* THINK POSITIVE. TOGETHER WE ARE BUILDING THE FUTURE *

လမ္းကူး လူသြားဥမင္မ်ား (Underpass)

စာေရးသူ © မိုးေပါက္ |

ဒီ

အေၾကာင္းကို ေရးဖို႔ စဥ္းစားမိတာ အေတာ္ၾကာပါၿပီ။ စာတမ္းအတြက္ ေလ့လာရင္း ဒီအေၾကာင္းကို ဖတ္ရလုိ႔ ေရးခ်င္တဲ့ ဆႏၵျပည့္သြားပါတယ္။ ေရးခ်င္ရတဲ့ အေၾကာင္းကေတာ့ ဒီလုိ Construction ေတြဟာ ေလာေလာဆယ္မွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေနနဲ႔ လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္မယ္။ ေနာက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ အမွန္တကယ္လည္း လုိအပ္တယ္၊ ေငြေၾကး အရလည္း တတ္ႏုိင္တယ္။ ဒါေတြကို စဥ္းစားမိလုိ႔ပါ။

ပံုညာေတာင္ မီးရထားလမ္းဥမင္ပံု

ယခုဆုိ ပံုညာေတာင္ မီးရထားလမ္း ဥမင္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ (ျပည္တြင္းပညာရွင္မ်ား အစြမ္းျဖင့္) ေဖာက္တာ ၁၀ ႏွစ္ေလာက္ ၾကာခဲ့ပါတယ္။ ကားလမ္းဥမင္ဆုိတာ မရွိေသးပါဘူး။ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ေပးဖို႔အတြက္ ဥမင္ေဖာက္လုပ္တာေတြကိုေတာ့ ေက်ာင္းတုန္းက လုပ္ငန္းခြင္ေလ့လာေရး ခရီးသြားရင္း ေပါင္းေလာင္းနဲ႔ ရဲရြာ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းေတြမွာ ေလ့လာခဲ့ဘူးပါတယ္။ ကားလမ္းနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ကေတာ့ ကခ်င္ျပည္နယ္မွာ တ႐ုတ္က လာၿပီး ေဖာက္ေပးတာ တစ္ခုပဲ ရွိပါတယ္။ ေဖာက္လုပ္ဆဲပါ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ Underground Construction လုပ္ဖုိ႔ဆိုတာ ေတာ္ေတာ့ကို မစဥ္းစားျဖစ္ခဲ့တာပါ။ ယခုဆုိလွ်င္ ႏုိင္ငံတုိင္းမွာ Underground Space Technology ဟာအေတာ္ကို ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႔ၿဖိဳး တုိးတက္လာမႈနဲ႔အတူ လူဦးေရတိုးပြားလာမႈ၊ စက္မႈ၊ လက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား မ်ားျပားလာမႈႏွင့္အတူ ၎တို႔အတြက္ လိုအပ္သည့္ အေဆာက္အဦးမ်ား ထပ္မံ တည္ေဆာက္ လာရသည့္ အတြက္ ၿမိဳ႕ျပဧရိယာ အတြင္း ေနရာ ရွားပါလာမႈ စသည္တုိ႔ေၾကာင့္ Underground Construction ကို ပိုမို လုပ္ေဆာင္ လာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကားလမ္းဥမင္မ်ား၊ ရထားလမ္းဥမင္မ်ား၊ လမ္းျဖတ္ လူကူးဥမင္မ်ား၊ ေျမေအာက္ရထား (Metro) မ်ား၊ ေျမေအာက္ ၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားဟုေခၚသည့္ ေျမေအာက္ အေရာင္းျပခန္းမ်ား၊ ေျမေအာက္ ကားရပ္နား ေနရာမ်ား၊ ေရ၊ လွ်ပ္စစ္ စသည့္ ဆက္သြယ္ေရး ဥမင္မ်ား စသည္ျဖင့္ ေျမေအာက္ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းအမ်ဳိးမ်ဳိးကို တိုးတက္ ေဆာက္လုပ္ေနၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဤလင့္ခ္မ်ားမွာ ဝင္ေရာက္ ေလ့လာဖတ္႐ႈႏိုင္ပါတယ္။


ဒီေနရာမွာ စကားစပ္မိလို႔ ေျပာရရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ေျမေအာက္ အေဆာက္အအံု၊ ဥမင္ပညာရပ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ တကၠသုိလ္မ်ားမွာ အဓိက ဘာသာရပ္အျဖစ္ ျပဌာန္းထားႏုိင္ျခင္း မရွိေသးပါဘူး။ ဒါကလည္း ဥမင္ တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္း မတုိးတက္ရျခင္း အေၾကာင္းတစ္ရပ္ပါ။ ႏုိင္ငံတုိင္းမွာ ဥမင္နဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီးေတာ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြ ရွိေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာ မရွိေသးပါဘူး။ ေဆာက္လုပ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန ေအာက္မွာ ဌာနခြဲ တစ္ခုအေနနဲ႔ ရွိသင့္တယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။ (ရွိေနၿပီဆိုရင္လည္း လႈပ္ရွားမႈ မရွိလုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ မသိတာဘဲ ျဖစ္မွာပါ။) ေနာင္ဆိုရင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ ဥမင္အင္ဂ်င္နီယာ အဖြဲ႔အစည္းေတြ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ၿပီး ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားနဲ႔ တေျပးညီ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ကာ ဥမင္ဆိုင္ရာ နည္းပညာမ်ား၊ လုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆြးေႏြး၊ ညွိႏိႈင္းႏိုင္ၿပီး အကူအညီမ်ားလည္း ရယူႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ရပါတယ္။

