအာက္ဘူတာ႐ုံမ်ား၊ ေျမေအာက္ ျဖတ္လမ္းမ်ားသည္ အလ်ားႏွင့္ အနံကြာဟခ်က္ မႀကီးမားေပ။[1]
ဥမင္မ်ားတြင္ လမ္းသြားလမ္းလာႏွင့္ စက္ဘီးစီးသူမ်ားအတြက္ လမ္းကူးလူသြားဥမင္မ်ား၊ ေမာ္ေတာ္ကားလမ္း ဥမင္မ်ား၊ ရထားလမ္းဥမင္မ်ားႏွင့္ ေရလမ္းဥမင္မ်ား၊ ေရေပးေဝအတြက္ ေရသြယ္ဥမင္မ်ား၊ ေရအားလွ်ပ္စစ္ ထုတ္ယူေသာ ဥမင္မ်ားႏွင့္ ေရဒီယို၊ ေၾကးနန္း အစရွိသည့္ ဆက္သြယ္ေရး ဆက္ေၾကာင္းဥမင္မ်ား စသည္မ်ားလည္း ရွိသည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ ဥမင္မ်ားသည္ တေနရာမွ တေနရာသို႔ သြားလာရန္သို႔မဟုတ္ ထြက္ေျပး လြတ္ေျမာက္ရန္ ေဖာက္လုပ္ထားေသာ လွ်ဳိ႕ဝွက္ဥမင္မ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး အထူးသျဖင့္ ေရွးေဟာင္းခံတပ္မ်ားတြင္ အမ်ားဆံုးေတြ႔ရသည္။
အရွည္လ်ားဆံုးေသာ ေရလမ္းဥမင္မွာ ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံရွိ စတန္းအိတ္(ခ်္) ဥမင္ (Standedge Tunnel) ျဖစ္ၿပီး၊ သံုးမိုင္ေက်ာ္ (၅ ကီလိုမီတာ) ရွည္လ်ားသည္။ ေရလမ္းဥမင္မ်ားအနက္ အရြယ္အစား အႀကီးဆံုးဥမင္မွာ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ မာေဆးလ္ႏွင့္ ႐ိုေနးတူးေျမာင္း (Marseille-Rhône Canal) ၏ ေတာင္ဘက္ပိုင္း တြင္ရွိေသာ ေရာ့ဗ္ေရလမ္းဥမင္[2] ျဖစ္သည္။ ဥမင္အလ်ား ၇ ကီလိုမီတာ ရွည္လ်ားၿပီး ဥမင္ အမိုးခံုးထိအျမင့္မွာ ၁၅.၄ မီတာႏွင့္ အက်ယ္ ၂၂ မီတာရွိကာ ၁၉၂၇ ခုႏွစ္က ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။
ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံတြင္ လမ္းကူးလူသြားဥမင္မ်ားႏွင့္ အျခားေသာ ကားလမ္းျဖတ္ဥမင္မ်ားကို ေျမေအာက္လမ္းကူးဥမင္ (subway) ဟု သံုးႏႈန္းၾကၿပီး ထိုအသံုးအႏႈန္းမွာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတြင္ ေျမေအာက္ မီးရထားလမ္းစနစ္ ကိုေခၚဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။
ဥမင္ အမ်ဳိးအစားမ်ား (လုပ္ငန္းသဘာဝအလိုက္)
ဥမင္မ်ားကို လုပ္ငန္းသဘာဝအလိုက္ အမ်ဳိးအစား ၅ မ်ဳိး ခြဲျခားႏိုင္သည္။ ၎တို႔မွာ-
ဘူမိနည္းပညာဆိုင္ရာ စူးစမ္းေလ့လာျခင္း
ဥမင္တူးေဖာ္ေရး စီမံကိန္းတစ္ခု စတင္ရာတြင္ ေျမအေနအထားမ်ားကို ျပည့္စံုစြာ စူးစမ္းေလ့လာျခင္းသည္ မျဖစ္မေန လုပ္ေဆာင္ရမည့္ လုပ္ငန္းတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။ ေလ့လာတိုင္းတာခ်က္မ်ားမွ ရရွိေသာအေျဖမ်ားေပၚ မူတည္၍ ဥမင္တူးေဖာ္ရမည့္ နည္းလမ္း၊ စက္ပစၥည္း အမ်ဳိးအစားမ်ားႏွင့္ ေျမသားႀကံခိုင္မႈလုပ္ငန္း အမ်ဳိးအစားမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ႏိုင္မည္ျဖစ္ၿပီး ဥမင္ တူးေဖာ္ေနစဥ္အတြင္း ႀကံဳေတြ႔လာႏိုင္သည့္ ေျမအေျခအေနႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ လုပ္ငန္းခြင္ အႏၱရာယ္မ်ားကို ေကာင္းစြာ ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ကနဦး လုပ္ငန္းအဆင့္မ်ားတြင္ ဥမင္တည္ေဆာက္ရန္ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ေျမအေနအထားႏွင့္ ေျမေအာက္ေရ တည္ရွိမႈ အေျခအေနမ်ားကို သိရွိျခင္းျဖင့္ ဥမင္လမ္းေၾကာင္း၏ ေရျပင္ညီႏွင့္ ေဒါင္လိုက္ျဖတ္ပိုင္းပံုမ်ားကို အကဲျဖတ္ အတည္ျပဳႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