ဒီပို႔မွာ အဓိက ေဆြးေႏြးခ်င္တာက လမ္းကူးလူသြား ဥမင္မ်ား အေၾကာင္းပါ။ Underpass ဥမင္မ်ားကို ကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားမွာ ေဖာက္လုပ္ အသံုးျပဳၾကတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ေမာ္စကိုၿမိဳ႕ တစ္ခုတည္းမွာတင္ ဒီလုိဥမင္မ်ဳိး အခု (၃၅၀) ေက်ာ္ ရွိတယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။ ထပ္မံ ေဆာက္လုပ္ေနဆဲ ဥမင္မ်ားလည္း ရွိပါတယ္။












Underpass ဥမင္မ်ားကို ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားေပၚမွာ မူတည္ၿပီး ေဆာက္လုပ္ႏုိင္ပါတယ္။
  • အျမန္လမ္းမႀကီးမ်ား၊ ယာဥ္အဆက္မျပတ္ သြားလာလ်က္ရွိေသာ High-way ကားလမ္းမႀကီးမ်ားႏွင့္္ လူသြားလာမႈမ်ားျပားေသာ ေနရာမ်ား (လူသြားလာႏႈန္း 3000 persons per hour ရွိေသာၿမိဳ႕မ်ားႏွင့္ လမ္းက်ယ္ေသာေနရာမ်ား ဥပမာ - ေျခာက္လမ္းသြား၊ ရွစ္လမ္းသြား၊ ၁၀လမ္းသြား ကားလမ္းမႀကီးမ်ား)။ ဥပမာ - ရန္ကုန္ - ျပည္ ေမာ္ေတာ္ကားလမ္း၊ ရန္ကုန္ - မႏၱေလး ေမာ္ေတာ္ကားလမ္း တေလွ်ာက္ရွိ ၿမိဳ႕မ်ား။
  • တစ္နာရီ ကားျဖတ္သန္းမႈႏႈန္း (600 or 1000 automobile per hour) ရွိေသာ ၿမိဳ႕ျပလမ္းမမ်ား၊ လမ္းသြယ္မ်ား။ ဥပမာ - ရန္ကုန္၊ မႏၱေလး အစရွိေသာ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားရွိ လမ္းမမ်ားႏွင့္ လမ္းသြယ္မ်ား။
  • မီးရထားလမ္းမ်ားရွိ ရထားလမ္းျဖတ္ကူး ေနရာမ်ားတြင္ ရထားလမ္း ဖို႔ေျမေအာက္မွ ဥမင္ ေဖာက္လုပ္ႏိုင္ေသာ ေနရာမ်ား (လူကူးဥမင္မ်ားအျပင္ ကားလမ္းအတြက္ပါ ေဖာက္လုပ္ႏုိင္ပါတယ္)။ ဥပမာ - ရန္ကုန္ - ျပည္ မီးရထားလမ္း ၊ ရန္ကုန္ - မႏၱေလး မီးရထားလမ္း တေလ်ာက္ရွိ ေမာ္ေတာ္ကားလမ္းႏွင့္ ရထားလမ္းဆံုေသာ ေနရာမ်ား။
  • မီထ႐ို ရွိေသာ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္ Station အဝင္အထြက္ေနရာမ်ား။ ဥပမာ - Station မ်ားႏွင့္ လမ္းကူးလူသြား ဥမင္မ်ားကို တြဲ၍ ေဖာက္လုပ္ထားေသာ ေနရာမ်ား။











ထို႔အျပင္ ေျမေအာက္ အေရာင္းျပခန္းမ်ားကုိလည္း လမ္းကူးလူသြား ဥမင္မ်ားနဲ႔ တြဲၿပီး ေဖာက္လုပ္ထားတာ ကိုလည္း ကမာၻ႔ၿမိဳ႕ႀကီး ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေတြ႔ရွိရပါတယ္။ ဥမင္ရဲ႕ ေနရာခ်ထားမႈေပၚ မူတည္ၿပီး ဥမင္အတြင္းမွာ Cafe-shop မ်ား ၊ အေရာင္းဆုိင္မ်ားနဲ႔ စားေသာက္ဆုိင္ငယ္မ်ားကို Design ေရးဆြဲၿပီး တည္ေဆာက္ႏုိင္ပါတယ္။























ဒီဥမင္မ်ားကို ျမင္သာေအာင္ Plan ပံုငယ္မ်ားနဲ႔ ေအာက္မွာ ေဖာ္ျပေပးထားပါတယ္။

Underpass မ်ားကို တည္ေဆာက္ႏုိင္တဲ့ နည္းလမ္းမ်ားကေတာ့ Cut and Cover Method ၊ ေျမထိန္းနံရံ ျပဳလုပ္ေသာ Method ၊ Trench Method ၊ Pipe Roof Method ၊ Pipe Jack Method စသည္ျဖင့္ တည္ေဆာက္မည့္ ေျမေနရာ အေနအထားကို လုိက္ၿပီး ေရြးခ်ယ္ တည္ေဆာက္ႏုိင္ပါတယ္။

တည္ေဆာက္တဲ့ ေနရာမွာလည္း ေျမအမ်ဳိးအစား၊ ဥမင္အေပၚ သက္ေရာက္မယ့္ Live Loads၊ Dead Loads၊ ေဘးပတ္ဝန္းက်င္မွ အေဆာက္အဦမ်ားရဲ႕ ဥမင္ေပၚက်ေရာက္ႏုိင္တဲ့ Loads မ်ား၊ လမ္းမေပၚမွာ သြားလာမယ့္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားရဲ႕ အမ်ားဆံုး ဝန္အားႏွင့္ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္မယ့္ တုန္ခါမႈမ်ား၊ တည္ေဆာက္ခ်ိန္ေပးႏုိင္မႈ၊ တည္ေဆာက္မယ့္ ေနရာအေနအထား၊ ေငြေၾကးကုန္က်ခံႏုိင္မႈ၊ လုိအပ္မယ့္ Materials မ်ား အသံုးျပဳႏုိင္မႈ အေပၚမူတည္ၿပီး Monolitnic Concrete၊ Precast Concrete၊ Prefabricated Concrete စသည္ျဖင့္ Material Type ကို ေရြးခ်ယ္ရပါတယ္။













ဥမင္မ်ားရဲ႕ အရြယ္အစားကို တြက္ခ်က္ရာမွာ ဥမင္တည္ေဆာက္မယ့္ ေနရာမွာရွိတဲ့ တစ္နာရီအတြင္း လူအမ်ားဆံုး သြားလာမယ့္ႏႈန္းေပၚ မူတည္ၿပီး စဥ္းစား တြက္ခ်က္ပါတယ္။ တြက္ခ်က္မႈမ်ားအရ ပ်မ္းမွ်လူသြားႏႈန္းဟာ ဥမင္ အက်ယ္ ၁ မီတာလွ်င္ တစ္နာရီကို ဥမင္အတြင္းမွာ လူ ၂၀၀၀ ဦး၊ ေလွကားထစ္မ်ားမွာ လူ ၁၅၀၀ ဦး၊ ေလွကားထစ္ မထားဘဲ ဆင္ေျခေလွ်ာမ်ား (Sloping Surface) ထားမယ္ဆုိရင္ လူ ၁၇၅၀ ဦး အထိ ျဖတ္သြားႏုိင္ပါတယ္။ ပံုမွန္ အသံုးမ်ားတဲ့ ဥမင္မ်ားမွာေတာ့ ၄ မီတာ၊ ၆ မီတာ သိို႔မဟုတ္ ၈ မီတာ အက်ယ္ထားၿပီး တည္ေဆာက္ၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ အနည္းဆံုး အက်ယ္ကေတာ့ ၃ မီတာထားၿပီး ေဆာက္လုပ္ၾကပါတယ္။ ေလွကားမ်ားနဲ႔ ဆင္ေျခေလွ်ာမ်ား အက်ယ္ကေတာ့ အနည္းဆံုး ၂.၂၅ မီတာရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမာ္စကိုၿမိဳ႕မွာ ျပဳလုပ္ထားတဲ့ Underpass ေတြမွာဆုိရင္ ကေလး လက္တြန္းလွည္းမ်ား အဆင္းအတက္ လြယ္ကူေစရန္ အတြက္ပါ ဒီဇုိင္း ျပဳလုပ္ထားၿပီးေတာ့ ၎တုိ႔ရဲ႕ အက်ယ္ကေတာ့ ၁ မီတာ ရွိပါတယ္။











၎အျပင္ ဥမင္မ်ားအတြင္း နံရံမ်ားမွာ ေၾကာ္ျငာမ်ား၊ ယဥ္ေက်းမႈ ဗိသုကာမ်ား၊ ပန္းခ်ီကားမ်ား ထားရွိမယ္ ဆုိရင္ ေဘးကုိ ၁ မီတာအက်ယ္တုိးၿပီး စဥ္းစားႏုိင္ပါတယ္။

ဥမင္ရဲ႕အျမင့္ကေတာ့ ၂.၃ မီတာထက္ မနိမ့္သင့္ပါဘူး။ အနည္းဆံုး ၂.၂ မီတာထိ ထားရွိႏုိင္ပါတယ္။ ဥမင္မ်ားရဲ႕ အရွည္ကေတာ့ ျဖတ္ေဖာက္မယ့္ လမ္းမ်ားေပၚမူတည္ၿပီး မီတာ ၁၀၀−၁၅၀ အထိ ရွိႏုိင္ပါတယ္။

လူအသြားအလာမ်ားတဲ့ ကားလမ္းမမ်ား၊ ရထားလမ္းမ်ားတေလွ်ာက္ Underpass မ်ား ေဆာက္မယ္ဆုိရင္ Underpass တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခုအၾကားမွာ မီတာ ၄၀၀-၆၀၀ ထိ ထားရွိသင့္ပါတယ္။ ၎အကြာအေဝးဟာ လမ္းကူမယ့္သူမ်ား အတြက္ အဆင္ေျပသလုိ အမ်ားအျပား ေဆာက္လုပ္ဖုိ႔လည္း မလိုတဲ့အတြက္ ကုန္က်စရိတ္ကိုလည္း သက္သာေစပါတယ္။