အခ်ဳိ႕ေသာ အေျခအေနမ်ားတြင္ သမ႐ိုးက် ေလ့လာမႈမ်ားႏွင့္ လုပ္ငန္းခြင္ တိုင္းတာမႈမ်ားသည္ ေျမထု/ေက်ာက္သားမ်ား၏ သဘာဝဖြဲ႔စည္းပံု၊ ျပတ္ေရြ႕ဇုန္ (fault zone) မ်ား၏ တည္ေနရာ အတိအက်၊ ေပ်ာ့ေျပာင္းေသာ ေျမလႊာမ်ား၏ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား စသည္တို႔အေပၚ လံုေလာက္ေသာ အခ်က္အလက္မ်ား ရယူႏိုင္မႈ မရွိေပ။ ထိုအခ်က္သည္ ျဖတ္ပိုင္းပံု အရြယ္အစားႀကီးမားေသာ ဥမင္မ်ားေဖာက္လုပ္ရာတြင္ အထူးသတိျပဳရမည့္ အခ်က္ျဖစ္သည္။ ထုိသို႔ေသာ ျပႆနာမ်ားကို ေက်ာ္လႊားရန္ ေဖာက္လုပ္မည့္ ဥမင္၏ ဝင္႐ိုးတေလွ်ာက္ (သို႔) ေဘးဘယ္ညာမွ ေရွးဦးဥမင္ငယ္ (Pilot tunnel)[3][4] သို႔မဟုတ္ စမ္းသပ္ဥမင္ငယ္ (Leading adit) မ်ားကို ပင္မဥမင္ႀကီး၏ ေရွ႕မွ ၂ ကီလိုမီတာခန္႔ ႀကိဳတင္တူးေဖာ္ စမ္းသပ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ပင္မဥမင္ႀကီး၏ ျဖတ္ပိုင္းပံု အတြင္း (သို႔) ၁၀ မွ ၅၀ မီတာအကြာမွ အၿပိဳင္ ေရွးဦးဥမင္ငယ္မ်ား တူးေဖာ္ျခင္းျဖင့္ လုပ္ငန္းအတြက္ မသင့္ေလ်ာ္ေသာ အေျခအေနမ်ား၊ ေျမအေနအထား မေကာင္းေသာ အပိုင္းမ်ားကို အခ်ိန္မီ ႀကိဳတင္သိရွိ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ၿပီး ပင္မဥမင္၏ အနားတေလွ်ာက္ ေျမသားမ်ားကို ႀကံ႕ခိုင္မႈေကာင္းေစရန္ Cementation ကိုလည္း ႀကိဳတင္ လုပ္ေဆာင္ထားႏိုင္သည္။ စမ္းသပ္တြင္း (Borehole) ႏွင့္ pit opening တို႔ကို အသံုးျပဳ၍ ကြင္းဆင္းတိုင္းတာေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သလို ဘူမိ-႐ူပေဗဒနည္းလမ္းမ်ား (Geophysical exploration methods)ကို အသံုးျပဳ၍လည္း ေျမသားထုကို ေလ့လာၾကသည္။ ကြင္းဆင္း တိုင္းတာေရးလုပ္ငန္းတြင္ အဓိက အသံုးျပဳေသာနည္းမွာ ေဒါင္လိုက္၊ ေရျပင္ညီႏွင့္ ေလွ်ာေစာင္း သ႑ာန္ စမ္းသပ္တြင္းမ်ား တူးေဖာ္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ေဖာက္လုပ္ျခင္း
ဥမင္မ်ားကို ကုန္ၾကမ္းပစၥည္း အမ်ဳိးမ်ဳိးကို အသံုးျပဳ၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေျမေပ်ာ့မွသည္ ေက်ာက္သားစသည့္ ေျမအမ်ဳိးမ်ဳိးတြင္ လည္းေကာင္း၊ ေျမအေျခအေနေပၚမူတည္၍ နည္းလမ္းအမ်ဳိးမ်ဳိးကို အသံုးျပဳ၍ ေသာ္လည္းေကာင္း တူးေဖာ္ေဆာက္လုပ္ၾကသည္။
တူး-ဖို႔ ေဖာက္လုပ္နည္း (Cut-and-cover)
တူး-ဖို႔ ေဖာက္လုပ္နည္းသည္ ေျမအနက္တိမ္ေသာ ဥမင္မ်ား (shallow tunnels) မ်ားကို ေဖာက္လုပ္ရာတြင္ အ႐ိုးရွင္းဆံုး နည္းလမ္းျဖစ္သည္။ ပထမဦးစြာ ဥမင္ေဖာက္လုပ္မည့္ လမ္းတေလွ်ာက္ ေျမေပၚမွ ေျမာင္းတူးထုတ္ၿပီး ထိုေျမာင္းအတြင္း ဥမင္ကို တည္ေဆာက္ကာ အေပၚမွ ေျမျပန္ဖို႔ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဥမင္အမိုးခံုးသည္ ၎အေပၚမွ ဖို႔ေျမႏွင့္ အျခားေသာ လမ္းအစရွိသည့္ အေဆာက္အအံုမ်ားမွ က်ေရာက္လာမည့္ ဝန္အားကို ေကာင္းစြာခံႏိုင္ရည္ ရွိရန္လိုအပ္သည္။
တူး-ဖို႔ နည္းလမ္းကို ေဖာက္လုပ္ပံု နည္းလမ္းမ်ားအရ ႏွစ္မ်ဳိးခြဲျခားႏိုင္သည္-
ဥမင္တူးေဖာက္စက္မ်ား (TBM)
ဥမင္တူးေဖာက္စက္ (Tunnel boring machine-TBM) သည္ ဥမင္တူးသည့္ လုပ္ငန္းစဥ္ႀကီး တစ္ခုလံုးတြင္ ပါဝင္ေသာ လုပ္ငန္းအဆင့္မ်ား အားလံုးကို အဆင့္ျမင့္ ထိန္းခ်ဳပ္စနစ္မ်ား အသံုးျပဳ၍ ေပါင္းစပ္ တပ္ဆင္ထားေသာ စက္ျဖစ္သည္။ မာေက်ာေသာ ေက်ာက္လႊာမ်ားမွသည္ ေပ်ာ့ေျပာင္းေသာ ေျမအမ်ဳိးမ်ဳိးကို လိုက္၍ ဥမင္ေဖာက္စက္ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိသည္။ ၎တို႔၏ ပံုသ႑ာန္မွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ cylinder ပံုသ႑ာန္ရွိၿပီီး အျခားပုံသ႑ာန္မ်ား (ဥပမာ- ဘဲဥပံု၊ ေထာင့္မွန္စတုဂံပံံု၊ စတုရန္းပံုု) လည္းရွိသည္။ TBM တြင္ အဓိကပါ၀င္ေသာ စက္ပစၥည္း အစိတ္ပိုင္းမ်ားမွာ rotating cutting wheel, chamber (TBM ပံုစံ အမ်ိဳးအစား ေပၚမူတည္၍ ပံုစံ၊ အရြယ္အစား ေျပာင္းလဲသည္)၊ တူးေဖာ္ၿပီး ေျမစာမ်ားကို သယ္ထုတ္ေသာ စနစ္၊ TBM ကို ေရွ႕သို႔တြန္းေရႊ႕ေပးေသာ hydraulic jacks မ်ား၊ ဥမင္ အတြင္းသား နံရံမ်ား (Lining) ကို တတ္ဆင္ေသာ erector, ေလ၀င္ေလထြက္ ပိုက္လိုင္းမ်ား ပါရွိသည္။
အျခားေသာ စနစ္မ်ားမွာ Lining segment block မ်ားကို ဥမင္တူးေဖာ္ရာ လုပ္ငန္းခြင္သို႔ သယ္ပုိ႔ေပးေသာ စနစ္ႏွင့္ လွ်ပ္စစ္ဆက္သြယ္မႈ စနစ္မ်ား ျဖစ္သည္။ ဥမင္ေဖာက္စက္ (TBM) ကို အသံုးျပဳေသာ ဥမင္ေဖာက္လုပ္နည္းကို Shield tunneling method ဟု ေခၚၿပီး စက္စြမ္းအားအသံုးျပဳတူးေဖာ္နည္း (Mechanized tunneling) တြင္ပါဝင္သည္။[6]
လက္ရွိ ကမာၻ႔အႀကီးဆံုး TBM မ်ားမွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၊ ရွန္ဟဲၿမိဳ႕တြင္ ေဖာက္လုပ္ေနေသာ ခ်န္ဇင္း(Changxing) ျမစ္ျဖတ္ဥမင္ တည္ေဆာက္ေရး၌ အသံုးျပဳေနသည့္ ဥမင္ေဖာက္စက္မ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး ကမာၻ႔အႀကီးဆံုး Mixshield မ်ားျဖစ္ကာ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံ အေျခစိုက္ Herrenknecht ကုမၸဏီက ထုတ္လုပ္သည္။ အခ်င္း ၁၅.၄၃ မီတာ အရြယ္အစားရွိသည္။[7]
ၾသစႀတီးယား ဥမင္တူး နည္းသစ္ (NATM)