လမ္းကူးလူသြား ဥမင္မ်ားမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ေရစီးရန္ အတြက္ Slope ကုိ Tunnel Axis နဲ႔အၿပိဳင္ တစ္ဖက္တည္းထားၿပီး ျပဳလုပ္ ၾကပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း လုိအပ္ခ်က္အရ Slope ကို ႏွစ္ခုထားႏုိင္ပါတယ္။ အလယ္ကို concave သို႔ convex ပံုနဲ႔ Slope ကို ႏွစ္မ်ိဳး စဥ္းစားႏုိင္ပါတယ္။ အဆုိပါ Slope မ်ားဟာ ၄၀% ထက္မမ်ားသင့္သလို ၄ % ထက္လည္း မနည္းသင့္ပါ။ တခ်ိဳ႕ ေျမအေနအထားေတြမွာ ဥမင္ရဲ႕ Axis ဟာ ေရျပင္ညီ ျဖစ္ေနရင္ Cross section မွာ Slope ကုိ ေဘးတဖက္တခ်က္ ထားရွိရပါမယ္။ ေရမ်ားစီးႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ Section မွာ Slope ကို ထားရင္ ၁၀% ထားရွိသင့္ပါတယ္။ Axis နဲ႔အၿပိဳင္ရွိတဲ့ ေရစီး ေျမာင္းအတြင္း စီးႏုိင္ဖုိ႔ Slope ကို ၅ % ထားရပါမယ္။

လမ္းကူးလူသြား ဥမင္မ်ားရဲ႕ ဝင္ေပါက္ထြက္ေပါက္မ်ားမွာ ေလွကားမ်ား၊ ဆင္ေျခေလွ်ာမ်ား (Sloping Surface)၊ Escalator မ်ားထားရွိ တပ္ဆင္ႏုိင္ပါတယ္။

ဥမင္ရဲ႕အနက္ မီတာ ၃.၃၅ ထက္နည္းၿပီး လူသြားႏႈန္း တစ္နာရီ ၇၀၀၀ ဦး ထက္နည္းတဲ့ ေနရာမွာေဆာက္မယ့္ ဥမင္အဝင္အထြက္ေတြမွာ ေလွကားမ်ားကို တပ္ဆင္ႏုိင္ပါတယ္။

ေလွကားထားမယ့္ slope ရဲ႕ အျမင့္နဲ႔ အက်ယ္အခ်ဳိးဟာ (၁ း ၃.၃) သို႔ (၁ း ၂.၃) ရွိရၿပီးေတာ့ ေလွကားထစ္တစ္ခုခ်င္းစီဟာ (၁၂×၄၀) သို႔ (၁၄×၃၂) စင္တီမီတာ ထားရွိပါတယ္။ ေလွကားထစ္မ်ား ထားရွိရာမွာလည္း ၁၄ ထစ္ ထက္ပုိမထားဘဲ ပိုခဲ့ရင္လည္း အလယ္မွာ ေလွကားထစ္အက်ယ္ တစ္ထစ္ (အက်ယ္ ၁.၅ မီတာခန္႔) ျပဳလုပ္ထားၿပီး ေနာက္ထပ္ ပံုမွန္ ေလွကားထစ္မ်ားကို ဆက္လက္ ထားရွိပါတယ္။







အဆုိပါ အဝင္အထြက္ ေလွကားမ်ားကို Sidewalk မ်ားတေလွ်ာက္တြင္ လည္းေကာင္း၊ အေဆာက္အဦမ်ားရဲ႕ ေျမညီထပ္မ်ားနဲ႔ လည္းေကာင္း၊ Sub-basement မ်ားနဲ႔လည္းေကာင္း၊ မီထ႐ို Station မ်ားနဲ႔လည္းေကာင္း တြဲဆက္ ေဖာက္လုပ္ႏုိင္ပါတယ္။ Sidewalk မ်ားနဲ႔ဆက္တဲ့အခါမွာ လမ္းပခုံးနဲ႔ ဥမင္အျပင္ဘက္အစြန္းဟာ လမ္းသြားလမ္းလာမ်ား Safety ျဖစ္ေစဖို႔အတြက္ အက်ယ္ကို အနည္းဆံုး ၀.၅ − ၀.၇၅ မီတာ ထားရွိ ေပးရပါမယ္။

ဥမင္အနက္ ၃.၃၅ မီတာ ထက္မ်ားၿပီး လူသြားႏႈန္း တစ္နာရီ ၇၀၀၀ ဦးထက္ မ်ားတဲ့ေနရာမ်ားမွာေတာ့ ဥမင္အဝင္အထြက္ကို Escalator မ်ားတပ္ဆင္ အသံုးျပဳႏုိင္ပါတယ္။ အဲ့ဒီလုိတပ္ဆင္တဲ့အခါမွာ slope ကုိ ၃၀° ထားရွိၿပီး ေရြ႕လ်ားရမယ့္ အျမန္ႏႈန္းကေတာ့ တစ္နာရီကုိ ၀.၅-၁.၀ မီတာႏႈန္း ျဖစ္ပါတယ္။ ပံုမွန္အားျဖင့္ Escalator တစ္စီးဟာ တစ္နာရီကုိ လူ ၁၀၀၀၀-၁၅၀၀၀ ထိ သယ္ေဆာင္ႏုိင္ၾကပါတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ Escalator ကို အတက္ေနရာဘက္မွာ ျပဳလုပ္ေပးၿပီး အဆင္းဘက္မွာေတာ့ ေလွကားမ်ားကို ထားရွိ ကား တြဲဖက္ အသံုးျပဳတတ္ၾကပါတယ္။ အတက္လူကို သက္သာေစဖို႔နဲ႔ ကုန္က်စရိတ္ အရလည္း တြက္ေျခကုိက္ပါတယ္။







သို႔ေသာ္ Public Garden၊ Park၊ ကေလးကစားကြင္းမ်ားနဲ႔ နီးတဲ့ေနရာမ်ားမွာ ဥမင္ အဝင္အထြက္ကုိ ဆင္ေျခေလွ်ာမ်ား (Sloping Surface) ထားရွိၾကပါတယ္။ Sloping Surface မ်ားကို ထားရွိရာမွာလည္း အဝင္အထြက္လမ္းကုိ အေျဖာင့္အတုိင္းျဖစ္ေစ၊ Curved shape ျဖစ္ေစ၊ Spiral Shape ျဖစ္ေစ ထားရွိၿပီး အသံုးျပဳၾကပါတယ္။ ဆင္ေျခေလွ်ာမ်ားရဲ႕ slope ဟာ ၆၀% ထက္မ်ားသင့္ပါဘူး။ သို႔ေသာ္ ေနရာအခက္အခဲ ရွိမယ္ဆုိရင္ ၈၀% ထိ ထားရွိႏုိင္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ဥမင္ အဝင္အထြက္ေတြမွာဆုိရင္ ေလွကားအျပင္ ကေလးလက္တြန္းလွည္းမ်ား သြားလာႏုိင္ဖို႔အတြက္၊ စက္ဘီးစီးသူမ်ား အလြယ္တကူ တက္ဆင္းႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ဆင္ေျခေလွ်ာမ်ားကို တြဲဖက္ အသံုးျပဳ ၾကပါတယ္။






Underpass အတြင္းမွာ Ventilation ကိုေတာ့ စဥ္းစားေပးျခင္းမရွိပါဘူး။ အမ်ားဆံုး မီတာဟာ ၁၅၀ ေလာက္သာ ရွိတာေၾကာင့္ အဝင္အထြက္ အေပါက္မ်ားကရရွိမယ့္ သဘာဝေလထုနဲ႔တင္ လံုေလာက္တဲ႔အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥမင္မ်ားမွာ Ventilation လုပ္ဖို႔အတြက္ဆုိရင္ မီတာ ၁၅၀−၄၀၀ အထက္မွသာ စဥ္းစား ျပဳလုပ္ၾကပါတယ္။

ထို႔အျပင္ ဥမင္အတြင္း မီးမ်ား တပ္ဆင္ဖို႔အတြက္လည္း စဥ္းစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥမင္ရဲ႕ နံရံမ်ား၊ မ်က္ႏွာက်က္မ်ားမွာ မီးလံုးမ်ား၊ မီးေခ်ာင္းမ်ားကို လုံေလာက္တဲ့ အလင္းေပးႏုိင္ဖို႔ သင့္ေလ်ာ္တဲ႔ အကြာအေဝး တစ္ခုနဲ႔ တပ္ဆင္ေပးဖုိ႔ လုိပါတယ္။











ဥမင္အတြင္းမွာ မီးေဘးအႏၱရာယ္ ကင္းေစဖုိ႔အတြက္လည္း အေရးေပၚ မီးသတ္ဗူးမ်ား ထားရွိေပးျခင္း၊ မီးအခ်က္ျပမ်ား တပ္ဆင္ထားျခင္းမ်ားကို ျပဳလုပ္ရပါမယ္။ ၎အျပင္ Underpass အတြင္း ေဆးလိပ္ ေသာက္သံုးျခင္း၊ စည္းကမ္းမဲ့ မီးအသံုးျပဳျခင္းမ်ားကိုလည္း တင္းက်ပ္စြာ တားျမစ္ဖို႔ လုိအပ္ပါမယ္။ ေလဝင္ေလထြက္ ေကာင္းမြန္ေစဖုိ႔၊ ေရေျမာင္းမ်ား မပိတ္ေစဖုိ႔၊ ဥမင္သန္႔ရွင္း သပ္ရပ္ေစရန္ႏွင့္ ေလဝင္ေလထြက္၊ အနံ႔အသက္မ်ား ကင္းေဝးေစဖို႔အတြက္လည္း အမႈိက္ပစ္ျခင္း၊ ကြမ္းတံေတြး ေထြးျခင္းမ်ားကိုလည္း တားျမစ္ဖို႔လုိပါတယ္။ ေန႔စဥ္ ဥမင္ သန္႔ရွင္းေရးကို ပံုမွန္ျပဳလုပ္ဖုိ႔လည္း လုိအပ္ပါတယ္။ ညဥ့္အခ်ိန္ Underpass မ်ားအတြင္း ရာဇဝတ္မႈမ်ား က်ဴးလြန္ႏိုင္တဲ့အတြက္ လံုၿခံဳမႈရွိေစရန္ ရဲတပ္ဖြဲ႕မ်ား အေနျဖင့္ ပံုမွန္လွည့္ကင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေပးဖုိ႔လုိပါတယ္။