NATM- (New Austrian Tunneling Method) သည္ ၁၉၅၇ ခုႏွစ္မွ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္ၾကား ကာလမ်ားတြင္ ၾသစႀတီးယား ႏိုင္ငံ၌ ေပၚေပါက္ခဲ့ၿပီး ယခင္ရွိၿပီးျဖစ္ေသာ ဥမင္လိုဏ္ေခါင္း တူးေဖာ္မႈ နည္းလမ္းႏွင့္ ကြဲျပားေစရန္ ထိုအမည္ကို ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ Salzburg ၿမိဳ႕၌ ေပးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤနည္းလမ္းကို စတင္ေဖာ္ထုတ္ခဲ့သူမ်ားမွာ Ladislaus von Rabcewicz၊ Leopold Muller ႏွင့္ Franz Pacher တို႔ ျဖစ္ၾကသည္္။ NATM ၏ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ဥမင္လိုဏ္ေခါင္းတစ္ခု၏ ေဘးပတ္ပတ္လည္တြင္ရွိေသာ ေက်ာက္သား (ေျမလႊာ) တို႔မွ သက္ေရာက္လာမည့္ Geological stress မ်ားကို ထိုဥမင္လိုဏ္ေခါင္း၏ Stability အား ထိန္းသိမ္းရာတြင္ ျပန္အသံုးခ်ႏိုင္ေစရန္ ျဖစ္သည္။
NATM ဆိုသည္မွာ loading သက္ေရာက္မႈခံေနရစဥ္အတြင္း ျဖစ္ေပၚလာေသာ ေက်ာက္သား(ေျမလႊာ) တို႔၏ ျပဳမူပံု သေဘာ၊ သဘာဝမ်ားႏွင့္ ဥမင္တစ္ခုကို တူးေဖာ္ေနစဥ္အတြင္း ေျမေအာက္ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္း တစ္ခု၏ သေဘာ သဘာ၀မ်ားႏွင့္ ျဖစ္ပ်က္ပံုမ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္အကဲျဖတ္ေသာ ခ်ဥ္းကပ္မႈပံုစံ တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။[8]
Related Posts
ဥမင္ႏွင့္ေျမေအာက္ရထားမိတ္ဆက္
မီးရထားက႑မိတ္ဆက္
အကိုးအကား
1. Tunnel
2. Rove Tunnel
3. Pilot tunnel
4. Pilot tunneling method
5. Diaphragm wall
6. Tunnel Boring Machine
7. Crossing Yangtze in Shanghai
8. NATM
ဤပို႔စ္က ျမန္မာဝီကီအဘိဓာန္မွာ ကၽြန္ေတာ္ေရးထားတဲ့ပို႔စ္ပါ။ ဥမင္အေၾကာင္း မိတ္ဆက္အေနနဲ႔ ဘေလာ့ဂ္မွာလည္း မေရးရေသးတာမို႔ ျပန္တင္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ပရင့္ထုတ္ရန္
ဥမင္မ်ားတြင္ လမ္းသြားလမ္းလာႏွင့္ စက္ဘီးစီးသူမ်ားအတြက္ လမ္းကူးလူသြားဥမင္မ်ား၊ ေမာ္ေတာ္ကားလမ္း ဥမင္မ်ား၊ ရထားလမ္းဥမင္မ်ားႏွင့္ ေရလမ္းဥမင္မ်ား၊ ေရေပးေဝအတြက္ ေရသြယ္ဥမင္မ်ား၊ ေရအားလွ်ပ္စစ္ ထုတ္ယူေသာ ဥမင္မ်ားႏွင့္ ေရဒီယို၊ ေၾကးနန္း အစရွိသည့္ ဆက္သြယ္ေရး ဆက္ေၾကာင္းဥမင္မ်ား စသည္မ်ားလည္း ရွိသည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ ဥမင္မ်ားသည္ တေနရာမွ တေနရာသို႔ သြားလာရန္သို႔မဟုတ္ ထြက္ေျပး လြတ္ေျမာက္ရန္ ေဖာက္လုပ္ထားေသာ လွ်ဳိ႕ဝွက္ဥမင္မ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး အထူးသျဖင့္ ေရွးေဟာင္းခံတပ္မ်ားတြင္ အမ်ားဆံုးေတြ႔ရသည္။
အရွည္လ်ားဆံုးေသာ ေရလမ္းဥမင္မွာ ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံရွိ စတန္းအိတ္(ခ်္) ဥမင္ (Standedge Tunnel) ျဖစ္ၿပီး၊ သံုးမိုင္ေက်ာ္ (၅ ကီလိုမီတာ) ရွည္လ်ားသည္။ ေရလမ္းဥမင္မ်ားအနက္ အရြယ္အစား အႀကီးဆံုးဥမင္မွာ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ မာေဆးလ္ႏွင့္ ႐ိုေနးတူးေျမာင္း (Marseille-Rhône Canal) ၏ ေတာင္ဘက္ပိုင္း တြင္ရွိေသာ ေရာ့ဗ္ေရလမ္းဥမင္[2] ျဖစ္သည္။ ဥမင္အလ်ား ၇ ကီလိုမီတာ ရွည္လ်ားၿပီး ဥမင္ အမိုးခံုးထိအျမင့္မွာ ၁၅.၄ မီတာႏွင့္ အက်ယ္ ၂၂ မီတာရွိကာ ၁၉၂၇ ခုႏွစ္က ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။
ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံတြင္ လမ္းကူးလူသြားဥမင္မ်ားႏွင့္ အျခားေသာ ကားလမ္းျဖတ္ဥမင္မ်ားကို ေျမေအာက္လမ္းကူးဥမင္ (subway) ဟု သံုးႏႈန္းၾကၿပီး ထိုအသံုးအႏႈန္းမွာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတြင္ ေျမေအာက္ မီးရထားလမ္းစနစ္ ကိုေခၚဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။
ဥမင္ အမ်ဳိးအစားမ်ား (လုပ္ငန္းသဘာဝအလိုက္)
ဥမင္မ်ားကို လုပ္ငန္းသဘာဝအလိုက္ အမ်ဳိးအစား ၅ မ်ဳိး ခြဲျခားႏိုင္သည္။ ၎တို႔မွာ-
- သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးဥမင္မ်ား၊
- ဆက္သြယ္ေရးဥမင္မ်ား၊
- သတၱဳတူးေဖာ္ေရးဥမင္မ်ား၊
- ေရအားသံုးနည္းပညာဆိုင္ရာ (Hydro technical) ဥမင္မ်ားႏွင့္
- သီးျခားရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားအတြက္ ေဖာက္လုပ္ေသာ ဥမင္မ်ား ဟူ၍ျဖစ္သည္။
ဘူမိနည္းပညာဆိုင္ရာ စူးစမ္းေလ့လာျခင္း
ဥမင္တူးေဖာ္ေရး စီမံကိန္းတစ္ခု စတင္ရာတြင္ ေျမအေနအထားမ်ားကို ျပည့္စံုစြာ စူးစမ္းေလ့လာျခင္းသည္ မျဖစ္မေန လုပ္ေဆာင္ရမည့္ လုပ္ငန္းတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။ ေလ့လာတိုင္းတာခ်က္မ်ားမွ ရရွိေသာအေျဖမ်ားေပၚ မူတည္၍ ဥမင္တူးေဖာ္ရမည့္ နည္းလမ္း၊ စက္ပစၥည္း အမ်ဳိးအစားမ်ားႏွင့္ ေျမသားႀကံခိုင္မႈလုပ္ငန္း အမ်ဳိးအစားမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ႏိုင္မည္ျဖစ္ၿပီး ဥမင္ တူးေဖာ္ေနစဥ္အတြင္း ႀကံဳေတြ႔လာႏိုင္သည့္ ေျမအေျခအေနႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ လုပ္ငန္းခြင္ အႏၱရာယ္မ်ားကို ေကာင္းစြာ ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ကနဦး လုပ္ငန္းအဆင့္မ်ားတြင္ ဥမင္တည္ေဆာက္ရန္ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ေျမအေနအထားႏွင့္ ေျမေအာက္ေရ တည္ရွိမႈ အေျခအေနမ်ားကို သိရွိျခင္းျဖင့္ ဥမင္လမ္းေၾကာင္း၏ ေရျပင္ညီႏွင့္ ေဒါင္လိုက္ျဖတ္ပိုင္းပံုမ်ားကို အကဲျဖတ္ အတည္ျပဳႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
အခ်ဳိ႕ေသာ အေျခအေနမ်ားတြင္ သမ႐ိုးက် ေလ့လာမႈမ်ားႏွင့္ လုပ္ငန္းခြင္ တိုင္းတာမႈမ်ားသည္ ေျမထု/ေက်ာက္သားမ်ား၏ သဘာဝဖြဲ႔စည္းပံု၊ ျပတ္ေရြ႕ဇုန္ (fault zone) မ်ား၏ တည္ေနရာ အတိအက်၊ ေပ်ာ့ေျပာင္းေသာ ေျမလႊာမ်ား၏ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား စသည္တို႔အေပၚ လံုေလာက္ေသာ အခ်က္အလက္မ်ား ရယူႏိုင္မႈ မရွိေပ။ ထိုအခ်က္သည္ ျဖတ္ပိုင္းပံု အရြယ္အစားႀကီးမားေသာ ဥမင္မ်ားေဖာက္လုပ္ရာတြင္ အထူးသတိျပဳရမည့္ အခ်က္ျဖစ္သည္။ ထုိသို႔ေသာ ျပႆနာမ်ားကို ေက်ာ္လႊားရန္ ေဖာက္လုပ္မည့္ ဥမင္၏ ဝင္႐ိုးတေလွ်ာက္ (သို႔) ေဘးဘယ္ညာမွ ေရွးဦးဥမင္ငယ္ (Pilot tunnel)[3][4] သို႔မဟုတ္ စမ္းသပ္ဥမင္ငယ္ (Leading adit) မ်ားကို ပင္မဥမင္ႀကီး၏ ေရွ႕မွ ၂ ကီလိုမီတာခန္႔ ႀကိဳတင္တူးေဖာ္ စမ္းသပ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ပင္မဥမင္ႀကီး၏ ျဖတ္ပိုင္းပံု အတြင္း (သို႔) ၁၀ မွ ၅၀ မီတာအကြာမွ အၿပိဳင္ ေရွးဦးဥမင္ငယ္မ်ား တူးေဖာ္ျခင္းျဖင့္ လုပ္ငန္းအတြက္ မသင့္ေလ်ာ္ေသာ အေျခအေနမ်ား၊ ေျမအေနအထား မေကာင္းေသာ အပိုင္းမ်ားကို အခ်ိန္မီ ႀကိဳတင္သိရွိ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ၿပီး ပင္မဥမင္၏ အနားတေလွ်ာက္ ေျမသားမ်ားကို ႀကံ႕ခိုင္မႈေကာင္းေစရန္ Cementation ကိုလည္း ႀကိဳတင္ လုပ္ေဆာင္ထားႏိုင္သည္။ စမ္းသပ္တြင္း (Borehole) ႏွင့္ pit opening တို႔ကို အသံုးျပဳ၍ ကြင္းဆင္းတိုင္းတာေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သလို ဘူမိ-႐ူပေဗဒနည္းလမ္းမ်ား (Geophysical exploration methods)ကို အသံုးျပဳ၍လည္း ေျမသားထုကို ေလ့လာၾကသည္။ ကြင္းဆင္း တိုင္းတာေရးလုပ္ငန္းတြင္ အဓိက အသံုးျပဳေသာနည္းမွာ ေဒါင္လိုက္၊ ေရျပင္ညီႏွင့္ ေလွ်ာေစာင္း သ႑ာန္ စမ္းသပ္တြင္းမ်ား တူးေဖာ္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ေဖာက္လုပ္ျခင္း
ဥမင္မ်ားကို ကုန္ၾကမ္းပစၥည္း အမ်ဳိးမ်ဳိးကို အသံုးျပဳ၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေျမေပ်ာ့မွသည္ ေက်ာက္သားစသည့္ ေျမအမ်ဳိးမ်ဳိးတြင္ လည္းေကာင္း၊ ေျမအေျခအေနေပၚမူတည္၍ နည္းလမ္းအမ်ဳိးမ်ဳိးကို အသံုးျပဳ၍ ေသာ္လည္းေကာင္း တူးေဖာ္ေဆာက္လုပ္ၾကသည္။
တူး-ဖို႔ ေဖာက္လုပ္နည္း (Cut-and-cover)
တူး-ဖို႔ ေဖာက္လုပ္နည္းသည္ ေျမအနက္တိမ္ေသာ ဥမင္မ်ား (shallow tunnels) မ်ားကို ေဖာက္လုပ္ရာတြင္ အ႐ိုးရွင္းဆံုး နည္းလမ္းျဖစ္သည္။ ပထမဦးစြာ ဥမင္ေဖာက္လုပ္မည့္ လမ္းတေလွ်ာက္ ေျမေပၚမွ ေျမာင္းတူးထုတ္ၿပီး ထိုေျမာင္းအတြင္း ဥမင္ကို တည္ေဆာက္ကာ အေပၚမွ ေျမျပန္ဖို႔ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဥမင္အမိုးခံုးသည္ ၎အေပၚမွ ဖို႔ေျမႏွင့္ အျခားေသာ လမ္းအစရွိသည့္ အေဆာက္အအံုမ်ားမွ က်ေရာက္လာမည့္ ဝန္အားကို ေကာင္းစြာခံႏိုင္ရည္ ရွိရန္လိုအပ္သည္။
တူး-ဖို႔ နည္းလမ္းကို ေဖာက္လုပ္ပံု နည္းလမ္းမ်ားအရ ႏွစ္မ်ဳိးခြဲျခားႏိုင္သည္-