မိုးမ်ားတဲ့ေဒသေတြ၊ ေရလွ်ံတဲ့ေနရာေတြမွာဆုိရင္ ဘယ္လုိ လုပ္ၾကမလဲလုိ႔ ေမးစရာရွိပါတယ္။ ဒါကလည္း (pipe-roof method) မွာ ေရးသားတင္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ Underpass အတြင္းကို ေရအလြယ္တကူ မဝင္ေစဖုိ႔အတြက္ အဆင္းအတက္ ဝင္ထြက္ေပါက္မ်ားကို ေနရာ အျမင့္တစ္ခုမွာထားရွိျခင္း၊ ဥမင္အတြင္း ေရစီးေျမာင္းငယ္မ်ား ထားရွိျခင္း၊ ၿမိဳ႕၏ ေရစီးေျမာင္းစနစ္မ်ားႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ေပးျခင္းႏွင့္ ေရမ်ားစုပ္ထုတ္ရန္ လုိအပ္ပါက စက္မ်ားျဖင့္ စုပ္ထုတ္ျခင္းမ်ားနဲ႔ ကာကြယ္ႏုိင္ပါတယ္။

ဆက္လက္ၿပီး ဒီပံုနဲ႔ ရွင္းျပရင္ ပိုၿပီး ျမင္သာမယ္ထင္ပါတယ္။

ေရမ်ားလာတဲ့အခါမွာ ေရကို စုပ္ထုတ္ ဖယ္ရွားပစ္ဖုိ႔ ဒီဇုိင္းဆြဲထားတဲ့ ပံုၾကမ္းေလးပါ။


ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားရဲ႕ ယာဥ္အသြားအလာ ထူထပ္တဲ့ လမ္းမ်ားမွာ လမ္းျဖတ္ကူးဖို႔အတြက္ ဆုိရင္ လူကူးဂံုးေက်ာ္ တံတားမ်ားကို တည္ေဆာက္မယ့္အစား underpass မ်ားကို ေဆာက္လုပ္ အသံုးျပဳျခင္းဟာ အလြန္သင့္ေလ်ာ္ ေကာင္းမြန္တာကိုေတြ႔ရပါတယ္။

လူကူးဂံုးေက်ာ္ တံတားမ်ားဟာ ၿမိဳ႕ျပမ်ားရဲ႕ ျမင္ကြင္းကို ရႈပ္ေထြးေစပါတယ္။ အျမင့္ကို အတက္အဆင္း ျပဳလုပ္ရတဲ့အတြက္ လမ္းကူးမယ့္သူအတြက္ မသက္မသာ ျဖစ္ရပါတယ္။ အခ်ိန္လည္း ပိုေပးရပါတယ္။ သြားလာေနတဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားရဲ႕ အျမင့္နဲ႔လဲ ကန္႔သတ္ခ်က္ ရွိလာပါတယ္။ လမ္းနဲ႔ အလြန္နီးကပ္ေနတဲ့ အခ်ဳိ႕လူေနအိမ္မ်ား အတြက္ လမ္းကူးဂံုးေက်ာ္ တံတားမ်ားဟာ အေႏွာင့္အယွက္ တစ္ခု ျဖစ္လာပါတယ္။ ေဆာက္လုပ္ထားၿပီး ဂံုးေက်ာ္တံတားမ်ား အတြက္ ရာသီဥတုအလိုက္ ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းမႈကို အၿမဲတေစ ျပဳလုပ္ေပးေနဖို႔လည္း လုိအပ္ပါတယ္။ (ဥပမာ - တံတားႀကံ့ခိုင္မႈကို စစ္ေဆးျခင္း၊ ျပဳျပင္ျခင္း၊ လွဲလွယ္တပ္ဆင္ျခင္း၊ ေဆးသုတ္ျခင္း စသည္။)

လူကူးမ်ဥ္းက်ားမ်ား ထားရွိအသံုးျပဳျခင္းဟာလည္း ယာဥ္/လူ အသြားအလာ ႏွစ္ခုစလံုးကို ေႏွာင့္ေႏွးေစပါတယ္။ မီးပိြဳင့္မ်ား၊ ယာဥ္ထိန္းရဲမ်ား ထားရွိရေသာေၾကာင့္ အလုပ္မ်ား ပိုလာပါတယ္။ လူသြားလာမႈႏွင့္ ယာဥ္အသြားအလာ ႐ႈပ္ေထြးတဲ့ လမ္းဆံုလမ္းခြ ေနရာမ်ားမွာဆုိလွ်င္ လမ္းကူးသူမ်ား အတြက္သာမက ယာဥ္မ်ားအတြက္ပါ အလြန္အႏၱရာယ္ မ်ားပါတယ္။ ၿမိဳ႕လယ္အသြားအလာ ႐ႈပ္ေထြးတဲ့ လမ္းတေလွ်ာက္မွာ လူကူး မ်ဥ္းက်ားမ်ား၊ အခ်က္ျပမီးပိြဳင့္မ်ားကုိ လမ္းဆံုေနရာတိုင္း ထားရွိျခင္းကလည္း ယာဥ္သြားလာမႈကို အေႏွာက္အယွက္ ျဖစ္ေစၿပီး ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ျဖစ္ေစပါတယ္။