- ေအာက္-အေပၚ ေဖာက္လုပ္နည္း - ေဖာက္လုပ္မည့္ ဥမင္လမ္းေၾကာင္းတေလွ်ာက္ ေျမာင္းတူးေဖာ္ၿပီး ထိုေျမာင္းထဲတြင္ ဥမင္ကို ေဆာက္လုပ္နည္းျဖစ္သည္။ ဥမင္နံရံ (lining)ကို မိုႏိုလစ္သစ္ ကြန္ကရစ္ (monolithic concrete) ေခၚ လုပ္ငန္းခြင္ေနရာတြင္ တိုက္႐ိုက္သြန္းေလာင္းျခင္းျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ ႀကိဳတင္အားျဖည့္ ပံုသြန္းေလာင္းထားေသာ ကြန္ကရစ္ (Precast-concrete) နံရံဘေလာက္တံုးမ်ား၊ အမိုးခံုးမ်ားျဖင့္ ျဖစ္ေစ အျခားေသာ သံမဏိ အစရွိသည့္ ပစၥည္းမ်ားကို အသံုးျပဳ၍ ျဖစ္ေစ ေဆာက္လုပ္တပ္ဆင္သည္။ (ေရွးယခင္ ကြန္ကရစ္ မေပၚေသးမွီက ကြန္ကရစ္အစား အုတ္မ်ားကို အသံုးျပဳ ေဆာက္လုပ္ခဲ့သည္)။ ဥမင္ကို ေဆာက္လုပ္ၿပီးေသာအခါ အေပၚမွ ေျမျပန္ဖို႔သည္။
- အေပၚ-ေအာက္ ေဖာက္လုပ္နည္း- ဤနည္းတြင္ ပထမဦးစြာ ဥမင္၏ ေဘးနံရံမ်ားကို ေျမမ်က္ႏွာျပင္ထက္မွစတင္၍ ေျမထိန္းနံရံ (Diaphragm wall[5], slurry walling) သို႔မဟုတ္၊ တဆက္တည္းရွိေသာ ပိုင္တိုင္မ်ား (continuous bore piles) ႏွင့္ အျခားေသာ နည္းလမ္းမ်ားကို အသံုးျပဳ၍ ေဆာက္လုပ္သည္။ ထုိ႔ေနာက္ ဥမင္အမိုးခံုး ေဆာက္လုပ္ရန္အတြက္ သတ္မွတ္ထားေသာ အနက္ထိေရာက္ေအာင္ ေျမတူးထုတ္ၿပီး ဥမင္အမိုးခံုးကို တိုက္႐ိုက္သြန္းေလာင္း၍ျဖစ္ေစ၊ ႀကိဳတင္သြန္းေလာင္းထားေသာ ကြန္ကရစ္တံုးမ်ားကို အသံုးျပဳ၍ ျဖစ္ေစ အသံုးျပဳ ေဆာက္လုပ္ၿပီး ၎အေပၚမွ ေျမျပန္ဖို႔သည္။ ထိုေနရာတြင္ ကားလမ္းႏွင့္ အျခားေသာ အေဆာက္အအံုမ်ားကို ေဆာက္လုပ္ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ေဆာက္လုပ္ၿပီး နံရံႏွင့္ အမိုးခံုးမ်ားေအာက္မွ ေျမႀကီးကို ဆက္လက္တူးေဖာ္ၿပီး က်န္ရွိေသာ ဥမင္အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို ေဆာက္လုပ္တပ္ဆင္သည္။
ဥမင္တူးေဖာက္စက္မ်ား (TBM)
ဥမင္တူးေဖာက္စက္ (Tunnel boring machine-TBM) သည္ ဥမင္တူးသည့္ လုပ္ငန္းစဥ္ႀကီး တစ္ခုလံုးတြင္ ပါဝင္ေသာ လုပ္ငန္းအဆင့္မ်ား အားလံုးကို အဆင့္ျမင့္ ထိန္းခ်ဳပ္စနစ္မ်ား အသံုးျပဳ၍ ေပါင္းစပ္ တပ္ဆင္ထားေသာ စက္ျဖစ္သည္။ မာေက်ာေသာ ေက်ာက္လႊာမ်ားမွသည္ ေပ်ာ့ေျပာင္းေသာ ေျမအမ်ဳိးမ်ဳိးကို လိုက္၍ ဥမင္ေဖာက္စက္ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိသည္။ ၎တို႔၏ ပံုသ႑ာန္မွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ cylinder ပံုသ႑ာန္ရွိၿပီီး အျခားပုံသ႑ာန္မ်ား (ဥပမာ- ဘဲဥပံု၊ ေထာင့္မွန္စတုဂံပံံု၊ စတုရန္းပံုု) လည္းရွိသည္။ TBM တြင္ အဓိကပါ၀င္ေသာ စက္ပစၥည္း အစိတ္ပိုင္းမ်ားမွာ rotating cutting wheel, chamber (TBM ပံုစံ အမ်ိဳးအစား ေပၚမူတည္၍ ပံုစံ၊ အရြယ္အစား ေျပာင္းလဲသည္)၊ တူးေဖာ္ၿပီး ေျမစာမ်ားကို သယ္ထုတ္ေသာ စနစ္၊ TBM ကို ေရွ႕သို႔တြန္းေရႊ႕ေပးေသာ hydraulic jacks မ်ား၊ ဥမင္ အတြင္းသား နံရံမ်ား (Lining) ကို တတ္ဆင္ေသာ erector, ေလ၀င္ေလထြက္ ပိုက္လိုင္းမ်ား ပါရွိသည္။
အျခားေသာ စနစ္မ်ားမွာ Lining segment block မ်ားကို ဥမင္တူးေဖာ္ရာ လုပ္ငန္းခြင္သို႔ သယ္ပုိ႔ေပးေသာ စနစ္ႏွင့္ လွ်ပ္စစ္ဆက္သြယ္မႈ စနစ္မ်ား ျဖစ္သည္။ ဥမင္ေဖာက္စက္ (TBM) ကို အသံုးျပဳေသာ ဥမင္ေဖာက္လုပ္နည္းကို Shield tunneling method ဟု ေခၚၿပီး စက္စြမ္းအားအသံုးျပဳတူးေဖာ္နည္း (Mechanized tunneling) တြင္ပါဝင္သည္။[6]
လက္ရွိ ကမာၻ႔အႀကီးဆံုး TBM မ်ားမွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၊ ရွန္ဟဲၿမိဳ႕တြင္ ေဖာက္လုပ္ေနေသာ ခ်န္ဇင္း(Changxing) ျမစ္ျဖတ္ဥမင္ တည္ေဆာက္ေရး၌ အသံုးျပဳေနသည့္ ဥမင္ေဖာက္စက္မ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး ကမာၻ႔အႀကီးဆံုး Mixshield မ်ားျဖစ္ကာ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံ အေျခစိုက္ Herrenknecht ကုမၸဏီက ထုတ္လုပ္သည္။ အခ်င္း ၁၅.၄၃ မီတာ အရြယ္အစားရွိသည္။[7]
ၾသစႀတီးယား ဥမင္တူး နည္းသစ္ (NATM)
NATM- (New Austrian Tunneling Method) သည္ ၁၉၅၇ ခုႏွစ္မွ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္ၾကား ကာလမ်ားတြင္ ၾသစႀတီးယား ႏိုင္ငံ၌ ေပၚေပါက္ခဲ့ၿပီး ယခင္ရွိၿပီးျဖစ္ေသာ ဥမင္လိုဏ္ေခါင္း တူးေဖာ္မႈ နည္းလမ္းႏွင့္ ကြဲျပားေစရန္ ထိုအမည္ကို ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ Salzburg ၿမိဳ႕၌ ေပးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤနည္းလမ္းကို စတင္ေဖာ္ထုတ္ခဲ့သူမ်ားမွာ Ladislaus von Rabcewicz၊ Leopold Muller ႏွင့္ Franz Pacher တို႔ ျဖစ္ၾကသည္္။ NATM ၏ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ဥမင္လိုဏ္ေခါင္းတစ္ခု၏ ေဘးပတ္ပတ္လည္တြင္ရွိေသာ ေက်ာက္သား (ေျမလႊာ) တို႔မွ သက္ေရာက္လာမည့္ Geological stress မ်ားကို ထိုဥမင္လိုဏ္ေခါင္း၏ Stability အား ထိန္းသိမ္းရာတြင္ ျပန္အသံုးခ်ႏိုင္ေစရန္ ျဖစ္သည္။
NATM ဆိုသည္မွာ loading သက္ေရာက္မႈခံေနရစဥ္အတြင္း ျဖစ္ေပၚလာေသာ ေက်ာက္သား(ေျမလႊာ) တို႔၏ ျပဳမူပံု သေဘာ၊ သဘာဝမ်ားႏွင့္ ဥမင္တစ္ခုကို တူးေဖာ္ေနစဥ္အတြင္း ေျမေအာက္ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္း တစ္ခု၏ သေဘာ သဘာ၀မ်ားႏွင့္ ျဖစ္ပ်က္ပံုမ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္အကဲျဖတ္ေသာ ခ်ဥ္းကပ္မႈပံုစံ တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။[8]
Related Posts
ဥမင္ႏွင့္ေျမေအာက္ရထားမိတ္ဆက္
မီးရထားက႑မိတ္ဆက္
အကိုးအကား
1. Tunnel
2. Rove Tunnel
3. Pilot tunnel
4. Pilot tunneling method
5. Diaphragm wall
6. Tunnel Boring Machine
7. Crossing Yangtze in Shanghai
8. NATM
ဤပို႔စ္က ျမန္မာဝီကီအဘိဓာန္မွာ ကၽြန္ေတာ္ေရးထားတဲ့ပို႔စ္ပါ။ ဥမင္အေၾကာင္း မိတ္ဆက္အေနနဲ႔ ဘေလာ့ဂ္မွာလည္း မေရးရေသးတာမို႔ ျပန္တင္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
Post a Comment
::: Thanks for Your Comment :::
စကားလံုး၊ စကားစုေလးေတြမွာ space ေလးေတြ ျခားၿပီး ႐ုိက္ထည့္ေပးရင္ ပိုေကာင္းပါတယ္။
@The MyMetroworld