မီးရထားလမ္းကူး ေနရာမ်ားတြင္လည္း မီးအခ်က္ျပမ်ားထားျခင္း၊ ရထားအသြားအလာကိုေစာင့္၍ လမ္းကူးရန္အတြက္ တံခါးအဖြင့္အပိတ္ ျပဳလုပ္ရျခင္း၊ ၎အတြက္ လံုျခံဳေရးအေစာင့္ထားရွိရျခင္း တို႔ေၾကာင့္ မလုိအပ္ေသာ လုပ္အားႏွင့္ အခ်ိန္မ်ားကို ဆံုး႐ံႈးေစသည့္အျပင္ သြားလာမႈ အဟုန္ကိုလည္း ေႏွာင့္ေႏွး ၾကန္႔ၾကာေစပါတယ္။ ရထားလမ္းျဖတ္ လူကူးတံတားမ်ားကို ထားရွိတဲ့အတြက္ အျမင့္ကန္႔သတ္ခ်က္ မ်ားတာေၾကာင့္ ရထားလမ္း ျဖတ္ကူးမယ့္သူအတြက္ အတက္အဆင္း ျမင့္မားတဲ့ ဒုကၡကို ၾကံဳေတြ႔ပါတယ္။







Underpass မ်ားဟာ ခရီသြား ျပည္သူမ်ားအတြက္ လမ္းကူးတဲ့ေနရာမွာ အသင့္ေလ်ာ္ဆုံး၊ အႏၱရာယ္အကင္းဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။ လူကူး ဂံုးေက်ာ္တံတားမ်ားနဲ႔စာရင္ ကုန္က်စရိတ္ဟာ သိသိသာသာကို သက္သာပါတယ္။ စည္းကမ္းမဲ့ လမ္းျဖတ္ကူးမႈမ်ား၊ ယာဥ္တုိက္မႈ အႏၱရာယ္မ်ားကုိ ေလ်ာ႔ခ် ေပးႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ေနာက္ၿပီး Underpass construction မ်ားဟာ ေခတ္မီ ၿမိဳ႕ျပအဂၤါရပ္မ်ားရဲ႕ ျပယုဂ္ တစ္ခုျဖစ္တဲ့ မီထ႐ို ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားရဲ႕ အေျခခံ Construction မ်ားလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ႏိႈင္းယွဥ္ ေလ့လာခ်က္မ်ားအရ လမ္းျဖတ္ကူးသူမ်ား အေနျဖင့္ မီးရထားလမ္း၊ ကားလမ္းမ်ားကူးရာမွာ ဂံုးေက်ာ္တံတားေပၚမွ ျဖတ္ကူးရျခင္းထက္၊ ေျမေအာက္ Underpass မ်ားမွ ျဖတ္ကူးရျခင္းကို ပိုမိုႏွစ္သက္ လိုလားၾကၿပီး အဓိက အခ်က္မ်ားကေတာ့ အတက္၊ အဆင္း သက္ေတာင့္သက္သာ ျဖစ္ျခင္းႏွင့္ လံုၿခံဳမႈ ရွိျခင္းတို႔ ျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႔ရွိရပါတယ္။

ထို႔ေၾကာင့္ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရး နဲ႔ ၿမိဳ႕ျပ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးက႑ အဆင့္ျမင့္တင္ေရးမွာ ဒီ Underpass မ်ားဟာလည္း မလြဲမေသြ ထည့္သြင္းလုပ္ေဆာင္ရမယ့္ လုိအပ္ခ်က္တစ္ခုလုိ ျဖစ္လာပါၿပီ။ မၾကာေတာ့ေသာ ကာလမွာ ယခုလို ၿမိဳ႕ျပအဆင့္ျမွင့္ ျပဳျပင္တည္ေဆာက္ေရး Project မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ ေမွ်ာ္လင့္ရင္း ပို႔စ္ကို ဒီေနရာမွာပဲ နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ပါတယ္။

Print ပရင့္ထုတ္ရန္
4 ထင္ျမင္ခ်က္၊
  1. Anonymous February 3, 2008 at 1:33 PM  

    ^^^
    |||

    Spam comment? =P

    ----
    လွ်ာရွည္ဦးမယ္ဗ်ာ...

    Pedestrian Underpass ေတြရွိလာဖို႔က အစ္ကိုေျပာသလိုပဲ ျမန္မာျပည္မွာ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိတယ္။ လက္ရွိ Underpass ေတြလိုေနတဲ့ Junction ေတြကိုက်ေနာ္စဥ္းစားလိုက္ေတာ့ လွည္းတန္း လမ္းဆံုမွာ ဦးဆံုးတည္ေဆာက္သင့္တယ္ ။ လွည္းတန္းလမ္းစံုမွာ Peak Hours ေတြဆို တစ္မိနစ္ကို ကားအစီးေရ 100 ေလာက္ျဖတ္တယ္ဗ်။ လမ္းသြားလမ္းလာလည္း သိတဲ့အတိုင္းပဲ ထူထပ္တယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ pedestrian ေတြအတြက္လမ္းျဖတ္ကူးဖို႔ မီးပြိဳင့္ေတြဘာေတြလည္း မရွိဘူး၊ ( ကား Traffic light ေတာ့ရွိတာေပါ့) လူကူးလမ္းၾကားေတြပဲရွိတယ္။ လူကူးလမ္းၾကားကလည္း ယာဥ္ထိန္းရဲဖမ္းလို႔သာ ကူးရတာ.. အဲ့မွာ ကူးရင္ ကားေတြကလည္း မရပ္ေပးပါဘူး။ ဆိုလိုတဲ့သေဘာက Pedestrian ေတြအေတာ္ဒုကၡေရာက္တယ္ဗ်ာ။

    ေနာက္ျပီးေတာ့... လွည္းတန္းလမ္းစံုမွာ က်ေနာ္သိသေလာက္ဆိုရင္ ေရၾကီးေရလွ်ံမွဳျဖစ္တာ အေတာ္နည္းတယ္။ ျပီးေတာ့ sewage system လည္းက်န္တဲ့ လမ္းစံုေတြထက္စာရင္ အပံုၾကီးေကာင္းမယ့္ပံုပဲ။ Underpass တည္ေဆာက္ဖို႔ အတြက္ က်န္ေနရာေတြထက္ ပိုအဆင္ေျပမယ္ထင္တယ္ဗ်။ အစ္ကို Thesis အတြက္စာဖတ္ေနတယ္ဆိုရင္လည္း လွည္းတန္းလမ္းစံုကိုအေျခတည္ျပီးေတာ့ underpass system တစ္ခု ဆြဲေပးႏိုင္ရင္ ေတာ္ေတာ္အသံုး၀င္မယ္ထင္တယ္ဗ်ာ။

    Singapore က Orchard & Scotts ၊ Ngee Ann City စတာေတြကို ဆက္ထားတဲ့ Underpass ၾကီးကိုျမင္ေယာင္ျပီး လွည္းတန္းလမ္းစံုကို စိတ္ကူးယဥ္ၾကည့္တာ ေတာ္ေတာ့္ကို ႏွိပ္သဟ.... =)

    Cheers!!!

  2. Anonymous February 3, 2008 at 8:15 PM  

    Pedestrian Underpass ေတြ ရန္ကုန္၊ မႏၱေလး ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားရဲ႕ လမ္းမႀကီး လမ္းဆံုေတြမွာ တကယ္ကုိ လုိအပ္ေနပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပ တုိးတက္လာမႈနဲ႔ အတူ သြားလာမႈ ႐ႈပ္ေထြးလာမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ ယာဥ္အႏၱရာယ္၊ လမ္းအႏၲရာယ္ေတြကို ဒီ Pedestrian Underpass ေတြ ေဆာက္လုပ္ အသံုးျပဳျခင္းျဖင့္ ေလ်ာ့ခ်ေပးႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႔ၿဖိဳး တုိးတက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနၾကတဲ့ ၿမိဳ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာ ဌာနအေနနဲ႔ လက္ေတြ႕ အၾကံျပဳ လုပ္ေဆာင္လာႏုိင္လိမ့္မယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ လုိအပ္ခ်က္အရေၾကာင့္ကို ျဖစ္လာမွာပါ။ ေစာင့္ၾကည့္ၾကတာေပါ႔။

  3. thamudayanwe February 4, 2008 at 8:50 PM  

    thanks for sharing this post.

  4. Unknown August 21, 2008 at 11:22 PM  

    အားလံုးကို ေက်းဇူးတင္ တယ္ဗ်ာ......
    ကိုယ့္ႏိုင္ငံ အတြက္ စဥ္းစားၿပီး ေဆြးေႏြးႀက အႀကံၿပဳ ႀကတယ့္ အတြက္ပါ
    အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ပါေစလို ့လည္း ဆုေတာင္းေပးပါတယ္....

CITY DIRECTORY FROM METRO BITS

Adana Amsterdam Ankara Antwerp Athens Atlanta Baku Baltimore Bangkok Barcelona Beijing Belo Horizonte Berlin Bielefeld Bilbao Bochum Bonn Boston Brasilia Brussels Bucharest Budapest Buenos Aires Buffalo Bursa Busan Cairo Caracas Catania Changchun Charleroi Chennai Chiba Chicago Chongqing Cleveland Cologne Copenhagen Daegu Daejeon Dalian Delhi Detroit Dnepropetrovsk Dortmund Dubai Duesseldorf Duisburg Edmonton Essen Frankfurt Fukuoka Gelsenkirchen Genoa Glasgow Guadalajara Guangzhou Gwangju Haifa Hamburg Hanover Helsinki Hiroshima Hong Kong Incheon Istanbul Izmir Jacksonville Kamakura Kaohsiung Kazan Kharkov Kiev Kitakyushu Kobe Kolkata Kryvyi Rih Kuala Lumpur Kyoto Las Vegas Lausanne Lille Lima Lisbon London Los Angeles Ludwigshafen Lyon Madrid Manila Maracaibo Marseille Medellin Mexico City Miami Milan Minsk Monterrey Montreal Moscow Mulheim Mumbai Munich Nagoya Naha Nanjing Naples New York Newark Newcastle Nizhny Novgorod Novosibirsk Nuremberg Oporto Osaka Oslo Palma de Mallorca Paris Perugia Philadelphia Pittsburgh Porto Alegre Poznan Prague Pyongyang Recife Rennes Rio de Janeiro Rome Rotterdam Rouen Saint Louis Saint Petersburg Samara San Francisco San Juan Santiago Santo Domingo Sao Paulo Sapporo Seattle Sendai Seoul Seville Shanghai Shenzhen Singapore Sofia Stockholm Stuttgart Sydney Taipei Tama Tashkent Tbilisi Tehran The Hague Tianjin Tokyo Toronto Toulouse Turin Valencia Valencia Valparaiso Vancouver Vienna Volgograd Warsaw Washington Wuhan Wuppertal Yekaterinburg Yerevan Yokohama
Currently, there are 175 metros all over the world.